Annika Brisvall
Annika.Brisvall@gyskol.kalmar.se
"Du har post"
Under ett års tid har Annika Brisvalls elever i tyska-B använt datorer
och Internet. En timme i veckan har förlagts till datasalen.
Vi började med e-mail. Alla
eleverna fick en egen adress och dessutom fick jag en adress, med
vilken jag kunde nå alla på en gång. Första övningen blev "mitt
sommarlov", som sedan skulle mailas över till mig. Efter rättning
returnerade jag breven för vidare granskning.
Vidare gick vi ut på nätet för att söka en skola i Europa, som
ville skriva till oss. Det skulle vara en klass på motsvarande nivå.
Inga svar, stor besvikelse.
Men skam den som ger sig. Vi mailade direkt till skolor i
Sverige och Europa., vi skrev till Tyska Ambassaden, Goetheinstitutet
och annonserade i tyskspråkiga tidningar. Magert resultat. En skola
i Hamburg med elever mellan 14 och 18 år svarade, men de hade inga
egna adresser utan breven gick genom en lärare. Någon nappade i Wien,
andra i Linz. Elever med egna e-mailadresser har vi inte lyckats
hitta. Brevväxling har dock fortlöpt under året.
Eleverna har på näötet läst rykande färska färska tidningar och
tidskrifter. Dessa har redovisats skriftligt eller muntligt, i grupp
eller enskilt inför klassen. Många intressanta diskussioner har
framkallats, allt på tyska förstås.
Faktasök på Internet search har många gånger varit stimulerande.
Eleverna har hållit föredrag om olika författare, de har framställt
ett faktahäfte om tyskspråkiga länder och även varit ute på stan och
guidat efter att bland annat ha läst om "Kalmar turism" på kommunsidan.
Lexika, tysk-egnelska och tvärt om har undersökts och eleverna har
imponerats av alla synonymer som sprutats fram på dataskärmen.
Engelska har eleverna liksom fått på köpet.
Även grammatiska studier har bedrivits. Jag har mailat olika
övningar till dem för at testa kunskaper.
Läroboken har också använts som utgångspunkt för olika övningar;
referat, som skrivits in o word och sedan mailats till kig med
bifogat dokument. Likaså glosförhör.
Under detta år har vi upplevt mycken glädje. "Du har post" har
alltid varit en god start. Brevväxling har pågått parallellt med
de andra övningarna.
Eleverna har arbetat på tyska utan protester,
då språket kommit in i ett naturligt smmanhang. De har blivit
"datamogna". Det har varit ett stort nöje att arbeta på detta sätt.
Till hösten vill jag försöka hitta en klass med egna
e-mailadresser. Jag vill i konferensgryupper få igång diskussioner
i viktiga ämnen. Kanske kan vi även skriva i någon chat-grupp -
allt för att få fart på språkinlärningen under varierande former.
Nu skulle det vara svårt att undervisa in tyska utan IT.
Annika Brisvall
Annika.Brisvall@gyskol.kalmar.se
Chat = möten på Internet, där många kan skriva samtidigt.
Datorn i Utbildningen nr 2 1996. Artiklar ur Datorn i Utbidlningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!
|