Jörgen Lindh
jl@ie.hh.se

Stödjer dataläromedel PBL?

Tillgången på information har under senare år ständigt ökat i takt med mer avancerad teknologi. Frågan är emellertid hur vi tillgodogör oss den ökade mängden information ...? I denna artikel diskuteras förutsättningarna för att vi i skolmiljön med moderna dataläromedel kan omsätta information i kunskaper.

Informationsteknologi (ofta förkortat IT) är ett samlingsbegrepp för användning av olika tekniker för att samla in, bearbeta och kommunicera information. Exempel på sådan teknik är datorer, telefoner, video, TV, faxar. Det som framförallt bidragit till den explosiva utvecklingen är kombinationen av tele- och mikrodatorteknik. Det senaste tillskottet är utbredningen av Internet. På Internet kan man surfa omkring bland tusentals databaser jorden runt och blixtsnabbt hämta hem massor av information. Det visar sig dock att mycket av detta är ostrukturerad, obearbetad information som inte har något användningsområde i skolmiljön. En del information kan närmast betraktas som skadlig; till detta kan säkert räknas våldspornografiska alster och information som leder fram till hemmatillverkade bomber. Man frågar sig med rätta - menar jag - hur vi inom skolan skall möta den våg av information som sköljer över oss. Finns det några allmängiltiga (undervisnings)metoder som är bättre än andra när det gäller att bearbeta information? Kanske - kanske inte ...

   Under senare år har en undervisningsmetod kallad PBL alltmer börjat göra sig gällande både i Sverige och utomlands, vilken har kommit att förknippas med IT. PBL står för problembaserat lärande. Ibland används alternativt förkortningen PBI, där I då står för inlärning, men det är i grunden samma sak som avses. Vid den nyligen genomförda Rikskonferensen i Ronneby "Skapa och lär med dator som verktyg" handlade flera av seminarierna om PBL.

   Metoden har tidigare presenterats i Datorn i Utbildningen (95/4) av Göran Wendelhof, som är lärare på Birgittaskolan i Linköping. Det basala i metoden är dess utgångspunkt från verkliga, upplevda problem eller situationer. En viktig del i PBL är att kunna beskriva/definiera dessa problem. Tanken är sedan att eleven stegvis skall söka lösningar på problemen och i denna process successivt skaffa sig kunskaper angående det upplevda problemet/situationen. Vid konferensen i Ronneby hade Peter Andersson från Vaggeryd ett seminarium under epitetet "Pedagogik, datoranvändning och IT". Han beskrev erfarenheter från PBL och redovisade de olika stegen i PBL enligt nedan:

1. Klargöra termer och begrepp som är oklara.

2. Brainstorma fram faktorer som påverkar den beskrivna situationen så att den belyses utifrån många synvinklar.

3. Systematisera de förslag som framkommit under steg 2. Sortera bort det som verkar oväsentligt.

4. Definiera huvud- och delproblem.

5. Vilka kunskaper finns i gruppen för att förstå situationen/ problemet? Vad behöver bearbetas ytterligare?

6. Vad är det just du behöver lära dig mer om? Hur skall du lämpligast skaffa dig den kunskap och de färdigheter du behöver?

7. Gruppdeltagarnas samlade kunskaper diskuteras och granskas i förhållande till situationen/problemet.

   Sammantaget kan PBL beskrivas som en sök(process) mot ökade kunskaper. En undervisning som baseras på en sådan metod kan nog sägas ha förekommit sedan många år tillbaka. Jag tycker mig känna igen detta från min tid som geografilärare i grundskolan på 70-talet då vi sysslade med grupparbeten eller från mina fysiklektioner då eleverna byggde radiomottagare.
   Vid min institution på Högskolan, där jag nu arbetar, sysslar studenterna med utveckling av system. Denna utveckling tar alltid sin utgångspunkt i praktikfall, s k cases, oftast hämtade från verkligheten, 'det verkliga livet'. Vi benämner dem med Checklands terminologi för 'ill-structured problems', dvs de är sällan tillrättalagda som problem kan vara i vissa läroböcker. Vid systemutvecklingen fungerar vi lärare som handledare, dvs vår roll ändras radikalt från den traditionella föreläsningsrollen.

   Jag tror således ingalunda att PBL är varken nytt eller speciellt. Det nya tror jag kanske är de förbättrade möjligheterna - de moderna teknikerna - att genomföra detta arbetssätt.

   Man frågar sig huruvida befintliga dataläromedel stödjer PBL? Jag skulle då vilja påstå att den s k standardprogramvara som oftast är tillgänglig i skolmiljön i allt väsentligt stödjer denna metod. Vi har kalkylprogram som kan användas vid organiserandet av PBL-aktiviteter. I ett rutblad kan man på ett konkret sätt åskådliggöra arbetsprocessen för ett problembaserat lärande. Ett enkelt s k Gannt-schema kan användas för att beskriva skeendet, där aktiviteter skrivs ut längs den vertikala axeln och viktiga tidpunkter i processen markeras på den horisontella axeln. Med textbehandlingsprogram finns möjligheter att kontinuerligt dokumentera arbetsprocessen: från idé till lösningar. Grafikprogram kan här bidra till att skapa presentabla slutrapporter. Tillgången till databaser, både externa och interna, gör att det finns många källor att söka i, förutom de traditionella som läroböcker, ordböcker och uppslagsverk.

   Jag har i min avhandling (Lindh, 1993) betonat vikten av att vi ser till helheten när vi introducerar datorstöd i undervisningen. Komponenter i en samskapande modell för datorstödd undervisning är bl a lärare, elever, bruksanvisningar, läroböcker, andra tekniska hjälpmedel än datorer, uppslagsböcker. Att isolerat använda datorprogram i undervisningen utan samband med andra läromedel tror jag är en föga framkomlig väg.

   Vad beträffar datorprogram som specialkonstrueras till undervisningen bör de åtminstone uppfylla följande minimikrav för att användas i ett PBL-orienterat arbetssätt, här formulerat som tre I:n.

Integration

   De bör kunna integreras med andra läromedel i undervisningen. Det bör bl a finnas stöd i form av studiehandledningar och läroböcker. Datorprogrammen bör kunna integreras med andra program, dvs möjligheter att kunna hämta och lämna information till omgivande program.


Interaktion


   Det bör finnas stora möjligheter för eleverna att ställa frågor och få svar från programmen, samt att kunna ändra och komplettera i programmen.


Individualisering


   Det bör finnas goda möjligheter att arbeta på sitt eget individuella sätt med programmen och att jobba på sin egen (svårighets)nivå.

   Tyvärr brister många av de s k skoldatorprogrammen i dessa avseenden. Flertalet program kännetecknas av informationsförflyttning i stället för informationsbearbetning. Information tas från en bok och flyttas över/skrivs till datorskärmen eller omvänt till skrivbok. På detta sätt engageras inte hela, den stora, hjärnan utan det är en sorts reflexiv rörelse som på sin höjd aktiverar den förlängda ryggmärgen.

   Olyckligtvis är den typ av datorprogram som kan sägas stödja ett ytinriktat lärande ofta vanligt förkommande (Marton, 1987). Ett lärande som i stället befrämjar ett mera reflekterande och förståelseinriktat arbetssätt, ett s k djupinriktat lärande, kräver en helt annan pedagogisk uppläggning. Den bör vara uppbyggd utifrån de tre I:na ovan.

   Steen Larsen, lektor i psykologi vid Köpenhamns lärarhögskola, som hade en föreläsning vid Högskolan i Halmstad den 20 maj över temat "IT i ett pedagogiskt perspektiv" hävdar betydelsen av nya pedagogiska angreppssätt för att möta den informationsteknologiska revolutionen. Han menar att det paradoxala kanske kommer att inträffa, att trots att vi har en generation som har större tillgång till information än någon annan tidigare generation, kommer den att ha ett mindre vetande.

   Vi har att handskas med en turbulent omvärld; en värld som är komplex och dynamisk, i ständig förändring. Att kunna välja rätt information och att ibland välja bort information är en färdighet som är viktig att träna sig i. Likaså är förmågan att kunna bedöma - att värdera information - av ökad betydelse. Det är därför viktigt att det bereds tid för våra elever i skolan att träna textanalys och att uppöva källkritik. Denna övning tror jag kan ske inom alla ämnen, men det är givet att svenskämnet här har en central roll. Slutligen är det också viktigt att kunna bearbeta den utvalda informationen, så att vi kan integrera den med redan förvärvad information och göra den användbar i vår bas av kunskaper.

   För att kunna hantera utvecklingen av den informationsteknologiska utvecklingen krävs ett synsätt som inte enbart tar sin utgångspunkt från ett tekniskt perspektiv. Jag tror att det krävs insikter om hjärnans tankebearbetningsprocesser, om fruktbara pedagogiska modeller, om kommunikativa processer mm. Med andra ord: det krävs ett tvärvetenskapligt förhållningssätt.

   Vid Högskolan i Halmstad är vi en grupp forskare som från olika synvinklar studerar möjligheterna att använda datorstöd på ett mera ändamålsenligt sätt. Gruppen har ämnesföreträdare från pedagogik, informatik, psykologi, media- och kommunikation.
   Vi tar gärna emot synpunkter och förslag ang datapedagogiska frågor (se E-mail-adress nedan).

Jörgen Lindh

Univ lektor ADB,
Inst för ekonomi
Högskolan i Halmstad
Box 823301 18 Halmstad
E-mail-adress: jl@ie.hh.se



Referenser

Checkland P: "Systems thinking, systems practice", John Wiley & Sons, 1991

Frankelius P, Rosén C-G: "Företaget & Omvärlden - handbok i strategisk information", Liber-Hermods, 1993

Larsen S: "IT i ett pedagogiskt perspektiv", föreläsning Högskolan i Halmstad, 1996

Lindh J: "Datorstödd undervisning i skolan - möjligheter och problem", Studentlitteratur, 1993

Marton-Dahlgren mfl: "Inlärning och omvärldsuppfattning", AWE/GEBERS, 1987



Datorn i Utbildningen nr 2 1996. Artiklar ur Datorn i Utbidlningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 980729