Per Ekström
Individualisera mera!
Per Ekström ger här tips och exempel kring datorn som hjälp i
individanpassad undervisning.
Det finns åtskilliga fördelar med
att använda datorn som hjälpmedel i undervisningen. Då jag själv försöker
anpassa mitt arbetssätt till varje enskild elev, ser jag många möjligheter
med att använda datorn.
Datorn är en utmärkt hjälp i mitt arbete, då jag förbereder schema och
arbetsområden. Jag gör mallar, vilka jag sedan bara har att fylla i med nya
uppgifter allt eftersom terminen fortskrider.
Presentationer och arbetsblad
Presentationer går lätt att göra och jag kan lägga in bilder från
bildarkiv på CD. Mina presentationer kan bli snygga - det går att göra
fräscha sådana i t.ex. Claris Works, där jag kan visa dem som diabilder
för hela klassen. Då vi inte har tillgång till OH-platta (eller Flatscreen),
kopplar jag datorn till TV-skärmen via en liten låda, AverKey. Denna kostar
en bråkdel av OH-plattan!
Alla presentationer visas inte på väggen, utan en del blir till
arbetsblad eller affischer som eleverna använder i sina arbeten.
Jag förbereder också tankekartor på datorn, jag använder den för att visa
t.ex. nya läroplanen (CD-ROM versionen) på föräldramöte och jag nyttjar
konferenser i First Class-miljö, t.ex. Agora Skola, för att utbyta idéer
och erfarenheter med kollegor runt om i landet.
Både eleverna och vi lärare har tillgång till Internet. Än så länge är
vi på experimentstadiet, men tycker oss finna mycket nyttigt "där ute".
Eleverna då?
Stor behållning av att arbeta vid datorer har givetvis också eleverna.
Traditionell undervisning med vanliga lektionspass är visst bra, men
arbetssättet skapar problem, då vi endast har ett fåtal datorer på skolan
(5 datorer till 130 elever). Med ett friare arbetssätt, där eleverna själva
kan styra både tid och innehåll, används datorerna mera effektivt och alla
elever får möjlighet att arbeta vid datorn. Killar och tjejer får samma
chans och alla i klassen skall gå igenom vissa övningar.
Det betyder, att man kan träna engelska glosor på datorn, trots att det
står matte på schemat! Eleverna väljer själva när de vill arbeta med matte,
engelska, geografi o.s.v.
Rörigt?
Den oinvigde kan vid en första anblick i klassrummet tycka det ser stökigt
ut, då alla arbetar med sitt och det inte står en lärare framme vid tavlan.
Men jag ser det annorlunda - varje elev jobbar på sin egen nivå och med det
hon själv har bestämt. Eleverna har givetvis en planering att utgå ifrån,
en meny med uppgifter att välja bland. (Denna kan gälla för en vecka, en
termin eller ett läsår.)
Utan att de vet om det, löser de nämligen fler uppgifter och får mer
gjort och de lär sig ta ansvar för sitt arbete. De arbetar nämligen åt sig
själva och inte för att jag säger åt dem att göra det!
Om detta står mer att läsa i läroplanen, LPO 94.
Åter till tekniken
Eleverna använder datorn som skrivmaskin och ordbehandlare, men också för
att presentera sina arbeten och för att träna på vanliga skolprogram med
ett givet innehåll. Även eleverna har tillgång till AverKey och kan
redovisa via TV-skärmen.
De gör snygga utskrifter och sätter samman sina egna häften och böcker.
Andra klasser gör liknande arbeten och vi har många arbetsböcker och
register i datorerna att leta i!
I min förra klass fick eleverna möjlighet att göra egna presentationer
och enkla program i HyperCard, ett underskattat program i Macmiljö.
HyperStudio (se DiU 1/96) är en nyare variant på samma tema. Efter litet
instruktioner klarade eleverna detta galant. Det gäller att ge dem
möjligheterna och visa på redskapen, så kan barnen mer än vi tror.
Per Ekström
mellanstadielärare, åk 4
Vollsjö skola,
Sjöbo kommun
Datorn i Utbildningen nr 2 1996. Artiklar ur Datorn i Utbidlningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!
|