Untitled Document Av: Monica Sandorf,
E-Post: fdiuvast@grutbildning.to

 


Levande språk i it-klassrummet

Det talas ofta om att eleverna med stöd av IT kan plocka ihop sina egna läromedel. Hos Anette Meyer, lärare i tyska, är det inte bara vision utan verklighet.

I samband med årsmötet fick FDiU Väst se och höra hur Anette Meyer som är lärare i tyska och slöjd på Öjersjö Brunn arbetar med IT stöd, framför allt i tyska. Tänk om alla elever i Sverige fick så varierad, rolig och lärorik kontakt med tyska språket!

Hur gör man då för att skapa en miljö där eleverna skapar och språket flyter?

I Partille kommun heter den virtuella lärmiljön Partalen och Anette Meyer började tidigt att lotsa in sina elever i den. En virtuell lärmiljö och ett ITklassrum är nästan förutsättningen för att arbeta som Anette gör. Det vi kallar IT-klassrum är ett klassrum med fast internetuppkopplad lärardator med dvd i den främre delen av klassrummet, datorprojektor fast monterad i taket, surround ljudanläggning och storskärm för visning. Ett sådant klassrum hade Anette tillgång till när hon började arbeta på det sätt hon gör idag. Ett inbrott satte käppar i hjulet men Anette är inte den som ger sig så lätt. Nu har hon startat om och det med bravur.

virtuell lärmiljö i praktiken
År 6, 7 och 8, som Anette arbetar med denna termin, får alla sina läxor via Partalen. Eftersom de två skolorna Öjersjö Brunn och Öjersjö Storegård samarbetar om språkvalet och eleverna går mellan skolorna underlättar det att informationen finns digitalt i Partalen. Alla elever finns inte på ett och samma ställe i verkligheten, men det gör de digitalt. Nu kan alla logga in och ta reda på vilka uppgifter som gäller för respektive vecka.

När eleverna kommer in i Partalen så möts de av en lång länklista med länkar till allehanda språksidor på nätet. Eleverna kan arbeta med tyska på många olika sätt genom att själva gå in på någon länk som känns spännande.

vardagsspråk via nätet
Vi bänkade oss i klassrummet och nyheter på tyska strömmade snart emot oss. Anette börjar ofta lektionerna så. Att låta eleverna höra språket talas utan att det är tillrättalagt för skolbruk – det är på riktigt helt enkelt. Snart kommer sporten och då är vi alla lika intresserade som eleverna.

Vi förstår vad det handlar om – man behöver inte alls förstå allt. Inslagen från fussball till exempel är några minuter långa, precis lagom som introduktion för att värma upp eleverna så att de snabbt ska komma igång med tyskan.

En av Anettes favoriter är Schnappis hemsida – Neues von Schnappi. Andra sidor som Anette rekommenderar är URs språksidor. Dessa språksidor är en guldgruva att ösa ur.

När projektor och ljud alltid är på plats kan man lätt titta på en liten kort snutt som början eller slut på lektionen. Ta till exempel Thomas som ska möblera ett rum. Han behöver hjälp och det gäller att lyssna på vad han säger. Han blir väldigt arg om man gör fel.

Anette klickar in sig och visar vant vad eleverna kan göra – sen tar eleverna fram sidorna på egen hand. En mängd övningar finns till hands på nätet, flash cards, fill in blanks, pictionary med mera – färdiga att använda, många självrättande. Du kan göra din egen gloslista på glosboken.se ingen annan ser vilka glosor du behöver träna. En annan användbar sida är lektion.se.

Anette har samlat alla sina elever sexor, sjuor och åttor som läser tyska i ett och samma digitala rum i Partalen – det tyska hemklassrummet. Här finns uppgifter och elevernas redovisningar. Vi fick se hur eleverna lär varandra att böja tyska verb – i Powerpoint.

Eleverna arbetar två och två vid datorerna. Dialog i stället för ensamarbete bäddar för ökad kommunikation. Språk är ju kommunikation.

Föräldrarna har tillgång till föräldrarrum i Partalen och kan där se vad som är aktuellt för det egna barnet. I Partille som tillämpar flexibelt sportlov kan de elever som är frånvarande olika veckor se både arbetsplanering och arbetsuppgifter och hämta hem vad de behöver.

När Anette vid något tillfälle inte fick vikarie hade eleverna i stället fått uppgifter som de hämtade i Partalen. Dialogerna som eleverna gjorde när Anette var borta skrev eleverna in och sparade i Partalen där Anette kunde hämta dem samma kväll.

skapande elever
För att presentera Sverige för tyska ungdomar som varje år kommer till Öjersjö i ett tysk-svenskt elevutbyte skapade Anette och hennes elever en kort film om Sverige. En starter – Hertzlich willkommen ins Göteborg.

Eleverna gjorde också bildspel i Photo Story, små filer som är lätta att skicka till kompisarna i Tyskland. Här får eleverna visa prov på sin muntliga färdighet. Mottagarna måste ju förstå vad man säger. Många av eleverna bloggar nu vidare med sina nya vänner i Tyskland. När de vill se varandra kan de också mötas i ett riktigt videomöte i Partille lärcentrum.

Producer, ett fritt tilläggsprogram till Microsoft Powerpoint, har Anette använt för att visa eleverna hur man bildar perfekt. Vem minns inte tragglandet från sin egen skoltid – här är det något annat på gång.

Eller varför inte lära sig rörelseverb med hjälp av animationer? Det blir levande och mycket rörelse i alla fall. Microsoft har många roliga animationer som är användbara – vi såg prov på en del.

Radio teatern ger – Hänsel und Gretchen. Eleverna spelar in sagan som blir ett radioprogram i Partalen. Im rolle: Hänsel …. Mycket professionellt program av eleverna. Texten hämtade man i läroboken.

individualiserad undervisning
Det bästa med IT-stöd, IT-klassrum och Partalen enligt Anette är att eleverna kan plocka ihop sina egna läromedel. Här talas det inte bara om individualisering här pågår den dagligen.

Vi som hälsade på hos Anette ville gärna lära oss mer tyska i den här formen. Vi såg också att språkinlärning blir bra mycket roligare när man har tillgång till nätet. Att språk är kommunikation vet vi ju och nu har vi fått många nya multimediaverktyg till vår tjänst. Härligt!

Monica Sandorf,
FDiU Väst
E-Post: fdiuvast@grutbildning.to

 

artikel.länkar

Allt du behöver veta om Schweiz:
http://www.swissworld.org/ger/swissworld.html?siteSect=100

Pictionary:
http://www.pdictionary.com/german/

Möblera rum:
www.ur.se/sprk/tyska/index.php

Tyska tv nyheter:
www.heute.de/ZDFheute/

Tysk internet radio:
www.surfmusik.de/webradio/deutschland.html

Scnappis hemsida:
www.schnappi.tv/neues.php

Fakta om Tyskland:
www.goethe.de/dll/pro/lkpc/index.htm

Tyska tidningar på Internet:
www.netzwelt.com/presse/

Web German:
http://webgerman.com/

Tillverka dina egna korsord:
http://puzzlemaker.school.discovery.com/

Tillverka dina egna gloslistor:
www.glosboken.se/index.php

Der Ampelmann:
www.ampelmann.de/gruener_spaziergang.html

Tyska spår i Göteborg:
www.goethe.de/ins/se/prj/spur/deindex.htm

En promenad genom Europa:
http://users.skynet.be/bd/pe/

Sugen på att lära dig nya språk?:
www.bbc.co.uk/languages/



Datorn i Utbildningen nr 2 2006. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 2 - 06]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 060420