Det
talas ofta om att eleverna med stöd av IT kan plocka ihop sina egna läromedel.
Hos Anette Meyer, lärare i tyska, är det inte bara vision utan verklighet.
I samband med årsmötet fick FDiU Väst
se och höra hur Anette Meyer som är
lärare i tyska och slöjd på Öjersjö Brunn
arbetar med IT stöd, framför allt i tyska.
Tänk om alla elever i Sverige fick så
varierad, rolig och lärorik kontakt med
tyska språket!
Hur gör man då för att skapa en miljö
där eleverna skapar och språket flyter?
I Partille kommun heter den virtuella
lärmiljön Partalen och Anette Meyer
började tidigt att lotsa in sina elever
i den. En virtuell lärmiljö och ett ITklassrum
är nästan förutsättningen för
att arbeta som Anette gör. Det vi kallar
IT-klassrum är ett klassrum med fast
internetuppkopplad lärardator med
dvd i den främre delen av klassrummet,
datorprojektor fast monterad i taket, surround
ljudanläggning och storskärm för
visning. Ett sådant klassrum hade Anette
tillgång till när hon började arbeta på
det sätt hon gör idag. Ett inbrott satte
käppar i hjulet men Anette är inte den
som ger sig så lätt. Nu har hon startat
om och det med bravur.
virtuell lärmiljö i praktiken
År 6, 7 och 8, som Anette arbetar med denna termin, får alla sina
läxor via Partalen. Eftersom de två skolorna Öjersjö Brunn
och Öjersjö Storegård samarbetar om språkvalet och eleverna
går mellan skolorna underlättar det att informationen finns digitalt
i Partalen. Alla elever finns inte på ett och samma ställe i verkligheten,
men det gör de digitalt. Nu kan alla logga in och ta reda på vilka
uppgifter som gäller för respektive vecka.
När eleverna kommer in i Partalen
så möts de av en lång länklista med
länkar till allehanda språksidor på nätet.
Eleverna kan arbeta med tyska på många
olika sätt genom att själva gå in på någon
länk som känns spännande.
vardagsspråk via nätet
Vi bänkade oss i klassrummet och nyheter på tyska strömmade
snart emot oss. Anette börjar ofta lektionerna så. Att låta
eleverna höra språket talas utan att det är tillrättalagt
för skolbruk det är på riktigt helt enkelt. Snart kommer
sporten och då är vi alla lika intresserade som eleverna.
Vi förstår vad det handlar om man
behöver inte alls förstå allt. Inslagen från
fussball till exempel är några minuter
långa, precis lagom som introduktion för
att värma upp eleverna så att de snabbt
ska komma igång med tyskan.
En av Anettes favoriter är Schnappis
hemsida Neues von Schnappi. Andra
sidor som Anette rekommenderar är
URs språksidor. Dessa språksidor är en
guldgruva att ösa ur.
När projektor och ljud alltid är på plats
kan man lätt titta på en liten kort snutt
som början eller slut på lektionen. Ta till
exempel Thomas som ska möblera ett
rum. Han behöver hjälp och det gäller att
lyssna på vad han säger. Han blir väldigt
arg om man gör fel.
Anette klickar in sig och visar vant
vad eleverna kan göra sen tar eleverna
fram sidorna på egen hand. En mängd
övningar finns till hands på nätet, flash
cards, fill in blanks, pictionary med mera
färdiga att använda, många självrättande.
Du kan göra din egen gloslista på
glosboken.se ingen annan ser vilka glosor
du behöver träna. En annan användbar
sida är lektion.se.
Anette har samlat alla sina elever
sexor, sjuor och åttor som läser tyska i
ett och samma digitala rum i Partalen
det tyska hemklassrummet. Här finns
uppgifter och elevernas redovisningar. Vi
fick se hur eleverna lär varandra att böja
tyska verb i Powerpoint.
Eleverna arbetar två och två vid datorerna.
Dialog i stället för ensamarbete
bäddar för ökad kommunikation. Språk
är ju kommunikation.
Föräldrarna har tillgång till föräldrarrum
i Partalen och kan där se vad som
är aktuellt för det egna barnet. I Partille
som tillämpar flexibelt sportlov kan de
elever som är frånvarande olika veckor se
både arbetsplanering och arbetsuppgifter
och hämta hem vad de behöver.
När Anette vid något tillfälle inte fick
vikarie hade eleverna i stället fått uppgifter
som de hämtade i Partalen. Dialogerna
som eleverna gjorde när Anette
var borta skrev eleverna in och sparade
i Partalen där Anette kunde hämta dem
samma kväll.
skapande elever
För att presentera Sverige för tyska ungdomar som varje år kommer
till Öjersjö i ett tysk-svenskt elevutbyte skapade Anette och hennes
elever en kort film om Sverige. En starter Hertzlich willkommen ins Göteborg.
Eleverna gjorde också bildspel i Photo
Story, små filer som är lätta att skicka till
kompisarna i Tyskland. Här får eleverna
visa prov på sin muntliga färdighet. Mottagarna
måste ju förstå vad man säger.
Många av eleverna bloggar nu vidare med
sina nya vänner i Tyskland. När de vill se
varandra kan de också mötas i ett riktigt
videomöte i Partille lärcentrum.
Producer, ett fritt tilläggsprogram till
Microsoft Powerpoint, har Anette använt
för att visa eleverna hur man bildar
perfekt. Vem minns inte tragglandet
från sin egen skoltid här är det något
annat på gång.
Eller varför inte lära sig rörelseverb med
hjälp av animationer? Det blir levande
och mycket rörelse i alla fall. Microsoft
har många roliga animationer som är
användbara vi såg prov på en del.
Radio teatern ger Hänsel und Gretchen.
Eleverna spelar in sagan som blir ett radioprogram
i Partalen. Im rolle: Hänsel . Mycket
professionellt program av eleverna. Texten
hämtade man i läroboken.
individualiserad undervisning
Det bästa med IT-stöd, IT-klassrum och Partalen enligt Anette är
att eleverna kan plocka ihop sina egna läromedel. Här talas det inte
bara om individualisering här pågår den dagligen.
Vi som hälsade på hos Anette ville
gärna lära oss mer tyska i den här formen.
Vi såg också att språkinlärning blir bra
mycket roligare när man har tillgång till
nätet. Att språk är kommunikation vet
vi ju och nu har vi fått många nya multimediaverktyg
till vår tjänst. Härligt!