VINNARE AV GULDÄPPLET 2005:
Fantasin en outnyttjad råvara
Nu
har vinnarna av lärarstipendiet Guldäpplet för 2005 utsetts.
Alfredo Castro, bildlärare, Tegs centralskola i Umeå delar priset
med Hans Norkvist och Sten Canevall, lärare och projektledare för
Fantasifabriken i Skärholmen.
Så här löd juryns motivering: Guldäpplet
2005 tilldelas Alfredo Castro, bildlärare,
Tegs centralskola , Umeå, Hans Norkvist
och Sten Canevall, Fantasifabriken,
Bredängsskolan, Stockholm. De belönas
för långvariga mediepedagogiska insatser
som lärare, inspiratörer för både elever och
kollegor, liksom lärarstuderande.
Under en följd av år och i ett stort
antal projekt har de, på var sitt håll men
i likartad anda, arbetat tillsammans med
elever kring centrala frågor och gestaltat
dessa i publika sammanhang. Deras
verksamheter exemplifierar hur IT- och
mediepedagogiskt arbete kan utformas
och organiseras.
De ger exempel på kraften i att förena
skolans kunskapsprocesser med skapande
uttryck och att föra ut dessa på samhälleliga
arenor, exempelvis riksdagshus eller
skolmatsal, bibliotek eller teater eller en
bok i föräldrarnas händer.
tidningar och scenografi
Alfredo Castro har under fler år drivit ett pedagogiskt utvecklingsarbete
vid Tegs Centralskola i Umeå, med omtalade elevprojekt.
Ett av projekten var det omtalade Ume´
Glokal 9.11, en tidning som delades ut till
samtliga hushåll i Umeå som en reaktion
mot terrorismen i världen. Under 2005
arbetade Alfredos elever med scenografi
och en utställning till teaterprojektet
Moll, för Teaterbiennalen i Umeå 2005.
Elevernas digitala bilder användes i scenografin,
uppförstorade till 6x4 meter
och producerade tillsammans med företag
från orten.
Samarbete sker också med universitetets lärarutbildning,
där studenter handleder eleverna och dokumenterar arbetet på en hemsida.
Castro har utvecklat läromedlet Bild 2000 och är en känd profil
i Umeås kulturliv.
böcker och kroppsspråk
Hans Norkvist och Sten Canevall, båda lärare, är projektledare
för Fantasifabriken på Lillholmsskolan och Bredängsskolan i
Stockholm. Det är en pedagogisk resurs för personal och elever i grundskolor
och förskolor i Skärholmen, i södra Stockholm. Visionen är
att använda en av Sveriges största råvaruresurser fantasi
och omvandla den till olika kreativa projekt med hjälp av bland
annat IT och media.
Projekten är oftast ämnesövergripande
och har sin grund i skolans kursplaner.
Några exempel på projekt är Bok om
Kurdistan, skriven på kurdiska av elever
från Kurdistan, Våga mötas projektet, ett
integrationsprojekt mellan tre förorter och
Kroppspråk 2 med regeringen i samarbete med
Etnografi ska museet.
Fantasifabriken ger projektarbete en
tredje dimension. Pricken över i sätter Fantasifabriken när projektet
avslutas med en
professionell produktion.
Fantasifabriken ger
eleverna bra verktyg i sin
språkutveckling vilket
är nödvändigt i mångkulturella
skolor, säger
Catarina Wiklund, mellanstadielärare,
bildpedagog
och delaktig i
projektet Globträdet
tillsammans med Fantasifabriken.
guldäpplet
Guldäpplet är ett lärarstipendium som varje år delas ut
till en eller flera lärare som förnyat lärandet med stöd
av IT i egen undervisning och som inspirerat elever och kollegor i ett lokalt,
kommunalt och gärna även nationellt verksamhetsfält. Guldäpplet
delas sedan 2002 ut av Stiftelsen Yngve Lindbergs Minnesfond.
Guldäpplet har initierats av Föreningen
och tidskriften Datorn i utbildningen med
stöd av Skolverket, ITiS-delegationen, KKstiftelsen,
Sandvikens kommun, Fujitsu
Siemens Computers AB, Datapower AB,
Natur o Kultur, m fl och utdelas av minnesfonden
Yngve Lindbergs Minne.