Untitled Document

Av: Carina Näslundh
E-Post: carina.naslundh@canit.se

 

Lena Elfvingsson, rektor i Järfälla:
IT en ledningsfråga i skolans vardag

– Hur ska IT bidra till att skolans mål uppfylls?

Det är en av de frågor som Lena Elfvingsson, nytillträdd rektor på Vattmyraskolan i Järfälla, prioriterar.


Efter att ha jobbat med IT-frågor på nationell nivå, först med Itis-satsningen och sedan bland annat med kompetensutveckling för skolledare på Myndigheten för skolutveckling, är Lena Elfvingsson nu tillbaka som skolledare på Vattmyraskolan, en F-6-skola med tillhörande förskola och fritidshem i Järfälla. Och hon stortrivs. Både med skolan och uppdraget.

– Det är här det händer, och det finns en hel del att göra, säger Lena, med märkbar entusiasm. Tycker man om att agera är det i skolan man ska vara. För mig personligen är det också upp till bevis. Jag har jobbat med utvecklingen av IT i skolan och ledarfrågor nationellt, nu ska jag använda mina nya erfarenheter i praktiken.

Samtidigt har Lena en fördel av att ha diskuterat skolutveckling och IT med skolledare från landets alla kommuner.

– Jag har lärt mig hur viktig uppföljningen är. Om man inte följer upp och utvärderar tenderar saker att bli som de blir. Risken är att arbetslag och enskilda lärare drar åt olika håll och att det blir en differentiering inom en och samma skola.

vad ska vi ha det till?
Vad ska vi ha IT till på skolan och varför? Vilken effekt vill vi ha av skolans itanvändning? Det är viktiga frågor att ta ställning till och det måste hela skolan vara med och prata om, menar Lena Elfvingsson.

– IT för sin egen skull har inget berättigande. Men IT för lust, fördjupning och stimulans är en annan sak.

Men det handlar inte enbart om den pedagogiska användningen och den administrativa användningen. Distribu

tionen av information är minst lika viktig i en fungerande IT-strategi.

Itis innebar ett lyft för IT-användningen på skolorna, det märks också på Vattmyraskolan. Men efter Itis har det varken funnits morot eller piska från regering och riksdag. Det måste finnas ledning och styrning, inte bara på skolnivå, utan även på kommunal och statlig nivå, anser Lena Elfvingsson. Där spelar till exempel Skolverket en viktig roll. Frågan är hur Skolverket kommer att följa upp frågan kring informationsteknikens användning i skolorna.

– Jag hoppas att den läggs in i uppföljningen av målen i de olika ämnena i de nationella proven, att det till exempel ingår att lösa uppgifter med hjälp av IT.

– Eller varför inte inleda de nationella proven med att ungarna får leta reda på dem på nätet, skämtar Lena.

Och även om idén inte är allvarligt menad, är det en viktig fråga hur informationskompetens ska kunna mätas i de nationella proven i svenska, matematik och engelska och vid Skolverkets inspektioner.

– Att räkna datorer är inget bra mått på målupfyllelsen.

Men att det går att ha med uppgifter i proven som kräver att eleverna använder datorer och på så sätt visar flera sidor av sin kunskap, det är Lena Elfvingsson övertygad om.

delaktighet och mål
Att höja IT-kompetensen på skolan var ett av skolans utvecklingsområden redan innan Lena Elfvingsson tillträdde som rektor i februari i år, liksom att arbeta för en flexibel organisation som underlättar ämnesövergripande temaarbeten och mer pedagogisk diskussion och reflektion.

– Det är viktigt att snabbt lära känna hela personalen, ta reda på hur de tänker och vad de behöver i form av till exempel kompetensutveckling, säger Lena som just nu är inne i en intensiv period där hon träffar all personal, sammanlagt omkring 65 personer, enskilt en timme.

– Det finns en enorm vilja och kreativitet på skolan med ett gemensamt tänkande och fokus på ett lustfyllt lärande och allas möjligheter. Det är lätt att säga att IT är en självklar del i ett sådant arbete, men det är en annan sak om det faktiskt är det.

Ett exempel är skolans webbsida.

– Vad ska vi ha den till, vem skriver vi för, hur kan vi använda den. Det är inte självklart att alla har en klar bild av det. Eller att informationsstrategin måste kopplas till IT.

Nu har det bildats en grupp som ska utarbeta en strategi och kring hur Vattmyraskolan ska jobba med IT framöver, och då handlar det om både förskola, skola och administration. Det första gruppen har gjort är en nulägesanalys: Vad har vi, vad är det vi vill. Det hela ska under våren mynna ut i en beskrivning kring förutsättningar och målformuleringar.

skolledarens ansvar
– Att alla på skolan är delaktiga i arbetet med mål och strategier är viktigt. Sedan är det viktigt att jag tar på mig ansvaret att se till att vi kontinuerligt följer upp målen.

En skolledare måste förhålla sig till IT och använda IT när det är lämpligt, påpekar Lena. En av de första saker hon själv gjorde när hon började på Vattmyraskolan var att informera hela skolan om att all information från skolledningen från och med nu skulle lämnas digitalt.

– Jag använder e-post och lämnar information digitalt. Då kan vi använda tiden på arbetslagsmöten till andra och viktigare saker.

Att informationstekniken ska användas för information mellan ledning, personal och föräldrar är självklart för Lena. Exakt hur det ska utformas är en av de saker som den nytillsatta IT-gruppen ska diskutera och eftersom skolan är på väg att skaffa sig ett intranät handlar det också om att planera inför det.

– Hur den enskilde läraren använder IT pedagogiskt, det är förhandlingsbart. Men det finns vissa saker som gäller för alla. Dit hör att läsa sin e-post. Det går inte att välja bort.

Samtidigt ingår det i varje lärares uppdrag att hålla sig uppdaterad och i det ingår kunskaper i frågor kring IT och lärande, anser Lena.

Lika väl som varje lärare ska kunna motivera varför man använder it-stöd, ska varje lärare också kunna motivera varför man inte gör det.

– IT ska vara lärandets verktyg, inte lärarens, påpekar Lena Elfvingsson.


Carina Näslundh,
E-Post: carina@diu.se



Datorn i Utbildningen nr 2 2006. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 2 - 06]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 060420