Lena Elfvingsson, rektor i Järfälla:
IT en ledningsfråga i skolans vardag
Hur ska IT bidra till
att skolans mål uppfylls?
Det
är en av de frågor som Lena Elfvingsson, nytillträdd rektor
på Vattmyraskolan i Järfälla, prioriterar.
Efter att ha jobbat med IT-frågor på nationell nivå, först
med Itis-satsningen och sedan bland annat med kompetensutveckling för skolledare
på Myndigheten för skolutveckling, är Lena Elfvingsson nu tillbaka
som skolledare på Vattmyraskolan, en F-6-skola med tillhörande förskola
och fritidshem i Järfälla. Och hon stortrivs. Både med skolan
och uppdraget.
Det är här det händer,
och det finns
en hel del att göra, säger Lena, med
märkbar entusiasm. Tycker man om att
agera är det i skolan man ska vara. För
mig personligen är det också upp till
bevis. Jag har jobbat med utvecklingen
av IT i skolan och ledarfrågor nationellt,
nu ska jag använda mina nya erfarenheter
i praktiken.
Samtidigt har Lena en fördel
av att ha
diskuterat skolutveckling och IT med
skolledare från landets alla kommuner.
Jag har lärt mig hur
viktig uppföljningen
är. Om man inte följer upp
och utvärderar tenderar saker att bli
som de blir. Risken är att arbetslag och
enskilda lärare drar åt olika håll och att
det blir en differentiering inom en och
samma skola.
vad ska vi ha det till?
Vad ska vi ha IT till på skolan och varför? Vilken effekt vill vi
ha av skolans itanvändning? Det är viktiga frågor att ta ställning
till och det måste hela skolan vara med och prata om, menar Lena Elfvingsson.
IT för sin egen skull
har inget berättigande.
Men IT för lust, fördjupning och
stimulans är en annan sak.
Men det handlar inte enbart om den
pedagogiska användningen och den
administrativa användningen. Distribu
tionen av information är minst lika viktig
i en fungerande IT-strategi.
Itis innebar ett lyft för IT-användningen
på skolorna, det märks också på
Vattmyraskolan. Men efter Itis har det
varken funnits morot eller piska från
regering och riksdag. Det måste finnas
ledning och styrning, inte bara på skolnivå,
utan även på kommunal och statlig
nivå, anser Lena Elfvingsson. Där spelar
till exempel Skolverket en viktig roll.
Frågan är hur Skolverket kommer att
följa upp frågan kring informationsteknikens
användning i skolorna.
Jag hoppas att den läggs in i uppföljningen
av målen i de olika ämnena i
de nationella proven, att det till exempel
ingår att lösa uppgifter med hjälp
av IT.
Eller varför inte inleda de nationella
proven med att ungarna får leta reda på
dem på nätet, skämtar Lena.
Och även om idén inte är allvarligt
menad, är det en viktig fråga hur informationskompetens
ska kunna mätas i
de nationella proven i svenska, matematik
och engelska och vid Skolverkets
inspektioner.
Att räkna datorer är inget bra mått
på målupfyllelsen.
Men att det går att ha med uppgifter i
proven som kräver att eleverna använder
datorer och på så sätt visar flera sidor av
sin kunskap, det är Lena Elfvingsson
övertygad om.
delaktighet och mål
Att höja IT-kompetensen på skolan var ett av skolans utvecklingsområden
redan innan Lena Elfvingsson tillträdde som rektor i februari i år,
liksom att arbeta för en flexibel organisation som underlättar ämnesövergripande
temaarbeten och mer pedagogisk diskussion och reflektion.
Det är viktigt att snabbt lära känna
hela personalen, ta reda på hur de tänker
och vad de behöver i form av till exempel
kompetensutveckling, säger Lena som
just nu är inne i en intensiv period där hon
träffar all personal, sammanlagt omkring
65 personer, enskilt en timme.
Det finns en enorm vilja och kreativitet
på skolan med ett gemensamt tänkande
och fokus på ett lustfyllt lärande och
allas möjligheter. Det är lätt att säga att
IT är en självklar del i ett sådant arbete,
men det är en annan sak om det faktiskt
är det.
Ett exempel är skolans webbsida.
Vad ska vi ha den till, vem skriver vi
för, hur kan vi använda den. Det är inte
självklart att alla har en klar bild av det.
Eller att informationsstrategin måste
kopplas till IT.
Nu har det bildats en grupp som ska
utarbeta en strategi och kring hur Vattmyraskolan
ska jobba med IT framöver,
och då handlar det om både förskola,
skola och administration. Det första
gruppen har gjort är en nulägesanalys: Vad har vi, vad är det
vi vill. Det hela
ska under våren mynna ut i en beskrivning
kring förutsättningar och målformuleringar.
skolledarens ansvar
Att alla på skolan är delaktiga i arbetet med mål och
strategier är viktigt. Sedan är det viktigt att jag tar på mig
ansvaret att se till att vi kontinuerligt följer upp målen.
En skolledare måste förhålla sig till IT
och använda IT när det är lämpligt, påpekar
Lena. En av de första saker hon själv
gjorde när hon började på Vattmyraskolan
var att informera hela skolan om att
all information från skolledningen från
och med nu skulle lämnas digitalt.
Jag använder e-post och lämnar
information digitalt. Då kan vi använda
tiden på arbetslagsmöten till andra och
viktigare saker.
Att informationstekniken ska användas
för information mellan ledning, personal
och föräldrar är självklart för Lena. Exakt
hur det ska utformas är en av de saker som
den nytillsatta IT-gruppen ska diskutera
och eftersom skolan är på väg att skaffa
sig ett intranät handlar det också om att
planera inför det.
Hur den enskilde läraren använder
IT pedagogiskt, det är förhandlingsbart.
Men det finns vissa saker som gäller för
alla. Dit hör att läsa sin e-post. Det går
inte att välja bort.
Samtidigt ingår det i varje lärares
uppdrag att hålla sig uppdaterad och i
det ingår kunskaper i frågor kring IT
och lärande, anser Lena.
Lika väl som varje lärare ska kunna
motivera varför man använder it-stöd,
ska varje lärare också kunna motivera
varför man inte gör det.
IT ska vara lärandets verktyg, inte
lärarens, påpekar Lena Elfvingsson.