Innehåll/Datorn i Utbildningen nr 2-04
Vill du läsa hela tidningen. Beställ här.
2 html  

Nu firar vi tjugo år
Det är nu tjugo år Föreningen Datorn i utbildningen bildades. Det är lätt att känna en viss svindel när man tänker tillbaka. Det var en annan värld. Våra vanor har förändrats på ett makalöst vis. Det är en utmaning för skolan att kunna inta en dynamisk roll i denna samhälleliga omvandlingsprocess. Att ge kunskaper, insikter och självförtroende att möta det nya. Läs Peter Beckers ledare

4
  Följ våren i naturen och på webben
Gå på grodsafari eller örtjakt. Tips, inspiration och fakta finns på webben..
6
  Att skjuta eller skjutas ...
Krigets kalla logik har invaderat våra bildskärmar, vårt språk och våra drömmar, skriver Ana L. Valdés. Vi blir erövrade, vi belägrar och uppvaktas, vi vinner eller förlorar.
TEMA: Medier, skapande och lärande
8
 

Med kameran som penna
– Svaga elever blir plötsligt starka, det är andra personer som kliver fram när man börjar arbeta med att skapa video i klassrummet. Janne Larsen, Mediacenter i Stenungsund, har stöttat elever och lärare på Kristinedalsskolan i deras arbete med digital video i klassrummet.

12
 

Lära genom medier och skapande
Att arbeta med video och media i skolan är en möjlighet för barn och ungdomarna att utveckla språket, identiteten och självförtroendet. Helena Danielsson har i sin forskning följt klasser som integrerat media och video i undervisningen.

14
 

Medier och IT
Efter ett antal år där fokus till stor del har legat på it-verktygen är det dags att förena IT-frågorna och mediefrågorna i skolan, menar Mikael Iselow, Nationellt resurscentrum för läromedia.

15
  Att använda medier i skolan
Medieresor är en ny bok, med cd, från Utbildningsradion och Multimediabyrån om hur man kan använda medier i skolan.
16
html
  Ungdomskultur och medier
Bosse Andersson söker efter nya idéer kring hur nya former för berättande kan användas i pedagogers arbete i skolan.
18
html
  Mobiltelefonen hot eller möjlighet i skolan
Vad innebär det att elever i allt mindre apparater har tillgång till allt större världar? Isak Benyamine, Interaktiva institutet skriver om nya världar och nya uttrycksformer.
20 Skolan utan stöd i förslag till ny IT-politik
Slutrapporten från utvärderingen av regeringens IT-politik, ”En lärande IT-politik för tillväxt och välfärd” platsar bäst i närmsta soptunna menar Lars-Erik Nilsson, högskolan i Kristianstad.
22
html
Svagt ledarskap för IT i skolan?
Insikten om IT som centralt element i skolan kräver att skolledare och övriga ledningspersoner också leder arbetet med IT, skriver Peter Becker i en kommentar till en ny rapport från KK-stiftelsen.
25
Hur blir en möbel till?
På konferensen Medier, skapande och lärande i Jönköping presenterades flera projekt med samverkan mellan skola och näringsliv.
26
Jorden runt med Arkimedes verktygslåda
Anna Sjöholm, Göteborgs tekniska gymnasium, recenserar Den flygande matten, en ”bok och webb” i matematik A, där eleverna får följa med Emma och Arkimedes verktygslåda jorden runt.
28
html
Kunskapen satt på undantag
Vad är skillnaden mellan datorns görande och vårt tänkande? Ola Svärd ger sig ut på kunskapsresa i Sven-Eric Liedmans sällskap.
30 Lära genom lek och konstruktion
Etoys är en visuell multimediamiljö i Squeak för barn i åldern 8-12 år. Göran Krampe guidar.
33 Digitalt stöd i matematik
Kim Rose är en av eldsjälarna bakom användningen av Squeak och Etoys i skolan för att bland annat stödja undervisningen i matematik och naturvetenskap.
35 Guldäpplet – dags att nominera lärare
Har du en kollega som är värd Guldäpplet? Dags att nominera kandidater till lärarstipendiet.


Datorn i Utbildningen nr 2 2004. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 2 - 04]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 040328