Untitled Document
Av:Örjan Broman
E-Post:orjan.broman@telia.se
Med eleven vid datorn
I sin avslutande artikel
i serien om Excel i skolan ger Örjan Broman några idéer
kring hur ett material som artikelserien Excel i skolan kan användas
i undervisningen.
Frasen Med eleven vid datorn
innebär för mig inte att en lärare måste
vara fysiskt närvarande vid datorn. Det är i den pedagogiska
handledningen läraren ska delta. Att jag tar upp en så
självklar sak, beror på att jag personligen känt
mig osäker, när vi vuxna säger att eleven
är så duktig med datorn.
Detta kan tolkas som att eleverna
inte behöver någon handledning vid arbetet framför
datorskärmen. Och visst är det så att många
elever kan handha en dator rent praktiskt, men det betyder inte
alls att de förstår den pedagogiska användningen
av ett aktuellt datorprogram. Det kan i sin tur medföra att
eleven avsiktligt eller oavsiktligt lämnar arbetsuppgiften
och ägnar sig åt andra roliga saker vid sin tid vid
datorn. Det tycks speciellt gälla om datorn är uppkopplad
och Internet och mailfunktionen är åtkomlig.
Med eleven vid datorn innebär precis som i andra undervisningssituationer
att eleven ska ha en konkret arbetsuppgift, ett
projekt eller en uppgift, som
skall genomföras och redovisas. Genomförandet och dokumentationen
är lika viktiga, genomförandet sker ofta med ett undersökande
arbetssätt och redovisningen förstärker inlärningen.
Vid datorarbete är det
lätt att försumma dokumentationen, arbetet kan bli få
formen av den som söker han letar, eleven finner
ingenting och kan inget redovisa. Detta gäller inte enbart
sökande på Internet, det kan även inträffa
i interaktiva pedagogiska program, eleven har inte riktigt klart
för sig vad som skall undersökas.
konkret exempel
I datafilen Rullningslist.xls (DiU 2000:8) finns bladet Cirkeldiag.xls
(se figuren).
Excelbladet är mycket enkelt
i sin struktur. Rullningslisterna tillåter heltal från
noll till 25. Bladet är skyddat vilket innebär att eleven
inte kan skriva egna tal i cellerna för Antal kulor.
Som lärare måste jag formulera några konkreta
frågeställningar för att få igång
elevens tankearbete.
Exempel på undersökande
uppgifter som simulerar ta kulor ur påsen:
- Du skall endast ta upp 10
kulor. Hur många olika händelser (med avseende på
kulornas olika färger) kan inträffa? Ge exempel. Se
på möjliga procentsatser. Varför blir det alltid
hela tiotal? Skriv dina svar i worddokumentet.
- Vilka procentsatser kan det
bli om du skall ta upp 20 kulor? Skriv en förklaring i worddokumentet.
- Du har tagit upp 20 kulor,
5 var gula och 15 var blå. Ställ in talen på
excelbladet på det sättet. Vad händer med procentsatserna
(hur ökar eller minskar de) då du tar upp en kula
till och:
Den är blå?
Den är gul?
Förklara varför procenttalet för den gula ändras
då du får upp en blå kula. Förklara varför
de procentuella förändringarna blir större om
du får en gul kula. Redovisa i worddokumentet.
- Hur många olika inställningar
kan du göra för att få 25 procent gula kulor?
Diskutera med egna ord i worddokumentet.
Genom denna form av datorlaborationer
öppnas nya möjligheter att stärka begreppsbilden
för procent. Det är inga svårigheter att formulera
fler frågor av undersökande karaktär, men det
är ingen dum idé att överlåta frågandet
på eleven. Genom att leka med antalet kulor
upptäcker de samband och får ökade insikter genom
att skriva och berätta vad de upptäcker.
hyperlänk i worddokument
För att underlätta redovisningen kan det vara en fördel
om det finns ett worddokument som är kopplat till excelbladet
med en hyperlänk. Rubriktexterna kan ha en standarformulering
som underlättar datorarbetet ytterligare. Här ett exempel
på översta delen av worddokumentet:
lägg in hyperlänkar
För det första bör du ha ett objekt som får
utgöra knappen. Det kan vara en bild från Rita-menyn
eller en bild av Word-symbolen: Gör sedan så här
för att skapa länken
- Högerklicka på
objektet
- Välj Infoga/Hyperlänk
- Bläddra bland mapparna
i rätt volym och leta upp worddokumentet som skall länkas.
- Rutan för Använd
relativ sökväg till hyperlänken bör vara
ikryssad. Om du vill kopiera excelfilen och redovisningsdokumentet
till exempelvis en diskett eller CD-R så ändras förmodligen
sökvägen. Med kryss här hittar datorn rätt
länk även om några mappar ovanför filerna
saknas.
- OK
Från elevens dokument
bör det på samma sätt finnas en länk tillbaka
till Excel.
undersök öva
skapa redovisa
Nyfikenhet är A och O vid inlärning. Lärlust och
förståelse går hand i hand och fördjupar
nyfikenheten. Därför vill jag sätta Undersök
först i en trestegsraket med rubriken Att lära sig.
Det gäller givetvis i alla sammanhang från att lära
sig spela blockflöjt (Undersök hur du får toner,
vad är en ton?, försök på olika toner
.)
till att använda Excel i matematiken. En excelfil bör
alltså innehålla blad med olika inriktningar inom
samma moment.
- Bladet Undersök där
eleven (med t ex rullningslister) får studera vad som händer
då konstanter eller variabler ändras och dra slutsatser
som diskuteras och redovisas.
- Bladet Öva där Excels
slumptalsgenerering ger varierande uppgifter inom det talområde
läraren anger vid slumptalsalstringen. Eleven är inte
bunden till lärobokens sidor, det blir ingen tävlan
om vem som ligger först och ingen ligger
efter. Eleven kan i samråd med läraren bestämma
hur lång tid som skall ägnas åt momentet. Excelbladet
ger stora möjligheter till individualisering och eleven
får arbeta i sin egen takt, tänka efter,smälta
och stärka begreppsbilden.
- Bladet Skapa eget där
färdigheterna och fantasien används för att vidga
begreppen och dra slutsatser med egna ord kan ge bestående
kunskap. Dessa redovisningar lämnas på sedvanligt
sätt till läraren för ett omdöme.
Slutligen vill jag tacka alla
läsare som ägnat tid åt mina artiklar, ett speciellt
tack till er som jag mött via e-post. Matematiken skall vara
rolig, Excel kan vara ett hjälpmedel på den vägen.
Örjan Broman
E-Post:orjan.broman@telia.com
fil.banken
SamlingsFiler från de tidigare Excelartiklarna:
Datorn i Utbildningen nr 2 2001. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!