Untitled Document

Av:Gunilla Celén
E-Post:
gunilla.celén@swipnet.se


Bokklubb på nätet ökar läslust

Flitigt läsa gör dig klok, därför läs varenda bok. Så sade han, Falstaff Fakir, och det är just vad vi tänkt göra på Ljungaskolan i Sävsjö under våren. Hela mellanstadiet är med.

Riktigt varenda bok känner vi oss inte säkra på att hinna med, men satsa extra mycket på läsningen kommer vi att göra i alla fall.

 

Att läsa en spännande bok är inte bara nyttigt utan också ett underbart sätt att fly undan den grå vardagen en stund. Att lyckas förmedla det till eleverna är inte helt lätt. För att bli en säker läsare måste man ju just läsa mycket och idéer som kan stimulera läslusten står högt i kurs på våra skolor. I akt och mening att göra just detta har vi alltså anmält oss till ”Read IT – en bokklubb på nätet”. Vi får också på köpet välbehövlig träning i att använda Internet i undervisningen på ett bra sätt.

enkelt och bra
Våra första intryck så här långt är att det är väldigt tilltalande eftersom idén är lika enkel som bra. Visst är det underbart att sätta tänderna i projekt och temaarbeten som suger musten ur en och innebär timmar av nattarbete och extrainsatta arbetslagsträffar. Personligen älskar jag verkligen sådant. Men ibland kan det vara skönt med projekt som bygger på något jag känner mig säker på, något som ingår i mitt dagliga id som svensklärare.

Read IT är verkligen ett bra exempel på ett sådant projekt. Roligt, stimulerande, utvecklande och samtidigt enkelt, både för mig och eleverna. Enkelt nog att bli av, enkelt nog att våga anmäla sig till. Vem har inte tvekat att pröva saker för man är rädd att ta på sig för mycket?

Projektidén är att öka lärares och bibliotekariers IT-avändning och IT-kompetens, stimulera elevers språkutveckling och påverka deras läsvanor. Man får möjlighetatt utveckla samarbetet med kollegor, elever, kommunbiblioteket och AV-Media. Läraren eller arbetslaget bestämmer själv omfattningen på engagemanget och vilka delar man vill använda.

stimulera läslusten
I korthet kan man säga att det går ut på att vi i klassen pratar om böcker och författare för att stimulera läslusten och eleverna läser sedan valfria böcker. Vi och eleverna träffar också vår bibliotekarie, Jan Engström på Sävsjö stadsbibliotek, för bokprat och annat. Så långt är det väl inte direkt annorlunda mot hur vi brukar jobba med läsluststimuleringen i skolan.

Sedan, någon gång i veckan eller när andan faller på, kopplar vi upp oss till Read IT:s webbplats och tar för oss av det som erbjuds där.

På webbplatsen kan eleverna:

  • Skriva in recensioner.
  • Läsa recensioner som andra eleverskrivit.
  • Skriva ett författarporträtt.
  • Skriva texter, antingen egna, fristående, texter eller delta i någon av alla stafettsagorna som alltid finns på gång.
  • Delta i tävlingen som någon av bibliotekarierna satt ihop (läraren samlar in svaren i klassrummet och avgör vem som är vinnare och kan sedan rekvirera fina t-shirts som pris).
  • Delta i diskussionen diskussionsforumet.
  • Chatta med andra deltagande klasser.
  • Skicka in en fråga om böcker och bibliotek till ”Fråga bibliotekarien”.

På Read IT också en hel del bra hjälpf ör läraren, till exempel mallar för recensioner och författarporträtt. De är en väldigt god hjälp för de yngre eleverna som inte är så vana vid att recensera. Det vi jobbar hårt med just nu är att lära oss att berätta handlingen, inte allt som händer i boken. Det kan vara knepigt för oss i fyran.

Många bra länktips hittar man också, till exempel till Läs & Skrivrummet på Skoldatanätet och olika författareswebbsidor.

klassens egna modell
Första gången vi skulle jobba med Read IT hade vi bestämt sen tidigare en dag när alla skulle vara klara med en nyläst bok. För att undvika det obehagliga med att stå framför klassen och berätta om sin bok beslöt vi att sitta i smågrupper och berätta. Vi hjälptes åt att hitta på en modell för hur vi skulle gå till väga. Vad vill de andra veta om boken, frågade jag. ”Vad den handlar om!” Jo, visst, det vill man ju, men kanske bör man säga något först? ”Vad den heter”? Bra! ”Vem som skrivit”? Ni är kloka som pudlar! Innan allt helt urartade till leken ”Gissa vad fröken tänker på” försökte vi hitta en annan vinkel. Jag frågade eleverna vad de personligen skulle vilja veta om en bok som någon annan läst. ”Om den är något förmig” sa någon lite tveksamt till slut. ”Om den är svår att läsa”. Vår modell blev såsmåningom:

  • Författarens namn
  • Bokens titel
  • Handlingen (inte allt som händer i boken)
  • Sort (jag säger väl så småningom genre istället) Read IT-sidans kategoriförslag är väldigt bra och användbara
  • Lättläst / svårläst
  • Betyg

Sedan fick de sitta i sina grupper och berätta om sina böcker. Därefter var det inte särskilt svårt att skriva ner en recension att lägga in på Read ITs databas.

Själva arbetet med att lägga in recensionen är också mycket enkelt. Visar man ett par elever klarar de med lätthet att visa nästa två, som visar nästa två och så vidare. Nästa gång ska vi pröva att jobba efter mallen för bokrecension.

kul skriva recensionerna
Jag var en aning osäker på vad eleverna skulle tycka – pratat om böcker och skrivit recensioner har de ju gjort förr. Men alla tyckte det var jättespännande att skriva in sina recensioner och flera var och tittade efteråt ”hur det såg ut”. Flera har kommit springande i korridoren och frågat om vi ska ”jobba med Read IT idag?”. Måste vara ett bra betyg.

Nu börjar vi så smått snegla på möjligheten att vinna ett författarbesök av Dan Höjer. Den klass som har bäst motivering till varför just de ska vinna gör det.

 

Gunilla Celén,
Ljungaskolan,Sävsjö
E-Post:gunilla.celén@swipnet.se



artikel.fakta
Read IT är ett samarbete mellan Kommunförbundet, AV/Media och Länsbiblioteket i Jönköpings län. Två eldsjälar, Alexander Tornberg, IT-pedagog på Kommunförbundet AV/Media, och Katinka Borg, biträdande länsbibliotekarie vid Länsbiblioteket Jönköping, började diskutera hur litteratur och IT kan integreras i undervisningen. Idén om en bokklubb på nätet tog form och de första deltagarna bjöds in.

Hösten 1999 anmälde sig fyra klasser från tre skolor i Habo och Eksjö samt ortens barnbibliotekarier. Efter utvärdering har nu fler skolor tillkommit och sammanlagt är det sju skolor från sex kommuner som deltar. Läs mer om Read IT på webbplatsen www.f.komforb.se/readit


Datorn i Utbildningen nr 2 2001. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 2 - 01]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 010328