Untitled Document
Av:Gunilla Celén
E-Post:gunilla.celén@swipnet.se
Bokklubb på nätet ökar läslust
Flitigt läsa gör
dig klok, därför läs varenda bok. Så sade
han, Falstaff Fakir, och det är just vad vi tänkt göra
på Ljungaskolan i Sävsjö under våren. Hela
mellanstadiet är med.
Riktigt varenda bok känner
vi oss inte säkra på att hinna med, men satsa extra
mycket på läsningen kommer vi att göra i alla
fall.
Att
läsa en spännande bok är inte bara nyttigt utan
också ett underbart sätt att fly undan den grå
vardagen en stund. Att lyckas förmedla det till eleverna
är inte helt lätt. För att bli en säker läsare
måste man ju just läsa mycket och idéer som
kan stimulera läslusten står högt i kurs på
våra skolor. I akt och mening att göra just detta har
vi alltså anmält oss till Read IT en bokklubb
på nätet. Vi får också på köpet
välbehövlig träning i att använda Internet
i undervisningen på ett bra sätt.
enkelt och bra
Våra första
intryck så här långt är att det är
väldigt tilltalande eftersom idén är lika enkel
som bra. Visst är det underbart att sätta tänderna
i projekt och temaarbeten som suger musten ur en och innebär
timmar av nattarbete och extrainsatta arbetslagsträffar.
Personligen älskar jag verkligen sådant. Men ibland
kan det vara skönt med projekt som bygger på något
jag känner mig säker på, något som ingår
i mitt dagliga id som svensklärare.
Read IT är verkligen ett
bra exempel på ett sådant projekt. Roligt, stimulerande,
utvecklande och samtidigt enkelt, både för mig och
eleverna. Enkelt nog att bli av, enkelt nog att våga anmäla
sig till. Vem har inte tvekat att pröva saker för man
är rädd att ta på sig för mycket?
Projektidén är att
öka lärares och bibliotekariers IT-avändning och
IT-kompetens, stimulera elevers språkutveckling och påverka
deras läsvanor. Man får möjlighetatt utveckla
samarbetet med kollegor, elever, kommunbiblioteket och AV-Media.
Läraren eller arbetslaget bestämmer själv omfattningen
på engagemanget och vilka delar man vill använda.
stimulera läslusten
I korthet kan man säga
att det går ut på att vi i klassen pratar om böcker
och författare för att stimulera läslusten och
eleverna läser sedan valfria böcker. Vi och eleverna
träffar också vår bibliotekarie, Jan Engström
på Sävsjö stadsbibliotek, för bokprat och
annat. Så långt är det väl inte direkt annorlunda
mot hur vi brukar jobba med läsluststimuleringen i skolan.
Sedan, någon gång
i veckan eller när andan faller på, kopplar vi upp
oss till Read IT:s webbplats och tar för oss av det som erbjuds
där.
På webbplatsen kan eleverna:
- Skriva in recensioner.
- Läsa recensioner som
andra eleverskrivit.
- Skriva ett författarporträtt.
- Skriva texter, antingen egna,
fristående, texter eller delta i någon av alla stafettsagorna
som alltid finns på gång.
- Delta i tävlingen som
någon av bibliotekarierna satt ihop (läraren samlar
in svaren i klassrummet och avgör vem som är vinnare
och kan sedan rekvirera fina t-shirts som pris).
- Delta i diskussionen diskussionsforumet.
- Chatta med andra deltagande
klasser.
- Skicka in en fråga om
böcker och bibliotek till Fråga bibliotekarien.
På Read IT också
en hel del bra hjälpf ör läraren, till exempel
mallar för recensioner och författarporträtt. De
är en väldigt god hjälp för de yngre eleverna
som inte är så vana vid att recensera. Det vi jobbar
hårt med just nu är att lära oss att berätta
handlingen, inte allt som händer i boken. Det kan vara knepigt
för oss i fyran.
Många bra länktips
hittar man också, till exempel till Läs & Skrivrummet
på Skoldatanätet och olika författareswebbsidor.
klassens egna modell
Första gången
vi skulle jobba med Read IT hade vi bestämt sen tidigare
en dag när alla skulle vara klara med en nyläst bok.
För att undvika det obehagliga med att stå framför
klassen och berätta om sin bok beslöt vi att sitta i
smågrupper och berätta. Vi hjälptes åt att
hitta på en modell för hur vi skulle gå till
väga. Vad vill de andra veta om boken, frågade jag.
Vad den handlar om! Jo, visst, det vill man ju, men kanske bör man säga
något först? Vad den heter? Bra! Vem
som skrivit? Ni är kloka som pudlar! Innan allt helt
urartade till leken Gissa vad fröken tänker på
försökte vi hitta en annan vinkel. Jag frågade
eleverna vad de personligen skulle vilja veta om en bok som någon
annan läst. Om den är något förmig
sa någon lite tveksamt till slut. Om den är svår
att läsa. Vår modell blev såsmåningom:
- Författarens namn
- Bokens titel
- Handlingen (inte allt som
händer i boken)
- Sort (jag säger väl
så småningom genre istället) Read IT-sidans
kategoriförslag är väldigt bra och användbara
- Lättläst / svårläst
- Betyg
Sedan fick de sitta i sina grupper
och berätta om sina böcker. Därefter var det inte
särskilt svårt att skriva ner en recension att lägga
in på Read ITs databas.
Själva arbetet med att
lägga in recensionen är också mycket enkelt. Visar
man ett par elever klarar de med lätthet att visa nästa
två, som visar nästa två och så vidare.
Nästa gång ska vi pröva att jobba efter mallen
för bokrecension.
kul skriva recensionerna
Jag var en aning osäker
på vad eleverna skulle tycka pratat om böcker
och skrivit recensioner har de ju gjort förr. Men alla tyckte
det var jättespännande att skriva in sina recensioner
och flera var och tittade efteråt hur det såg
ut. Flera har kommit springande i korridoren och frågat
om vi ska jobba med Read IT idag?. Måste vara
ett bra betyg.
Nu börjar vi så smått
snegla på möjligheten att vinna ett författarbesök
av Dan Höjer. Den klass som har bäst motivering till
varför just de ska vinna gör det.
Gunilla Celén,
Ljungaskolan,Sävsjö
E-Post:gunilla.celén@swipnet.se
artikel.fakta
Read IT är ett samarbete mellan Kommunförbundet,
AV/Media och Länsbiblioteket i Jönköpings län.
Två eldsjälar, Alexander Tornberg, IT-pedagog på
Kommunförbundet AV/Media, och Katinka Borg, biträdande
länsbibliotekarie vid Länsbiblioteket Jönköping,
började diskutera hur litteratur och IT kan integreras i
undervisningen. Idén om en bokklubb på nätet
tog form och de första deltagarna bjöds in.
Hösten 1999 anmälde
sig fyra klasser från tre skolor i Habo och Eksjö samt
ortens barnbibliotekarier. Efter utvärdering har nu fler
skolor tillkommit och sammanlagt är det sju skolor från
sex kommuner som deltar. Läs mer om Read IT på webbplatsen
www.f.komforb.se/readit
Datorn i Utbildningen nr 2 2001. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!