IT i skolan
Jan Holmqvist
e-post: jan.holmqvist@home.swipnet.se
IT i skolan och individens frihet
En av skolans uppgifter är
att ge eleverna en demokratisk värdegrund. Bidrar användningen
av IT i skolan till en demokratisering av samhälle och skola?
Jan Holmqvist analyserar huruvida IT kan sägas bidra till
demokrati i betydelsen individens ökande frihet med av-seende
på kommunikation människor emellan.
Skolans uppgift är att ge eleverna en grund för lärande.
Detta lärande handlar inte endast om kunskaper och färdigheter.
Skolan ska också fostra eleverna till medborgare i ett demokratiskt
samhälle. Skolan ska hos eleverna förankra samhällets
grundläggande demokratiska värden.
"Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins
grund
Skolan har en viktig uppgift när det gäller att förmedla
och hos eleverna förankra de värden som vårt samhällsliv
vilar på.
Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet,
alla människors lika värde, jämställdhet mellan
kvinnor och män samt solidaritet med svaga och utsatta är
de värden som skolan skall gestalta och förmedla."
(Utdrag ur Lpo 94)
Redskap för demokratin?
Användandet av IT i undervisningen kan vid första anblicken
främst synas handla om att ge eleverna ett nytt redskap för
arbetet med kunskaper och färdigheter i skolan. Att IT dessutom
också upplevs påverka skolans möjlighet till
demokratisk fostran är en aspekt som dock kommer fram alltmer
i debatten kring IT i skolan.
Statsminister Göran Persson har sagt att IT kan innebära
en demokratisk revolution och han argumenterar för att elever
i skolarbetet ska ha tillgång till både datorer och
egen e-postadress. (Persson 1997, sid 194f). Att detta också
har präglat regeringens politik framgår ju av regeringens
IT-satsning, IT i skolan, där 1,5 miljarder kronor satsas
på att bland annat ge alla elever i den svenska skolan tillgång
till en uppkoppling mot Internet och egna e-postadresser.
Att se IT som ett medel för demokratisering av skola och
samhällsliv ger givetvis ett starkt motiv för att satsa
på IT i skolan. Samtidigt är det viktigt att stanna
upp och reflektera över vad ovanstående typ av påståenden
betyder.
Vi behöver precisera vad vi menar med begrepp som IT, demokrati,
olika demokratiska värden, och vi behöver fördjupa
analysen av hur IT som teknik eventuellt kan bära demokratiska
värden och därigenom bidra till skolans demokratisering.
Individens frihet
Ett av de demokratiska värden som många associerar
till i samband med IT är frihet. IT sägs bidra till
individens frihet inom en rad områden.
I "Informationstekniken i skolan - en forskningsöversikt",
skriver Jens Pedersen, förmodligen delvis ironiskt:
"Vår upphetsning inför elektronisk kommunikation
är bara ett exempel: mänsklighetens befrielse
väntas nu ske med hjälp av informationsteknik och Internet.
Som vi sett innefattas också skolan i dessa föreställningar
om revolutionära omdaningar. Tekniken förväntas
medföra elevernas befrielse från lärare, skola
och undervisning i vanlig bemärkelse."
(Pedersen 1998, sid 63)
Även om citatet är ryckt ur sitt sammanhang, är
det två aspekter av Pedersens text som är intressanta.
Den första aspekten är att Pedersen fokuserar på
frihet som ett av de värden IT antas vara förknippat
med och den andra aspekten är den antydda kopplingen mellan
frihet och möjligheten att använda IT för elektronisk
kommunikation. Enligt Pedersen finns det således i vårt
samhälle en tilltro till att IT ger frihet och att en viktig
aspekt av den frihet IT ger har att göra med vidgade möjligheter
till kommunikation.
Frihetsbegreppet
Vad är då frihet? Låt oss närma oss detta
begrepp utifrån hur individens frihet kan definieras i relation
till det samhälle hon lever i. I en klassisk föreläsning
i Oxford 1958 särskiljer den engelske filosofen Isaiah Berlin
mellan det han kallar för negativ och positiv frihet (Berlin
1984).
Medan negativ frihet kan sammanfattas i begreppet frihet från
,
så kan positiv frihet beskrivas som frihet till
. Frihet
från
handlar om att samhället garanterar individen
ett område där han eller hon kan agera utan inblandning
från andra, och frihet till
handlar om självbestämmande
och möjligheten för individen att utöva inflytande
över sin egen livssituation, till exempel via tillgång
till erforderliga intellektuella eller materiella resurser.
Berlin skriver:
"De förra /negativ frihet/ vill tygla makten som
sådan. De senare /positiv frihet/ vill att den ska läggas
i deras händer."
(Berlin, 1984, sid 142)
Den amerikanske filosofen Gerald MacCollum utvecklar Berlins resonemang
och han menar att de två aspekterna av frihet är något
som kännetecknar varje situation där frihet råder.
Han skriver:
"Friheten är således alltid frihet för
någon(
) från något och till något
.
"
(Idéer om frihet, 1990, sid 21)
En ytterligare precisering av
frihetsbegreppet görs av den svenske filosofen Sven-Ove Hansson.
Han beskriver det han kallar social frihet på följande
sätt:
" En social frihet består av: den eller de aktör(er)
som kan utöva friheten.
antingen frånvaron av ett frihetshinder eller närvaron
av ett frihetsmedel.
det eller de handlingsalternativ som blir mera tillgängligt."
(Hansson, 1989, sid 83)
Frihet kan således beskrivas som att en individ får
tillgång till nya handlingsalternativ (frihet till
,
antingen genom att hinder för dessa handlingsalternativ tas
bort eller genom att medel för nya handlingsalternativ tillförs
(frihet från
). Med avseende på IT kan vi förstå
frihet Skolans uppgift är att ge eleverna en grund för
lärande. Detta lärande handlar inte endast om kunskaper
och färdigheter. Skolan ska också fostra eleverna till
medborg-are i ett demokratiskt samhälle. Skolan ska hos eleverna
förankra samhällets grundläggande demokratiska
värden.
Frihet till kommunikation?
Ett av de områden där IT sägs ge frihet gäller
kommunikation. Relaterat till definitionen av frihet ovan, kan
man säga att IT påstås ge möjlighet till
ökad kommunikation för elever genom att dels ta bort
olika hinder för kommunikation, till exempel geografiska,
dels tillföra de konkreta medel som behövs för
denna ökade kommunikation, till exempel e-post, chat eller
diskussionslistor (Holmqvist 1998, sid 36ff). IT beskrivs således
som en teknik som erbjuder den enskilda eleven större personlig
frihet, en frihet som också går att relatera till
de uppgifter eleven arbetar med i skolan.
Att IT erbjuder former för
utbyte av språkliga meddelanden som påminner om kommunikation
är tveklöst, men den kritiska frågan är om
dessa former går att jämställa med en verklig
kommunikation. Den fråga vi därför bör ställa
oss är vad vi egentligen menar med begreppet kommunikation.
Den svenske etikern Göran Collste analyserar begreppet i
Kommunikationens gränser och möjligheter (1996). Collste
argumenterar där utifrån den judiske filosofen Martin
Buber och hans tankar om två typer av mänsklig samvaro.
Den första kännetecknas av en jag-det relation, där
jag ser den andra människan som ett objekt, något jag
handlar mot. Den andra kan beskrivas som en jag-du relation, där
jag ser den andra människan som ett subjekt, någon
jag handlar med.
Det är endast i en jag-du relation som verklig kommunikation
är möjlig och den kännetecknas då av meningsfullhet,
engagemang och ömsesidiga krav (Collste 1996, sid 102f).
Collste hänvisar också till den tyske sociologen och
filosofen Jürgen Habermas och hans krav på förståelse
som en grund för kommunikation. Habermas menar att sann kommunikation
endast är möjlig inom det han kallar livsvärlden,
något som kan ses som den enskilda människans personliga
upplevelse av tillvaron.
Kommunikation inom livsvärlden kan beskrivas med hjälp
av termer som jämbördighet, uppriktighet och avsiktligt
samförstånd. Dessutom krävs en gemensam tolkningsram,
ett delat "kulturellt vetandeförråd" för
att kommunikationen ska leda till en reell förståelse
(Collste 1996, sid 104ff).
Verklig kommunikation
De frågor skolan och dess lärare nu måste ställa
sig är om IT kan bidra till en verklig kommunikation som
skapar meningsfullhet, engagemang, ömsesidiga krav. Kan det
som kallas kommunikation via IT sägas utgå från
jämbördighet, uppriktighet och vilja till samförstånd?
Kan IT bidra till att en gemensam tolkningsram skapas, med utgångspunkt
i ett delat kulturellt vetandeförråd?
Först om IT kan bidra till att dessa frågor besvaras
jakande, kan IT också sägas bidra till att individens
frihet ökar med avseende på kommunikationens möjligheter.
För även om IT bidrar till att hinder för utbyte
av språkliga meddelanden tas bort och medel för nya
former av språkliga meddelanden skapas, kan det inte kallas
för kommunikation, om inte det som då uppstår
uppfyller de krav vi ställer på verklig kommunikation.
Fångar i teknikens grotta?
En avslutande fråga som är viktig att ställa är
hur stark teknikens relation till värden egentligen är?
Är det rimligt att säga att det är IT som ger eller
inte ger frihet? Är inte ett rimligare synsätt att det
framför-allt är i användningen av IT som värden
gynnas eller missgynnas? Utifrån detta antagande, så
blir uppmaningen till Sveriges lärare och elever inte bara
att reflektera över begrepp som frihet och kommunikation
(även om detta är viktigt), utan också att konstruktivt
arbeta på att försöka ge IT en sådan utformning
att individens frihet gynnas, till exempel avseende möjligheten
till verklig kommunikation.
Jan Holmqvist
e-post: jan.holmqvist@home.swipnet.se
Fil mag och doktorand i etik.
Jan Holmqvist är gymnasielärare i bland annat religion
och filosofi vid Aleholmsskolan, Sävsjö. Medverkar i
forskningsprojekt kring "It och skolans värdegrund"
vid Centrum för tillämpad etik, Linköpings Universitet.
litteratur.lista
Berlin Isaiah, Fyra essäer om frihet, Ratio, Avesta 1984
Collste Göran, Kommunikationens gränser och möjligheter,
ur Information och samtycke - om kommunikationens betydelse i
vården, Statens medicinsk-etiska råd, Etiska vägmärken
9, Stockholm 1996
Idéer om frihet, Volym 3 i Tidens idéserie, Stockholm
1990
Läroplaner för det obligatoriska skolväsendet och
de frivilliga skol-
formerna, Utbildningsdepartementet, 1994
Pedersen Jens, Informationstekniken i skolan, en forskningsöversikt,
Skolverket 1998
Persson Göran, Den som är satt i skuld är icke
fri, Stockholm 1997
Datorn i Utbildningen nr 1 1999. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!