Peter Becker

"Mot bättre vetande"
nu på cd-rom

Erfarenheter från arton av de projekt som medverkade vid den stora IT-mönstringen "Mot bättre vetande" i höstas presenteras nu på cd-rom.

Hade du inte chansen att besöka Mot bättre vetande?. Nu får du chansen på nytt – med hjälp av en cd-rom.
    Du kan möte Jorge, 8 år, vid Tallbo-skolan, en särskola i Gävle. Han lider av autism. Klicka på Jorges schema och se små videosekvenser kring hur han arbetar, dukar lunchbordet och leker under en typisk dag.
– Vi har barn som aldrig sagt ett ord, men som börjar ljuda framför datorn, berättar Ulla Sahlen, datansvarig lärare. Datorn är ett vettigt komplement till övriga läromedel.
    Eller följ med på tur till skola 412 i Petershof, utanför S:t Petersburg. Det är Rodengymnasiet i Norrtälje som bjuder in. Sedan flera år har man en Östersjögren, med samläsning med ryska elever.

Datorn i garderoben
Var ska vi placera datorerna? I Bålbroskolan, mellanstadium i Rimbo, har man ställt dem i – garderoben! Närmare bestämt har de ställts i var sitt skåp, i en studiehall med bibliotek. Genom placeringen i studiehallen kan alla elever komma åt datorer vid behov. Skåpen gör att man kan sitta och arbeta ganska ostört med språk, med matematik etc. Varje dator är dessutom ansluten till Internet.

– Vi har barn som aldrig sagt ett ord, men som börjar ljuda framför datorn...

    IT ökar arbetsglädjen hos eleverna och ger bättre koncentration. Eleven kan bestämma tempot själv; svagare elever kan då ta bättre med tid på sig.

Förskola till högskola
Skivans urval rymmer exempel från alla stadier av utbildning. Hur har man arbetat med datorn i förskolan i Jönköping? Eller bland 3 till 12-åringarna vid Lemshaga Barnakademi på Värmdö?
    Vi möter Hands-on-Universe, det internationella astronomiprojekt som föddes 1991 vid Berkeley, där elever arbetar med datoranalys av astronomiska bilder. Man beställer bilder från världens stora teleskop och analyserar dem med toppmoderna datorredskap. Idag finns en stark svensk gren av rörelsen, med Fysikum vid Stockholms Universitet som centrum.
    Sofia Distans, högstadiet i Stockholm med undervisning för svenska barn över hela världen, liksom det växande högskolesamarbetet inom Distanskonsortiet presenteras.
    På den välgjorda skivan skildras dessa och ytterligare ett antal projekt i video och bild, text och tal.

Elever skapar cd-rom för mässa

En klass vid den eftergymnasiala utbildningen Kommunikation & multimedia i Bollnäs skapade skivan om "Mot bättre vetande".

När konferensen "Mot bättre vetande" förbereddes föreslog redaktionen för Datorn i Utbildningen att elever borde göra en del av dokumentationen som ett exemplariskt projekt; ett exempel på hur elever kan arbeta med IT i projekt på en hög nivå. Dokumentationen föreslogs bestå av tre delar: webb omdelbart under konferensen, därefter tidning och cd-rom som uppföjning.
    Arrangörerna – Skolverket, KK-stiftelsen, Högskoleverket, Kommunförbundet och Utbildningsdepartementet – nappade på idén. Med Datorn i Utbildningen som projektledare har två skolor, ett antal lärare och ett femtiotal elever arbetat med projektet. Det hela inleddes med ett upptaktsmöte i Bollnäs där de flesta inblandade elever och lärare var med. Lena Nydahl från mässarrangörerna/Skolverket och Peter Becker från DiU presenterade då uppdraget.

Webb-sidor direkt
Under konferensen svärmade ett tjugotal elever från Nacka Strands Mediagymnasium runt, intervjuande, skrivande, fotograferande och filmande.
    Redan under konferensen kunde man se en del av resultatet. Eleverna producerade i raskt tempo webbsidor med referat från föredrag etc. På så vis kunde man följa konferensen från hela landet medan den pågick. (Se http://www.skolverket .se/skolnet/konf96/ reportage.html)

Tidning
Nästa del kom som en 24-sidig bilaga i fyrfärg till förra numret av Datorn i Utbildningen (kan beställas från Skolverket).
    Nu är det eleverna vid Kommunikation & multimedia i Bollnäs som tagit vid. Efter ett stort arbete med att samla in och strukturer material har man designat, scannat, komponerat, ljudsatt och programmerat en cd med dokumentation kring 18 projekt som medverkade vid "Mot bättre vetande".

CD-rom med bok
Den lekfulla, välbalanserade och stämningsfulla musiken – egentillverkad – är tillsammans med den eleganta bildhanteringen kanske det första som slår en användare av skivan. Därtill det genomarbetade gränssnitt man utvecklat; snabbval är alltid tillgängligt, ljudnivån kan justeras. Nivån är mycket hög, bland annat imponerar den jämna tekniska kvalitén. Kompositionen är dessutom finstämd i musik, bild och text. Musiken har komponerats speciellt för skivan.

Video och paletter
Skivan rymmer ett antal videosekvenser, vilka har digitaliserats och anpassats för visning på Mac och PC. Man har löst problemet med den lilla videorutan på ett eget vis.
    Hantering av färg och paletter för att passa olika maskiner och datormiljöer är ett annat svårt kapitel. Här har man valt att göra alla video svart-vit och enbart använda 256 färger i paletten.
    Författarverktyget har varit Director och man har arbetat på Mac. Det innebar en del obehag under testfasen att Windows (Win 3.1 respektive Win95) och Macintoshversionerna av programmet uppförde sig så olika. Det slutade med att man gjorde separata Macintosh och Windows-versioner.

Lärande projekt
– Vi har avsiktligt låtit de olika grupperna utveckla en del eget vad gäller formen i de olika avsnitten, säger Gunnar Steiner, lärare och drivande kraften bakom utbildningen. Det ska ju främst vara ett lärande projekt när man går i utbildning.
– Eleverna lär sig mycket av en skarp produktion, från en kaotisk början till ett putsat och färdigt resultat. Värdet av projektplanering blir synliggjort, på ett sätt som annars aldrig kunnat göras.
– Utan elevernas starka engagemang och ansvar hade detta inte kunnat genomföras. Eleverna växer, utvecklar kreativitet och många tar ett stort ansvar.
– Vi har arbetat i ungefär 4 månader med skivan. En starkare lärarstyrning hade reducerat tiden, men då hade eleverna inte lärt sig så mycket. Det är ett val man måste göra.
    Testning och felsökning var en rejäl utmaning. Det tog också betydligt mer tid än förutsett, suckar Gunnar Steiner.

Värdefullt!
Tidsplanen sprack nämligen. När produktion var í stort sett ’klar’ och testningen i andra miljöer gjordes dök det upp flera oförutsedda problem, som drog ut på tiden.
    Trots förseningen är det värdefullt med den här kreativa och välgjorda uppföljningen till höstens konferens, säger en nöjd Lena Nydahl. Det är viktigt och intressant att elever nu själva dokumenterar IT-processen i skolan.

Peter Becker


Datorn i Utbildningen nr 1 1997. Artiklar ur Datorn i Utbidlningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 980730