Untitled Document Av:Peter Becker
E-post: peter.becker@diu.se

 

Dialog i klassrummet
med interaktiv skrivtavla

När jag var ny som lärare var en av utmaningarna att lära mig använda klassrummets tavla på ett bra sätt. Tavlan var i en mening klassrummets scen. Det var där klassrummets samtal tog fäste, blev synligt och sparat – åtminstone tillfälligt.

Här fångades sammanhangen i exemplariska problemlösningar, i begreppskartor, i mönster och översikter som ett stöd för elevernas direkta minne liksom för deras anteckningar, det förlängda minnet.

Taveldisposition, så kallade man det i lärarutbildningen. Det var en konstart i sig.

Den lite skräckfyllda ”svarta tavlan”, dit eleven kallades fram för att inför klassen redovisa sina kunskaper och luckor (kompletterad av lärarens ”gröna mara”) har senare ersatts av den gröna och senare vita skrivtavlan.

Tavlan har levt kvar, i kraft av sin förmåga att organisera det gemensamma samtalet i klassrummet. Den har haft en stadig förankring i lärartraditionen, i kunnandet kring att undervisa. I tio år har vi bevittnat (och i Datorn i Utbildningen vittnat om) försök att använda datorn som verktyg i klassrummet med hjälp av projektor. Nu är kanhända lösningen på god väg, med den interaktiva skrivtavlan.

från OH till LCD
En del minns data-OH-projektorn från 90-talet, en LCD-platta som lades ovanpå OH-projektorn. Datorskärmen kunde så delas med hela klassen. Men manövreringen skedde via ett tangentbord eller en mus – som eleverna inte såg. Det innebar en brist i åskådlighet. Det gick inte heller att skriva och spara det skrivna.

Digitala skrivtavlor kom, och de löste några delar av problemet: det gick att spara det skrivna. Men lärare önskade sig en kombinerad digital skrivtavla med inbyggd multimediaprojektion från datorn, manipulerad direkt genom att peka på tavlan. Allt i ett, enkelt och lättmanövrerat.

Det var en dröm.

I dag är vi mycket närmare den drömmen. Dataprojektorer har rasat i pris och dessutom blivit hyfsat tysta och ljusstarka så att de kan användas i vanliga klassrum utan mörkläggning. Vi har direkt tillgång till Internet i klassrummet, och där börjar stora mängder av nyhetsstoff, musei- och mediematerial finnas tillgängligt. Till detta kommer nu en speciell anpassning – den interaktiva skrivtavlan.

Den interaktiva skrivtavlan har haft sitt genombrott inte minst i England där landets skolor med statsstöd utrustats med interaktiva tavlor. Och flera andra länder har följt efter. Här i Sverige har vi haft en del pionjärer, men genomslaget har varit måttligt. Men nu rapporteras om ett växande intresse.

interaktiv skrivtavla
Den interaktiva skrivtavlan är på en gång en vanlig stor skrivtavla placerad där framme i klassrummet och samtidigt en klickbar bildskärm med persondatorns hela värld tillgänglig. Den blir nu en delad bildskärm för hela klassen som öppnar fönster mot Internets landskap, liksom mot hårddiskens lagringsmöjlighet. Källorna och exemplen blir direkt tillgängliga, de kan ringas in och kommenteras. De kan klippas ut och sparas. Anteckningarna kan sparas och återanvändas.

Och poängen är att bildskärmen nu blir gemensam för hela klassrummet. Den interaktiva skrivtavlan förbinder på så vis den gamla traditionen kring klassrumstavlan med datorns nya möjligheter.

Den persondator som i två decennier tolkats som en individuell träningsmaskin har plötsligt blivit ett kollektivt verktyg. Det revolutionerar eller förändrar inte i sig undervisningen. Den kan användas på ett helt traditionellt vis, där man skriver, ritar och suddar. Men den tillåter oss också att integrera ny teknik, Internet och datorverktyg, utan att ställa krav på ett helt individinriktat arbetssätt.

utbyte av erfarenheter
Som allt nytt måste interaktiva skrivtavlor prövas innan det som låter bra, visar sig verkligen vara bra. Håller utrustningen, är den så robust och samtidigt lättanvänd att vi långsiktigt kan hantera den i skolan?

Hur vill vi jobba i skolan, i ämnet, i momentet? Vilken typ av aktiv skrivtavla passar just oss? Vilken typ av duk ger bra läsbarhet, går att sudda bra – och länge, det vill säga är hållbar? Vilken modell av projektor är bäst och hur bör den monteras? Vilken typ av pennor är bra?

Vilken typ av kompletterande programvara har vi nytta av för användningen? Var kan lärare dela pedagogiskt material kring användningen? Vilka leverantörer finns och hur är deras produkter, priser, avtal, service? Hur kan skrivtavlan integreras på ett bra sätt i arbetet?

flera produkter på marknaden
Smartboard, Activboard, Xerox Liveboard, 3M Digital walldisplay, med flera. Vad ska man välja? Och vem har trovärdig erfarenhet?

Frågorna är många. Datorn i Utbildningen kommer under våren att speciellt intensivt bevaka området interaktiva skrivtavlor. Du kommer att kunna hitta erfarenheter från andra lärare i våra spalter.

Och vi kommer att öppna en speciell avdelning på vår webbplats, www.diu.se.

Peter Becker
chefredaktör Datorn i Utibldningen
E-Post: peter.becker@diu.se



Datorn i Utbildningen nr 1 2006. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 1 - 06]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 060310