När
jag var ny som lärare var en av utmaningarna att lära mig använda
klassrummets tavla på ett bra sätt. Tavlan var i en mening klassrummets
scen. Det var där klassrummets samtal tog fäste, blev synligt och
sparat åtminstone tillfälligt.
Här fångades sammanhangen i exemplariska
problemlösningar, i begreppskartor, i mönster och översikter
som ett stöd för elevernas direkta minne liksom för deras anteckningar,
det förlängda minnet.
Taveldisposition, så kallade man det i lärarutbildningen.
Det var en konstart i sig.
Den lite skräckfyllda svarta tavlan, dit
eleven kallades fram för att inför klassen redovisa sina kunskaper
och luckor (kompletterad av lärarens gröna mara) har senare
ersatts av den gröna och senare vita skrivtavlan.
Tavlan har levt kvar, i kraft av sin förmåga
att organisera det gemensamma
samtalet i klassrummet. Den har haft
en stadig förankring i lärartraditionen,
i kunnandet kring att undervisa. I tio år
har vi bevittnat (och i Datorn i Utbildningen
vittnat om) försök att använda
datorn som verktyg i klassrummet med
hjälp av projektor. Nu är kanhända lösningen
på god väg, med den interaktiva
skrivtavlan.
från OH till LCD
En del minns data-OH-projektorn från 90-talet, en LCD-platta som lades
ovanpå OH-projektorn. Datorskärmen kunde så delas med hela
klassen. Men manövreringen skedde via ett tangentbord eller en mus
som eleverna inte såg. Det innebar en brist i åskådlighet.
Det gick inte heller att skriva och spara det skrivna.
Digitala skrivtavlor kom, och de löste
några delar av problemet: det gick att
spara det skrivna. Men lärare önskade
sig en kombinerad digital skrivtavla
med inbyggd multimediaprojektion
från datorn, manipulerad direkt genom
att peka på tavlan. Allt i ett, enkelt och
lättmanövrerat.
Det var en dröm.
I dag är vi mycket närmare den drömmen.
Dataprojektorer har rasat i pris och
dessutom blivit hyfsat tysta och ljusstarka
så att de kan användas i vanliga klassrum
utan mörkläggning. Vi har direkt tillgång
till Internet i klassrummet, och där börjar
stora mängder av nyhetsstoff, musei- och
mediematerial finnas tillgängligt. Till
detta kommer nu en speciell anpassning
den interaktiva skrivtavlan.
Den interaktiva skrivtavlan har haft
sitt genombrott inte minst i England där
landets skolor med statsstöd utrustats med
interaktiva tavlor. Och flera andra länder
har följt efter. Här i Sverige har vi haft en
del pionjärer, men genomslaget har varit
måttligt. Men nu rapporteras om ett växande
intresse.
interaktiv skrivtavla
Den interaktiva skrivtavlan är på en gång en vanlig stor skrivtavla
placerad där framme i klassrummet och samtidigt en klickbar bildskärm
med persondatorns hela värld tillgänglig. Den blir nu en delad bildskärm
för hela klassen som öppnar fönster mot Internets landskap, liksom
mot hårddiskens lagringsmöjlighet. Källorna och exemplen blir
direkt tillgängliga, de kan ringas in och kommenteras. De kan klippas ut
och sparas. Anteckningarna kan sparas och återanvändas.
Och poängen är att bildskärmen nu blir
gemensam för hela klassrummet. Den
interaktiva skrivtavlan förbinder på så vis
den gamla traditionen kring klassrumstavlan
med datorns nya möjligheter.
Den persondator som i två decennier
tolkats som en individuell träningsmaskin
har plötsligt blivit ett kollektivt verktyg.
Det revolutionerar eller förändrar inte i sig
undervisningen. Den kan användas på ett
helt traditionellt vis, där man skriver, ritar
och suddar. Men den tillåter oss också att
integrera ny teknik, Internet och datorverktyg,
utan att ställa krav på ett helt
individinriktat arbetssätt.
utbyte av erfarenheter
Som allt nytt måste interaktiva skrivtavlor prövas innan det som
låter bra, visar sig verkligen vara bra. Håller utrustningen, är
den så robust och samtidigt lättanvänd att vi långsiktigt
kan hantera den i skolan?
Hur vill vi jobba i
skolan, i ämnet, i
momentet? Vilken typ av aktiv skrivtavla
passar just oss? Vilken typ av duk ger bra
läsbarhet, går att sudda bra och länge,
det vill säga är hållbar? Vilken modell av
projektor är bäst och hur bör den monteras?
Vilken typ av pennor är bra?
Vilken typ av kompletterande
programvara
har vi nytta av för användningen? Var
kan lärare dela pedagogiskt material kring
användningen? Vilka leverantörer finns
och hur är deras produkter, priser, avtal,
service? Hur kan skrivtavlan integreras på
ett bra sätt i arbetet?
flera produkter på
marknaden
Smartboard, Activboard, Xerox Liveboard, 3M Digital walldisplay, med flera.
Vad ska man välja? Och vem har trovärdig erfarenhet?
Frågorna är
många. Datorn i Utbildningen
kommer under våren att speciellt
intensivt bevaka området interaktiva
skrivtavlor. Du kommer att kunna hitta
erfarenheter från andra lärare i våra spalter.
Och vi kommer att öppna
en speciell
avdelning på vår webbplats, www.diu.se.