Untitled Document
Av:Roger Säljö
E-Post:roger.saljo@ped.gu.se
VAD ÄR DET SOM ÄR
NYTT I DETTA?
Informationstekniken och bilder
av lärande
Frågan om hur informa-tionstekniken
påverkar lärande och undervisning, och
hur IT kan tjäna som läromedel och resurs för skola
och utbildning, har stötts och blötts sedan 1960-talet.
Man kan urskilja två läger
och ett antal positioner där emellan. Det ena lägret,
anförda av teknikfrälsta entusiaster som logoprogrammeringens
skapare Seymour Papert och digitaliseringens frontfigur framför
andra i USA, Nicholas Negroponte, målar ut en framtid i
ljusa färger för dem som stiger på tåget.
Papert förutspådde redan på 1970- talet att skolan
skulle vara avvecklad inom kort och han uttryckte sig i dramatiska
termer om revolutioner och skolbyggnader som
rivs.
Ett typiskt drag i denna argumentation
är att man beskriver företeelser som lärare, klassrum,
undervisning, böcker och läroböcker som gammaldags,
ointressanta för elever och under avveckling. Med tekniken
skall lärandet bli motståndslöst och helt styrt
av individens egna önskningar. Alla kommer att kunna gå
dit de vill om bara lärandet sockras med IT. Samma retorik
förekommer för övrigt i helt moderna böcker
från dessa kretsar som alltjämt försöker
övertyga om att det är en inlärningsrevolution
på gång.
Det andra lägret framhärdar
i det längsta i att detta inte alls är något revolutionerande
för skola och utbildning, och att det egentligen inte finns
särskilt mycket principiellt nytt i det som tekniken för
fram. Kunskapen är och förblir i stort sett densamma
med eller utan IT. Informationstekniken är en form och en
utvändighet, bra för vissa saker men den förändrar
inte i grunden vare sig våra kunskaper eller villkoren för
lärande och kunskapsbildning. Man skall fortfarande lära
sig läsa, räkna och skriva. Och inte heller detta läger
har svårt att hitta argument för sin ståndpunkt.
De flesta så kallade interaktiva, cd-rombaserade läromedel,
exempelvis, är inget annat än läroboken i en något
annorlunda förpackning. Reklamen om interaktiviteten
i produkten är vanligtvis överdriven.
Denna kamp mellan teknikoptimister
och skeptiker inom utbildningens område är förvisso
inte ny. Redan under antiken fanns motsvarande konflikter som
rörde boken och skriftspråket. De lärda, även
Platon, klagade på lata ungdomar som inte orkade lära
sig någonting längre utan som bara läste innantill
i böcker. För Platon var boken en fara som förslavade
och förslappade människors intellekt. Utantillinlärning
av tusentals verser av de klassiska texterna var vad som krävdes
av den som skulle vara bildad och som skulle göra anspråk
på att vara välorganiserad i huvudet. Under vår
egen tid har vi också sett motsvarande konflikter. Miniräknaren
är ett sådant exempel, där många menade
att man först måste lära sig räkna för
att sedan använda miniräknaren.
bilder av lärande
Problemet i diskussioner om hur man skall förbättra
lärande är att denna term är så mångtydig
och används på så olika sätt. Den dominerande
bilden eller metaforen av lärandets natur,
och den som teknikoptimister företräder, gör oftast
ingen skillnad mellan information och kunskap. Lärandets
problem ses som en fråga om att överföra information,
rutiner och färdigheter till individer och att göra
detta så smärtfritt som möjligt.
Med denna bild av lärande
som utgångspunkt har entusiasmen för nya tekniker gång
på gång skapat en euforisk känsla av att något
stort är på gång. Edison hyllade på 1920-talet
ljudfilmen som lösningen på de flesta pedagogiska problem
och hans förutsägelser om hur filmen skulle revolutionera
undervisningen och göra lärare och skola onödiga
är i stort sett identiska med dem som Papert formulerade
om datorn ett halvt sekel senare. Vi har också hört
liknande löften utställas om radion, bandspelaren, inlärningsmaskinen,
det programmerade läromedlet, televisionen, videon, cd-romskivan
och andra skapelser.
Det är också en intressant,
och möjligtvis något bekymmersam, iakttagelse att de
flesta av dessa tekniska innovationer setts som möjligheter
att effektivisera utbildning genom att minska lärar-elevkontakten.
Denna idé ligger idag tyvärr bakom en hel del av de
satsningar på distansutbildning som görs. Risken är
här uppenbar att man i många fall får ett slags
fast food-variant av utbildning som inte innehåller
de kvaliteter som personliga möten ger. Och den som tror
att nätbaserad utbildning nödvändigtvis är
billigare än annan utbildning, får oftast anledning
att revidera sina antaganden.
informationsteknik som stöd
för lärande
Om man försöker inta en mellanposition mellan teknikoptimister
och dito skeptiker, förefaller det rimligt att påstå
att informationstekniken inte påverkar lärande
utan snarast förändrar dess karaktär något.
Det blir inte mer av samma sak och högre effektivitet, utan
något delvis nytt som kommer in på arenan. Hur nytt
det är kan man tvista om. Informationstekniken blir ett instrument
för att kunna hämta och hantera information på
delvis nya sätt, dokumentera och presentera slutsatser, arbeta
och lösa problem, hålla kontakt med andra människor
och göra en hel del andra saker. Men syntesen, värderingen
av vad som är värt att ta vara på och erfarenhetsuppbyggnaden
måste alltjämt människor stå för.
Interaktiviteten kommer att
utvecklas och vi kommer att kunna göra experiment, dissektioner
och annat virtuellt. Det abstrakta kommer att kunna konkretiseras
och visualiseras. Förmågan att simulera komplexa förlopp
är också intressant. I informationstekniken finns också
betydande kompensatoriska möjligheter för grupper med
svårigheter. IT är också en bärande del
av de förändringar som skapar nätverks- och kunskapssamhällen
med betydligt högre krav på kunskaper av olika slag.
När euforin kring en ny
teknik lagt sig, brukar den hitta sin plats i skolan. Den platsen
har hittills alltid varit tämligen marginell (vi ser alltjämt
då och då på en film eller video i skolan),
om man undantar skriftspråkets tekniska utstyr (papper,
penna, texter) som dominerat skolan under århundraden. Men
informationstekniken är en avsevärt mer intressant utmaning
än tidigare tekniska innovationer. Den utmanar vårt
kunskapsbegrepp och våra sätt att arbeta inom utbildning.
Den och mediesamhället
i allmänhet tar också bort det informationsförsprång
som skolan byggt sin tidigare verksamhet på. Och den måste
i sig göras till föremål för lärande;
vi föds inte datorlitterata lika litet som vi föds läs-
och skrivkunniga. Hotet om en digital divide är
påtagligt och risken att få grupper som står
utanför leder till samma problem som bristande läs-
och skrivfärdigheter ger upphov till.
Den intressanta utmaningen är
emellertid hur lärare och elever tillsammans kan gestalta
lärprocesser som engagerar och utmanar ifråga om innehåll
och uppläggning. Och vilken roll IT spelar i alla de sammanhang
där lärande sker, återstår i stor utsträckning
att klara ut. Men att den måste spela en viktig roll är
klart, eftersom informationstekniken redan är en del av människors
vardag. Där finns inget att återvända till. Men
det är viktigt att skola och utbildning har integritet och
väl utvecklade perspektiv på lärande och kunskapsbildning
som gör att man skaffar sig produktiva arbetsformer och innehåll
i verksamheten. Och som alla vet som verkar i skolan, handlar
detta om många olika aspekter av människors kommunikativa
och sociala utveckling.
Från mitt perspektiv finns
det en fråga som är akut: hur kan vi lära oss
något av alla dessa försök kring IT och lärande
som pågår överallt i världen? Vad är
värt att ta vara på för framtiden inom olika ämnen,
områden och undervisningssammanhang? Här behövs
en kritisk, men samtidigt nyfiken och kvalificerad, analys från
dem som vet vad skola och utbildning handlar om som vardaglig
verksamhet och som samtidigt inser att villkoren för lärande
förändras.
Att lära med informationsteknik
som resurs är något annat än vad vi varit vana
vid. Tekniken är ingen underkur den löser en
del problem men skapar andra men den förändrar
villkoren för lärande.
Roger Säljö, professor
Pedagogiska Institutionen, Göteborgs Universitet
E-Post:roger.saljo@ped.gu.se
Datorn i Utbildningen nr 1 2001. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!