Untitled Document
Av:Bosse Andersson
E-Post:bosse.andersson@utbildning.lerum.se
TRENDRAPPORT FRÅN LONDON:
Samverkan och lärgemenskap
på webben
Under fyra januaridagar varje
år trängs, svettas och inspireras mer än 20 000
skolmänniskor på Europas största mässa och
konferens för IT och lärande, BETT, i London. Bosse
Andersson besökte årets konferens och delar med sig
av intr yck från montrar och seminariesalar.
Den stora trenden bland pedagoger,
forskare och många leverantörer som håller på
med IT är användandet och skapandet av lärgemenskaper
learning communities. På mässan
lanserades till exempel Grid-Club en gratis resurs på Internet
för elever i åldern 7-11 år i Storbritannien.
Projektet har initierats och finansierats av Department for Education
and Employment och drivs av ett konsortium som leds av BBC:s Channel
4 i samarbete med Internetkonsultföretaget Intuite Media
och IT-företaget Oracle.
gemensamma lärresurser
Att samarbetsytor, publiceringsmöjligheter, lagringsutrymmen
och digitala läromedel görs tillgängliga på
webben för alla elever i ett land är en intressant utveckling.
Alla skolor ges möjligheter att använda virtuella lärmiljöer
oavsett den lokala skolans ekonomiska styrka och tillgång
till egna intranät eller konferenssystem. Dessutom skapas
det en gigantisk nationell lärresurs genom att elever och
lärare får arenor för samarbete och publicering
av egna lärmaterial.
GridClub som verkar ha förutsättningar
att bli en intressant community för lärande består
av flera delar. Klubben är en online community
specialdesignad för målgruppen som innehåller
olika kommunikations- och publiceringsverktyg. Klubbvärdar
ska stimulera, aktivera och få eleverna att bidra med material
och deltaga i de olika aktiviteterna. Varje elev är medlem
i en gemensam community för hela landet samt en för
respektive skola. Ungdomarna kan också delta i andra communities
efter intresse, till exempel musik, sport eller djur.
Det virtuella biblioteket är
öppet för alla. Där finns interaktiva resurser,
texter, ljud, utbildningsprogram som webb-tv, uppslagsverk med
mera. Tanken är att det ska finnas lärresurser som stödjer
läroplanen i engelska Primary Schools. Dessutom ingår
butik på nätet, tv-program med mera.
Den tekniska plattformen i GridClub
bygger på Think.com, en fri community på nätet
för engelska elever i åldern 7-18 år. Think.com
bygger på idén att vi lär genom att interagera
med varandra och innehåller i princip samma verktygslåda
som GridClub.
företag satsar på
skolan
Fria resurser på webben för lärare och elever
erbjuds av allt fler stora IT-företag. Processortillverkaren
Intel tillhandahåller till exempel en webbplats, skoool.com,
med lärresurser för elever i biologi, kemi och fysik.
Digitalbrain är ett annat företag som erbjuder engelska
skolor en gratis webbportal och en community med lektionsmaterial
i alla de nationella kurserna, lagringsutrymme, publiceringsmöjligheter
och kommunikationsverktyg.
Mjukvarujätten Microsoft
ser skolan som en viktig marknad, men man bjuder inte på
sina nya tjänster. På mässan lanserades Encarta
Class Server, en plattform där lärare och skolor
enkelt ska kunna skapa resurser för webben med stöd
av mallar, eller integrera material från läromedelsföretag
eller samarbetspartners på webben. Programvaran har också
verktyg för diskussioner, feedback, kursadministration med
mera. I marknadsföringen säljer Microsoft på att
skolor med stöd av Encarta Class kan skapa Connected
learning communities.
frihet eller kontroll
Om communitytanken bygger på att elever och lärare
lär genom ett fritt utbyte av material, åsikter, tankar
och idéer på ett horisontellt nätverkande
plan så fanns det på mässan också
en hel del företag som var inriktade på att sälja
lösningar som stärker kontrollen och de hierarkiska
strukturerna.
Försäljarna av program
som filtrerar webbsidor innan de når eleverna i skolan var
åtskilliga. Flera företag sålde lösningar
för att koppla ihop skolan och föräldrarna via
webben. Men flera av dessa lösningar doftade kontroll istället
för kontakt mellan jämställda. Säljargumenten
byggde på att föräldrarna kunde ha kontroll
på om barnet var i skolan och vad det presterar där.
lärmiljöer på
webben
Bland de engelska läromedelsproducenterna fanns en tydlig
tendens av att allt fler läromedel inte längre distribueras
som böcker eller cd-rom utan finns på webben och användarna
prenumererar på resurserna som uppdateras kontinuerligt.
Ett exempel är förlaget Actis som säljer läromedel
i form av innehållsrika webbplatser i bland annat engelska,
geografi, historia och matematik. För barn i åldern
3-12 år har företaget Spark Island en webbplats med
lektionsmaterial i matematik och engelska som bygger på
spel- och serie-metaforer.
Tydliga trender bland hårdvaruleverantörerna
var trådlösa nätverk, handdatorer och digitala
whiteboardtavlor. En märkbar skillnad mellan England och
Sverige är att engelsmännen jobbar mer i konsortier
med olika partners och att styrningen med läro- och kursplaner
är hårdare än hos oss. Ett exempel är att
företag som levererar intranät eller konferenssystem
ofta gör det med stöd av en mjukvaruproducent som tillhandahåller
kursmaterial för eleverna.
svårt utvärdera
IT-satsningar
Frågorna på agendan är i mycket desamma i Storbritannien
som här i Sverige. Bland huvudtalarna på BETTs seminariedel
fanns en gemensam frågeställning: Vad tillför
IT lärandet i skolorna?
Angela McFarlane, professor
vid University of Bristol, påpekade att frågan är
mångfacetterad och till viss del svårbesvarad.
Forskning och utvärdering
av IT och lärande är komplext. Resultaten styrs av forskarnas
perspektiv.
Det finns i huvudsak tre forskningsperspektiv
menade McFarlane. Ett är att se IT som ett verktyg för
att göra det vi alltid gjort men bättre med stöd
av tekniken. Det andra perspektivet är att se IT som en uppsättning
kunskaper i datoranvändning och det tredje är att betrakta
IT som en förändringsagent som revolutionerar undervisningen.
McFarlane anser också
att utvärderings-och forskningsresultat varierar efter hur,
när och var en IT-resurs används. Kvalitetseffekten
av användandet av en lärresurs beror bland annat på
elevernas ålder, antal elever per lärare, antal elever
per dator, vilken form av IT som används i vilket sammanhang,
hur länge man använt sig av IT-hjälpmedel, hur
länge studien har pågått etcetera. Därför
är det svårt att dra generella slutsatser i en utvärdering.
bro för lärande
Tekniken är bara en bro för att underlätta lärande.
Ett problem är hur tekniken kan integreras som en naturlig
del i skolans vardag.
Vi i skolans värld behöver
lära oss av de företag och organisationer där IT
används för hela organisationens lärande, menade
Lord David Puttnam tidigare filmproducent, nu bland annat
styrelseordförande i General Teaching Council förde
fram bristen på en nationell pedagogisk debatt om lärande.
I många engelska skolor
ses IT som ett individuellt, slutet verktyg för en enskild
lärare som arbetar mot en enskild elev eller grupp elever.
Vi måste gå från att se IT som stöd för
individuellt lärande till lärande för hela skolan
och för att koppla ihop skolan med lärgemenskaper utanför
den lokala skolan. IT är en kollektiv resurs.
Varför ska inte
elever som lär sig franska, lära sig av franska elever
via webben eller kemi av Nobelpristagare? undrade David Puttnam.
Den traditionella skolan där
varje lärare lever sitt eget liv måste organiseras
om. Puttnam poängterade att arbetet mot ett livslångt
lärande måste starta hos lärarna själva.
Lärare måste
bli bättre på att lära av varandra och arbeta
i team. Det handlar både om att förändra attityder
och att tillföra tid och resurser så att lärarna
kan förändras.
skolan en lärande organisation
Vi måste skapa lärande organisationer i stället
för utbildningsorganisationer. Det var ett av Stephen Heppells
budskap.
Heppell är professor, Englands
ledande guru inom utbildning on-line och ansvarig
för Ultralab, ett forskningscentrum vid Anglia Polytechnic
University i Chelmsford
Hur bygger vi skolor
som passar för vår tid där kreativitet inte produktivitet
är det centrala? frågade Heppell.
Vi måste ge våra
elever kreativa miljöer och verktyg. Låt ungarna skapa,
se lärande som en aktivitet där vi själva väljer
i motsats till att se IT som ett verktyg för tester och kontroll.
Med stöd av ny teknik återtar ungdomar kontrollen över
sina liv.
Varför är SMS
så populärt bland ungdomar? Jo, de har själva
kontrollen över hur kommunikationsformen ska användas,
sa Stephen Heppell.
Det är samma sak med alla
digitala medier där vi vuxna är fast i det linjära
ser eller lyssnar från början till slut
medan ungdomar snabbspolar, klickar och väljer just den delen
de finner attraktiv. Heppel visade olika exempel på hur
forskarna vid Ultralab stödjer och stimulerar lärare
och elevers egen aktivitet och horisontell kommunikation.
communities för olika
ändamål
Heppells forskningslabb har bland annat varit med och producerat
lärgemenskapen think.com. Andra projekt är Notschool.net
som är en virtuell community på webben för tonåringar
som på olika sätt känner sig utanför de traditionella
utbildningsinstitutionerna. Notschool.net är ett pilotprojekt
där 100 ungdomar deltar. Målet är att ge utbildning
till elever som av olika anledningar står utanför den
vanliga skolan. Tanken är att pilotprojektet ska vara skalbart
i den meningen att Notschools modell för lärande kan
användas nationellt, regionalt och lokalt.
Ultralab är också
med och utvecklar virtuella lärgemenskaper för lärare
och skolledare. Det finns bland annat en resurs på nätet
där lärare lär lärare genom att
dela med sig av sina undervisningsidéer. Talking Heads
är en community för diskussion och nätverkande
där skolledare kan utbyta erfarenheter av hur man löser
gemensamma problem och debattera professionella frågor.
Stephen Heppell visade på
sitt seminarium många inspirerande projekt och en tilltro
till allas skapande med stöd av ny teknik. Han poängterade
thrilling istället för drilling
och att fokus bör ligga på processen istället
för slutprodukten i elevernas lärande.
synen på lärande
BETT 2001 visade på ett tydligt sätt både
utställningsdelen och seminariedelen att synen på
hur vi ser på IT och lärande styrs av vilket perspektiv
vi utgår ifrån. Bland
leverantörerna i montrarna fanns de som sålde lösningar
för att vuxna kan underlätta sin kontroll medan andra
erbjöd lösningar som innebär att eleverna blir
mer autonoma. En del säljer färdiga läromedel som
eleverna kan konsumera medan andra leverantörer anser att
det centrala är att eleverna får verktyg och plattformar
för kommunikation och egen produktion.
På konferensen diskuterades
också innehållet i det som kan skickas via bredband.
Kommer lärare att vilja ha färdiga multimediaproduktioner?
Eller kommer de att vilja ha tillgång till multimediaresurser
som de tillsammans med eleverna kan skapa egna resurser med?
Vissa företag erbjuder
lärprogram eller virtuella miljöer som stödjer
ett individtänkande medan andra säljer lösningar
som stärker grupprocesser och ett kollaborativt lärande.
Det ena utesluter inte alltid det andra, det finns inga färdiga
lösningar eller en killer application, en bästa
metod eller en sanning. Det viktiga är att vi som lärare,
skolledare eller inköpare är medvetna om att de program,
läromedel, plattformar och webbresurser vi använder
eller köper i regel stödjer och underlättar en
viss syn på lärande.
Bosse Andersson, lärare
Lerums Gymnasieskola
E-Post:bosse.andersson@utbildning.lerum.se
artikel.referenser
Bettmässan: www.bettshow.com
GridClub: www.gridclub.com
Think.com: www.think.com
Intels fria resurs: www.skoool.com
Encarta server: http://ecs.msn.com
Actis: www.actis.co.uk
Sparkisland: www.sparkisland.com
Digital Brain: www.digitalbrain.com
Andra gratisresurser på
webben:
Interaktiva mattelektioner: www.mathsyear2000.org
Webbplats för NO-ämnen: www.schoolscience.co.uk
Ultralab: www.ultralab.ac.uk
Notschool: www.notschool.net
Talking Heads: www.ncsl.gov.uk/community
Datorn i Utbildningen nr 1 2001. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!