Untitled Document
Av:Jorge De Sousa Pires
E-Post:jsp@desousapires.com
Vad man kan göra med en dator
som man bara kan göra med en dator
När teven dök upp
kunde man göra radio men inte teve. Teven blev därför
en radio med bildskärm. Längre räckte inte människans
fantasi.
"Människan har
skapat Gud till sin avbild, längre räckte inte hennes
fantasi."
Tage Danielsson (1928-1985)
Alan Kay, en av vår tids
portalfigurer inom området användning av datorer, brukar
ofta säga att när en ny uppfinning dyker upp är
det få som inser de riktiga fördelarna, de flesta gör
nog bara mer-av- samma.
Ibland är det bra, vi tvättar, diskar och duschar oftare
efter maskinernas inträde i hemmet. Ibland är det mindre
bra och härom vittnar alla tillverkare av papper som verkligen
välkomnar det nya, effektiva "papperslösa"
samhället! Sedan Internet kom till den Stora Massan trycks
än mer reklam som hänvisar kunderna till webbplatserna
där det e-säljs e-något. Dessutom skriver sagda
Stora Massan ut mängder av webbsidor, ja ibland hela webbplatser
- för att sedan läsa i lugn och ro. Ännu mera papper
således.
mirakeltrasan
Viss kunskap och vissa ljud dör ifrån oss. Unga hem
är ganska lortiga och det är inte konstigt att allergier
utvecklas och kvalster stortrivs - den gamla husmorskunskapen
om att ihärdigt skura ett golv blankt är borta. Nu "drar
man över det hela" med mirakeltrasan med mikrotrådar.
Svenska Dagbladet har på sin webbplats exempel på
ljud som vi inte längre kan höra eller ens känner
till.
En dator är en ganska mångsidig apparat men datoransvariga
är kanske inte all-tid lika mångsidiga. Att installera
Office-paketet, webbläsare och e-postprogram är inte
särskilt mångsidigt när det gäller lärande.
"Som bekant finns det vissa personer som när de fattat
en ståndpunkt inte kan fatta något mera." Poeten
och pastorn Carl Gustav Hjelm
Världen är tack och lov mera komplex än så,
och varför ska allt vara enkelt, så är det ju
inte i verkligheten heller.
taxonomier kontra kaos
Att indela i klasser och bygga upp taxonomier må ha varit
effektivt under ett uppbyggnadsskede av vetenskaperna, men nu
börjar dessa klassificeringar kännas något otidsenliga,
det är naivt att tro att världsalltet är något
enkelt och ordnat enligt vår begränsade fantasi. Mänskligheten
måste nog lära sig att hantera kaotiska system och
det gäller såväl vetenskapliga som politiska system.
I denna och kommande krönikor vill jag gärna starta
en starta en diskussion tillsammans med er läsare om vad
som verkligen kan göras med datorn som inte kan göras
för hand.
Vi talar lärande och skapande av insikter - vilket är
min definition av datorstött lärande. Läsarna uppmanas
härmed att skicka exempel och korta notiser om vad vi skulle
kunna göra för att förstärka inlärning
med datorstöd. Jag ska sedan försöka väva
in dessa kommentarer i kommande krönikor.
olika representationer
Vi är sex miljarder människor på jorden och alla
är vi olika. "En skola för alla" betyder därför
en väldigt annorlunda skola för var och en. Med avstamp
i detta kan vi tänka oss att olika människor behöver
olika sätt att "se" saker. Vissa vill läsa
en text och begrunda den. En del vill ha det visualiserat i bilder.
Och andra vill ha andra saker.
inspiration
Inspiration är både namnet på ett datorprogram
och en synonym för uppenbarelse eller ingivelse. Ett av problemen
vi skulle kunna lösa är att försöka klara
ut några av de missförstånd som människor
sig bär inom sig. Det framgår av ordet "missförstånd"
att man inte själv kommer att söka hjälp för
detta eftersom man rimligtvis inte själv vet att det är
ett missförstånd. Många tror att man blir förkyld
av kylan, att varmt vatten bär mer fukt än kallt vatten,
att Internet är detsamma som webben eller att franska revolutionen
orsakades av den slösaktiga Marie Antoinette.
Vi ska hjälpa eleverna att detektera sina missuppfattningar,
och då talar jag om realistiskt hjälp till självhjälp
och inte om långvariga pedagogiska samtal med en lärare
som förmodligen inte heller finns på grund av dålig
ekonomi i stadsdelen.
Ett sätt, "det enda sättet" finns ju som bekant
inte, är att låta eleverna göra en begreppskarta
- Mind Map - om ett antal begrepp och be eleverna länka ihop
med lämpliga länkord.
begreppskartan som kunskapsprov
När man bara svarar på frågor, som på en
tenta, kan man ju alltid - oavsiktligt - "luras" genom
att mer eller mindre skriva det som står i boken. Att göra
en begreppskarta där sammanhang ska synas mellan orden är
mycket svårt, om man inte har sammanhangen mycket klara
för sig.
Tanken att man skulle kunna göra detta på papper är
både befängd och orealistiskt. I programmet Inspiration
kan man ägna sig åt kunskapen och inse sammanhangen
medan programmet ritar, helt automatiskt, ellipsen som ordet finns
i.
Det
är inte alls samma sak att rita dessa ellipser i ett ritprogram,
så fort man ändrat ett ord måste man rita om.
Inte så i Inspiration, här sker allt automatiskt. Nog
talat. Du måste pröva själv och pröva i klassrummet.
Låt din webbläsare peka på <inspiration>,
ladda hem demo-programmet och kör. Ge alltså 10 ord
till studenterna, exempelvis webb, Internet, e-post, bit, byte,
bit/s, modem, http, html och webbläsare. Be att få
en begreppskarta med dessa ord och med länkord mellan ellipserna.
Detta prövade jag nu senast på Malmö högskola
i december förra året (se figur). Det visade sig att
endast ett fåtal av eleverna kunde länka ihop orden
något så när. De flesta hade alla termerna i
en så kallad blandad kompott i huvudet. Så glada de
blev när de fick klart för sig att de inte hade det
klart för sig för nu fick de klart för sig hur
det egentligen var.
Men vad gör jag? Du har ju inte tid att läsa mer, eftersom
du ska surfa till <inspiration> för att pröva.
Nu!
Glöm inte att skicka in dina korta kommentarer efter dina
upplevelser.
Njut!
Jorge De Sousa Pires, Docent
E-Post:jsp@desousapires.com
fakta.program
Mer information om programmet Inspiration och demoversioner hittar
du på webben:
www.inspiration.com.
Programmet finns för både Mac och pc.
I Sverige säljs Inspiration av Programpaketet i Nybro.
webb: www.programpaketet.se
e-post: kundservice@programpaketet.se
Datorn i Utbildningen nr 1 2000. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!