Untitled Document

Av:Peter Becker
E-post:
peter.becker@diu.se


Nätverk för samarbete

Samarbete blir allt viktigare, även för skolan. Många uppfinningar har uppstått för att stödja samarbete, för att förmedla kontakt. Språk är den grundläggande. Pappret en annan. Nu kommer datornätverken med allt fler möjligheter.

En skrivare till varje dator vore dyrbart och opraktiskt. Nätverk (lokala nätverk, LAN) kom först för att dela skrivare och andra resurser, liksom för att lagra data och programvara så att de kunde nås på alla datorer. Många skolor var snabba att ta till sig denna teknik, under Compiseran från mitten av 80-talet. Det handlade främst om att dela resurser.

Med Internet har det blivit uppenbart vilka enorma möjligheter till samarbete som nätverk kan innebära. Vi fick e-post och samtal mellan Mac, Windows och Unixdatorer oberoende av operativsystem. Vi fick samtalsgrupper, kring alla upptänkliga ämnen. Med World-Wide-Web fick vi enkelt tillgänglig information, som alltsammans kunde läsas med en och samma webbläsare. Informationen var länkad, vilket skapade en standard för att knyta samman information runt världen, som om den låg samlad på ett ställe. Informationen blev multimedial, den kunde rymma bilder, så småningom ljud och video och animeringar, med allt bättre funktion även över modem/telefon. Sökmotorer gav oss möjlighet att finna nytt material.

En fantastisk ny möjlighet var enkelheten för envar att publicera information tillgänglig för andra. Med svenska Skoldatanätet och senare Europeiska Skoldatanätet utvecklas skolans användning av dessa nya resurser. Skolor delar med sig av planeringar, studiematerial, redovisningar, projektupplägg och resultat. Informationsresurser blir tillgängliga för skolan från press, bibliotek, myndigheter och organisationer. Distanskurser från högskolor byggs kring virtuella klassrum och nationella lärarfortbildningsprojekt - läs Lärandets verktyg/Itis - byggs med webbstöd. Nya kommersiella tjänster som reklam, handel, bank- och andra växer sedan några år kraftigt, begreppet e-handel breder ut sig, börsvärdena på ännu inte lönsamma tjänsteleverantörer spränger alla rekord och "den nya ekonomin" (borde kallas e-konomin) lanseras på konferenserna. Webbyråer, läromedelsförlag och medieföretag börjar skapa prenumererade lärmiljöer och virtuella skolgårdar (Liber), kanske populära komponenter i framtidens stora portaler.

Internet har givit oss ett globalt gemensamt virtuellt rum - det som författaren William Gibson döpte till Cyberspace - för delad information, för samarbete. Varför ska det interna, lokala nätet vara annorlunda, krångligare och mindre användbart än det stora, Internet? Intranät är just denna tanke omsatt i handling - att skapa ett internt nätverk, baserat på webbläsare och Internetteknik (http och TCP/IP). Intranätet är ett webbaserat nätverk som inte är publikt, det är kanske begränsat till skolan eller till kommunens skolor. När du loggar på som elev, lärare eller administratör ansluts du till en intern webbvärld, ditt intranät.

Med temat intranät vill vi belysa skolans möte med dessa möjligheter. De är högaktuella med Itis-satsningen. Utöver lärarfortbildning siktar denna till att förstärka skolors möjligheter till kommunikation i vid mening, genom personlig e-post till alla elever och lärare till år 2001och ökad kapacitet och tillgänglighet till Internet. Vilken potential rymmer intranät för skolan? Vilka möjligheter till samarbete elev med elev, elev med lärare, lärare med lärare, elever och all personal i skolan, skola och föräldrar, skola, företag och samhälle?

 

Peter Becker, Chefredaktör
E-Post: peter.becker@diu.se


Datorn i Utbildningen nr 1 2000. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 1 - 00]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 000301