Untitled Document
Av:Peter Becker
E-post: peter.becker@diu.se
Nätverk för samarbete
Samarbete
blir allt viktigare, även för skolan. Många uppfinningar
har uppstått för att stödja samarbete, för
att förmedla kontakt. Språk är den grundläggande.
Pappret en annan. Nu kommer datornätverken med allt fler
möjligheter.
En skrivare till varje dator
vore dyrbart och opraktiskt. Nätverk (lokala nätverk,
LAN) kom först för att dela skrivare och andra resurser,
liksom för att lagra data och programvara så att de
kunde nås på alla datorer. Många skolor var
snabba att ta till sig denna teknik, under Compiseran från
mitten av 80-talet. Det handlade främst om att dela resurser.
Med Internet har det blivit
uppenbart vilka enorma möjligheter till samarbete som nätverk
kan innebära. Vi fick e-post och samtal mellan Mac,
Windows och Unixdatorer oberoende av operativsystem. Vi fick samtalsgrupper,
kring alla upptänkliga ämnen. Med World-Wide-Web fick
vi enkelt tillgänglig information, som alltsammans kunde
läsas med en och samma webbläsare. Informationen var
länkad, vilket skapade en standard för att knyta
samman information runt världen, som om den låg samlad
på ett ställe. Informationen blev multimedial,
den kunde rymma bilder, så småningom ljud och video
och animeringar, med allt bättre funktion även över
modem/telefon. Sökmotorer gav oss möjlighet att
finna nytt material.
En fantastisk ny möjlighet
var enkelheten för envar att publicera information tillgänglig
för andra. Med svenska Skoldatanätet och senare
Europeiska Skoldatanätet utvecklas skolans användning
av dessa nya resurser. Skolor delar med sig av planeringar, studiematerial,
redovisningar, projektupplägg och resultat. Informationsresurser
blir tillgängliga för skolan från press, bibliotek,
myndigheter och organisationer. Distanskurser från högskolor
byggs kring virtuella klassrum och nationella lärarfortbildningsprojekt
- läs Lärandets verktyg/Itis - byggs med webbstöd.
Nya kommersiella tjänster som reklam, handel, bank-
och andra växer sedan några år kraftigt, begreppet
e-handel breder ut sig, börsvärdena på ännu
inte lönsamma tjänsteleverantörer spränger
alla rekord och "den nya ekonomin" (borde kallas e-konomin)
lanseras på konferenserna. Webbyråer, läromedelsförlag
och medieföretag börjar skapa prenumererade lärmiljöer
och virtuella skolgårdar (Liber), kanske populära komponenter
i framtidens stora portaler.
Internet har givit oss ett globalt
gemensamt virtuellt rum - det som författaren William Gibson
döpte till Cyberspace - för delad information, för
samarbete. Varför ska det interna, lokala nätet vara
annorlunda, krångligare och mindre användbart än
det stora, Internet? Intranät är just denna tanke
omsatt i handling - att skapa ett internt nätverk, baserat
på webbläsare och Internetteknik (http och TCP/IP).
Intranätet är ett webbaserat nätverk som inte är
publikt, det är kanske begränsat till skolan eller till
kommunens skolor. När du loggar på som elev, lärare
eller administratör ansluts du till en intern webbvärld,
ditt intranät.
Med temat intranät
vill vi belysa skolans möte med dessa möjligheter. De
är högaktuella med Itis-satsningen. Utöver lärarfortbildning
siktar denna till att förstärka skolors möjligheter
till kommunikation i vid mening, genom personlig e-post till alla
elever och lärare till år 2001och ökad kapacitet
och tillgänglighet till Internet. Vilken potential rymmer
intranät för skolan? Vilka möjligheter till samarbete
elev med elev, elev med lärare, lärare med lärare,
elever och all personal i skolan, skola och föräldrar,
skola, företag och samhälle?
Peter Becker, Chefredaktör
E-Post: peter.becker@diu.se
Datorn i Utbildningen nr 1 2000. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!