2 |
SKOLTIDNING PÅ WWW
Stolta femteklassare i Ljungaskolan, Sävsjö, vann Netd@ys-tävlingen om Sveriges bästa skoltidning på WWW. Carina Näslundh var där. Ledare sid 7.
Verkligheten, människan
och modellen. Ill: Gunnar Jutelius och Peter Becker, 1997. Bakgrundsfoto: Nils-Johan Norenlind/TIOFOTO |
5 |
KARLSTAD I JUNI 1998
Lokalt och Globalt är temat för Föreningen Datorn i Utbildningens riksträff i Karlstad den 12-13 juni 1998. |
9 |
DEBATT/IT-ORGANISATION
Mats Rosenkvist efterlyser en uthållig organisation, som orkar med både pedagogisk och teknisk IT-utveckling i skolorna. |
10 |
INTERNET/SVERIGEDIREKT
Med SverigeDirekt är det offentliga Sverige samlat på Internet , skriver Carina Näslundh. Aktuellt, kvalitetsmärkt och nyttigt för skolan! Granskade Internetsajter inom alla ämnesområden finns på Skolverkets Länkskafferi presenterat av Gertrud Berger och Ann-Sofi Zettergren, Lunds universitetsbibliotek, s 12. |
14 |
PBL/PEDAGOGIK
Agneta Bränberg och Per- Axel Persson berättar hur kunduppdrag, projektarbeten och redovisningar integrerats i undervisningen vid Institutionen för Tillämpad fysik i Umeå. Vad ska man egentligen med datorer? Stefan Svedberg i en debattreplik. |
22 |
MEDIEVERKSTAD
Thomas Samuelsson om kreativt lärande med multimedia. Presentation av nya verktyget Scala. |
26 |
TEMA/MATEMATIK
Göte Dahland inleder matematiktemat: Pedagogiska kryckor eller innovationer med metodisk kraft? Örjan Salö har fångats av Sofies värld, nu på cd-rom, s29. Ökad flexibilitet med nya läromedlet Mer-IT säger recensenterna Ylva Lokander och Sven Ljungfelt, sid 30. Hinder för IT i matematik debatteras och ett förslag framförs av Jan Erik Woldmar, sid 32. Thomas Lingefjärd och Mikael Holmquist diskuterar möjligheterna kring Euklidisk geometri med dator i skolan, sid 34. Lil Engström vill släppa loss kreativiteten i geometriundervisning med PBL och dator, s 38. |
41 |
TENTAMEN/IT
Hans Jalling vid högskolornas Grundutbildningsråd efterlyser förändringar av examinationen med hjälp av IT. |
42 |
MATEMATIK/MODELL
Kan man överbrygga avståndet mellan skol-matematiken och verkligheten? Gerd Brandell skriver med utgångspunkt i en högskolekurs där elever skapar egna matematiska modeller. |
48 |
MATEMATIK/3D
Vilken matematik ligger bakom 3D-grafiken? Magnus Lundin ger en introduktion – och föreslår ett elevprojekt. |
52 |
MEDIEVERKSTAD/3D
3D Studios nya MAX-version för Win 95 och NT presenteras av Gunnar Jutelius liksom en ny bok i ämnet från Studentlitteratur. Linda Sällström introducerar Photo-shop för bildhantering. Vet du t.ex vad lager är bra för? Se sid 56. |
58 |
RECENSION/CLARIS WORKS
"Nya centralen."Kurt Wicke upplever både hemkänsla och förnyelse med nya Claris Works, där han nu också kan göra webbsidor direkt. |
61 |
JULNÖTTER
Håkan Strömberg bjuder på julens logiska nötter. |
62 |
INTERNET/JAVASCRIPTSKOLAN
Fjärde delen av DiUs JavaScriptskola för att göra interaktiva webbsidor. Gunnar Jutelius visar hur du gör en webbsida som automatiskt beräknar konvertering av nordiska valutor. |
66 |
TEXTILSLÖJD
Lisbeth Wallberg söker datorstöd i textilämnet. Hon har prövat ett program från Halmstad med sina elever. |
Redaktörer: | Peter Becker (ansv utgivare, chef-red), Kersti Hjertquist, Carina Näslundh. |
Redaktion: |
DiU, FFörridargrändouml;rridargrFörridargrändauml;nd 16, 165 52 H165 52 Hässelbyauml;sselby, Tfn+fax: 08-32 57 76 Manus och bilder arvoderas efter överenskommelse. |
WWW : |
Mats Sandberg, Mats_Sandberg@lector.kth.se |