Utvärdering av Scala, verktyg för multimedia Eleverna kommer långt! SCALA har länge varit ett avancerat multimediaverktyg förbehållet Amiga. Nu är det tillgängligt även för Windows.Thomas Samuelsson diskuterar här dess lämplighet för skola. Författarprogrammet är det program eleverna måste behärska bäst. Här skapas interaktivitet och mediaklippen fogas samman. Jag har provat ett antal olika program, blanl annat undervisat ett år med Authorware i Datakunskapen på gymnasiet, men till slut fastnat för SCALA MM200. Programmet utvecklades för Amiga och styrs fortfarande av ett eget operativsystem, MMOS men körs ändå från Win95. Använda många medier Textfunktionerna är mycket avancerade med hög typografisk kontroll (Scala har använts som videotextningsprogram). Bilder kan roteras och beskäras. Scala hanterar alla punktgrafikformat (bmp, gif, tif, jpg mm). Ljud kan styras med toningar, volym, balans och knytas till händelser på skärmen. Externa enheter, t ex CD-spelare kan också styras. Både Wave- (wav) och MIDI-filer kan spelas. Video och animationer kan hanteras som urklipp eller bakgrund, första och sista rutan kan textas. Alla vanliga video- och animationsformat hanteras (avi, mov, flc, fli, MPEG). Scala levereras med många färdiga mediafiler: ljud, musik, bakgrunder, clip-art, foton, animationer och filmer. Interagera Flera hundra bildväxlingseffekter (eng. Wipes) ingår, som kan tillämpas på hela sidor, text eller grafik. Oslagbart häftiga! Det är enkelt att skapa interaktivitet med knappar i form av text, bilder eller tryckkänsliga fält. Hoppdestinationen ser man som en grafisk bild. Det är lätt att koppla ljud till knapparna, förändra muspekarens utseende, byta utseende på text och bilder när man pekar på dem med mera. Det går också att lägga funktionsuttryck som hoppvillkor. Variabler Det är enkelt att skapa och använda funktioner och variabler. Om du exempelvis vill ha dagens datum och tid utskriven på skärmen så skriv bara !date !time i din applikation (utropstecknet gör att variabelns värde skrivs ut). Filsystemet är smart. Med en knapp (Shufflern) kan man växla mellan text- och grafikläge, dvs bilder kan förhandsgranskas. Snabbknappar underlättar navigeringen. Anropa externa program Externa program kan startas, vilket ger kreativa möjligheter. Dina presentationer kan också göras till spelbara filer. Versioner och pris Scala MM100 går att köra på en 486:a med DOS eller Win 3.11. Nuvarande version MM200 kräver Windows 95 eller NT, Pentium helst med 32 Mb RAM och grafik med 2 Mb bildminne, SoundBlasterkompatibelt ljudkort. Priset är 2995 kr för en 10-pack. Varför SCALA? Det är mycket lättanvänt och logiskt, relativt avancerat, billigt och med marknadens bästa presentationsprestanda, det hanterar många händelser (t ex ljud) samtidigt och klarar avancerade bildväxlingar, uppspelning av video mm utan ryck. Utan tvekan kommer eleverna längre med detta lättanvända verktyg än med t ex Authorware, trots det senares fler funktioner (men hittar man alla?). Alla elever lyckas på kort tid göra snygga presentationer. Jag har kört stora delar av kursen utan läromedel, eleverna lär sig själva! Vad kan förbättras? Exakt synkning av ljud år svårt. Textinmatningsfält är lite bökiga att skapa. Ritfunktion saknas nästan helt. Animationsbanor kan inte definieras exakt. Det finns inte heller "Collision detector", vilket gör att det är svårt att programmera spel. Funktion för Internet-publicering saknas. Det mesta ska åtgärdas i MM300 (våren -98), framförallt satsar man hårt på Internet med en egen så kallad push-teknik (jfr Macromedias Shockwave). Thomas Samuelsson, Katrinelundsgymnasiet, Skåneg. 14, 411 40 Göteborg. Tel: 031-708 25 69. E-post: thomassam@hotmail.com Scala kan beställas från Dandy Skoldata, Hälleflundrag. 24, 426 58 V Frölunda. Fax 031-691921. |