Problembaserad inlärning, PBI?

Göran Wendelhof
gorwe@bsl.utb.lio.se

Det är ingen tillfällighet att vi på senare tid fått se fler och fler utbildningsprogram vid universitet och högskolor välja PBI-problembaserad inlärning (eng PBL, problem based learning) som metod. Senast gäller det den nya civilingenjörsutbildningen i Informationsteknologi vid Linköpings Universitet.

Det samhälle som nu växer fram kräver kritiskt tänkande, kreativa problemlösare, vana att samarbeta i grupper för att tillvarata olika kompetenser. Vana och kvalitetsmedvetna nog att fortlöpande se på och utvärdera det egna arbetet. PBI förstärkt med användning av modern informationsteknologi och på litet sikt distanshandledning är en av vägarna dit. Nu har den insikten på allvar börjat nå in också i gymnasieskolornas metodiskt något förstenade värld. Detta kan på kort tid medföra ett konkret förändringsarbete av stor vidd till skillnad från åtskilliga pappersreformer man upplevt genom åren – reformer som avsatt få om ens några spår. Det innebär också ett betydande fortbildningsbehov.

Skapar förutsättning för livslångt lärande
Som jag ser det har vi i PBI + IT inte bara en viktig del av svaret hur framtidens pedagogik skall se ut. Vi skapar också förutsättningar för det livslånga lärandet. Det livslånga lärandet är idag ett begrepp som alla från EU-kommissionen och neråt börjat fundera över och vrider och vänder på. Nästa år, 1996, är förresten proklamerat av EU-kommissionen till Europeiska året för livslångt lärande! Det känns ganska naturligt för mig att med hela handen peka mot vår metod som en av lösningarna.

Hälsouniversitet(HU) först med svensk PBI- modell
Hälsouniversitetet och Vårdhögskolan i Linköping har ett gott rykte som etablerade PBI-pionjärer i vårt land. Man började med PBI där redan 1986. Undervisningsmodellen används där för den högre vårdutbildningen dvs utbildningen av läkare, sjuksköterskor,arbetsterapeuter, sjukgymnaster och laboratorieassistenter. Inspiration och idéer fick man bl a från Mac Master's University i Canada och Limburgs Universitet i Maastricht, Holland.

HU ville hantera ökad kunskapsmängd och helhetssyn
Problemet som gjorde att man så medvetet sökte sig mot PBI var främst att kunskapsmassan dramatiskt ökade. Detta samtidigt som man till varje pris ville behålla en helhetssyn på vårdtagaren.
    En viss oro fanns att faktakunskaperna skulle bli sämre hos de föärdigutbildade. Utvärderingar har dock INTE påvisat nämnvärd försämring av faktakunskaper.Intressant är i stället att utvärderingarna visat att förmågan att lösa problem och att ta till sig ny kunskap ökar. En annan konstaterad effekt är att bemötandet av vårdtagarna blir klart bättre.

Birgittaskolans satsningar
Birgittaskolan är en gymnasieskola i Linköping med Barn- och Fritidsprogrammet (BF) och Omvårdnadsprogrammet (OP), KomVux, Teoretiska kompletteringskurser samt skräddarsydda uppdragsutbildningar inom vård /omsorgoch inom IT. Inom programmen tillämpar man konsekvent en till gymnasieskolan anpassad PBI-uppläggning av studierna. Också i övrigt anpassas undervisningen om möjligt i PBI-riktning. Man började införa modellen 1988. Skolan organiserades i arbetsenheter och lärarlag.

Programklasserna organiserades i basgrupper
Skolans samtliga lärare har PBI-utbildats av Hälsouniversitetet och lärarlagen har vid större projekt även tillgång till fortlöpande handledning av rutinerade kollegor därifrån. I elevernas basgrupper tränas snabbt och konkret under årskurs 1 hanteringen av de olika momenten t ex planering, problemidentifiering, kunskapssökning och redovisning.
    Birgittaskolan är den första svenska gymnasieskola som så konsekvent arbetat med PBI som en av ledstjärnorna.

Konkret – vad gör man nu i ett PBI-jobb egentligen?
I regel utgår ett PBI-arbete från en övergripande målsättning och en bild , med anknytning till den övergripande målsättningen men vanligen med många möjliga tolkningar.
    Eleverna genomför sedan i basgrupp brainstorming och kategorisering. Därefter formulerar dom egna frågeställningar och inlärningsmål. Dessa diskuteras vanligen med handledaren., en diskussion där man som handledare upplever sig som "bollplank".
    I vår modell lägger vi också in en viss ledning i att ett antal nyckelord skall täckas in av arbetet.
    Eleverna utvärderar arbetet kontinuerligt med frågor som " vad har Du som gruppmedlem bidragit med i det här och det här avsnittet?" Trycket att aktivt delta och bidra efter sin förmåga uppstår inom gruppen.
    Stor vikt läggs vid redovisning och rapportskrivning. Efteråt görs en slutlig utvärdering då förstås också handledarens roll granskas och ifrågasätts.
    Senaste större PBI-arbete jag själv varit handledare i var "Tema vatten" i två BF-klasser, åk 2. Tid togs bl a från barn- och fritidsområdet från naturkunskap, religion, samhällskunskap och svenska. Vi delade in det stora området i ett kulturellt och socialt perspektiv, ett naturvetenskapligt perspektiv och ett samhällsvetenskapligt perspektiv. Jag var klart imponerad över mina gruppers sätt att arbeta och redovisa så mycket mer som jag i det här fallet på grund av sammanfallande viktiga uppgifter var tvungen att utebli från ett par handledartillfällen.

Eleverna bra som självständiga problemlösare
Vi har konstaterat att metoden leder till mer självständiga elever, tränade i aktivt kunskapssökande,egenplanering och problemlösning, men också i att hantera olika utvärderings- och redovisningstekniker.
    Glädjande och mycket intressant (särskilt som psykologilärare )är att få följa den i många fall snabbare mognaden och det allmänt - inte alltid för handledaren angenäma(!) - ifrågasättande förhållningssätt som utvecklas. Många tecken tyder också på att metoden stärker svaga elevernas roll genom att de mer får arbeta utifrån egna förutsättningar.
    Våra egna utvärderingar visar slutligen ett samband med trivsel i skolan.

Ny lärarroll – nu är vi alltså handledare!
Lärarrollen ändras förstås helt för att inte säga dramatiskt. ütminstone kan man känna det så i början, innan man vant sig. Det är ju t ex så att det är eleverna som har bollen och ställer frågorna......Då inser man ju lätt att man som lärare i traditionell undervisning ofta svarat på frågor som ingen har ställt....( inte att undra över att eleverna då kan vara ointresserade! Läraren har ju en monolog med sig själv...) .I värsta fall är både de egna frågorna och svaren smått föråldrade och har tyvärr större samband med ens egen utbildning/erfarenhet för x antal år sedan än med samhället som det ser ut idag.....
    Handledarrollen – den nya rollen – innehåller mycket av lyssnande och inlevelse och ibland förstås ingripanden i ett urspårat förlopp. I avsnittet om vad man gör i ett PBI-arbete använde jag ordet "bollplank" och jag tycker det säger rätt så mycket. Då och då kan man förstås också få ställa upp för att med en lektion belysa ett visst fenomen. Att få sin egen roll utvärderad ingår som sagt och är naturligtvis nyttigt.
    Till slut den som har stark tro på hierarkiska system och kommandomodeller klarar nog inte ut det här ......Så är det förresten alltmer inom näringslivet också!

Adjö till läroboken som den STORA källan!
Att läroboken inte har så stark ställning i PBI har väl alla läsare redan räknat ut. Det är inte längre EN bok för ALLA . Nej, det är massor av olika källor och här kommer numera IT i form av internettjänsterna och i form av CD-rom och bibliotekens söksystem in i bilden.
    Uppläggningen påskyndar onekligen kraftfullt ett omtänkande vad gäller allt som rör läromedel och läromedelsanvändning. Och det är dessutom ett fortlöpande omtänkande.... Vi testar just nu interaktiva läromedel ute på nätet!
    Att ämnesgränserna minskar i betydelse i denna metod är väl närmast närmast en självklarhet Och det stämmer ju bättre med livet utanför,inte sant?

Skapar förutsättningar för livslångt lärande
Som jag ser det har vi i PBI + IT inte bara en viktig del av svaret hur framtidens pedagogik skall se ut .Vi skapar också förutsättningar för det livslånga lärandet. Det livslånga lärandet är idag ett begrepp som alla från EU-kommissionen och neråt börjat fundera över och vrider och vänder på. Nästa år, 1996, är förresten proklamerat av EU-kommissionen till Europeiska året för livslångt lärande! Det känns ganska naturligt för mig att med hela handen peka mot vår metod som en av lösningarna.

Göran Wendelhof

Lauml;rare i psykologi, samhällskunskap, historia vid Birgittaskola projektledare för Landstingsskolornas Internetprojekt
E-mail:gorwe@bsl.utb.lio.se



Datorn i Utbildningen nr 4 1995. Artiklar ur Datorn i Utbidlningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 980418