Ur Datorn i Utbildningen nr 2/97

2 SVENSKA/MULTIMEDIA
- Vi använder många sätt att presentera arbeten, berättar Eva Marssh, Forshällaskolan i Uddevalla. Multimedia ger en ny möjlighet till skaparglädje när sex- och sjuåringarna i B1C arbetar med egna sagor.
Ledare sid 7
9 HISTORIA/MULTIMEDIA
Per Höjeberg recenserar Gleerups cd-rom "Alla tiders historia". Gunnar Steiner funderar kring Libers Medieboken, s8.
Den årliga Ostkustkonferensen, s 10.
12 SVENSKA/MULTIMEDIA
Det blev en årsbok för varje elev på cd-rom när Anne Hallberg såg möjligheterna med multimedia. "Det var ett sätt jag bara måste arbeta på - multimedialt."
14 TEMA: MILJÖ MED IT
Östersjön är det som förenar skolorna - varav 60-talet svensla - i Baltic Sea Project, BSP. Intervju med Siv Sellin som leder projektet, s 14.
16 MILJÖ MED IT
Elever på Koster tar regelbundna miljöprover i samarbete med Göteborgs universitet, stödda av IT och goda ISDN-teleförbindelser, s 16.
Rungsteds gymnasium, utanför Köpenhamn, är navet i BSP's projekt om Östersjöns vattenkvalitet, s.18. Här genomför man dessutom studentprov på dator!
20 MILJÖ/INTERNET
DiU ger länkar till miljön på Internet: svenska och utländska. Här finner du också fora där du direkt kan fråga forskarna.
22 MILJÖ/MEDIER
- Vi måste satsa på hållbar utveckling, säger Per Janse, Utbildningsradion. Han arbetar med alla medier i miljöinformationen - inklusive dataspelet Agent 21. Agent 21 recenseras av både elever och lärare, se sid 26. Agenda 21: Åtgärdslista för nästa århundrade, s 28.
24 MILJÖ MED IT
Livsmiljön i den STORA STADEN möter den lilla byn, i IT-samarbetet mellan Kämpingeskolan och skolan i byn Kilpisjärvi, berättar läraren Helena Siik. - Vackert!, tycker recensenten Kristina Wiremark om multimedialt verk om våra träd, s 29.
- Intressekonflikter i miljöfrågor är centrala i det nordiska projektet MUVIN, berättar Margareta Werner, svensk koordinator, s 30.
32 INTERNET/TIDNING
A4 heter en Internettidning utgiven av klass 4A i Morö backe skola i Skellefteå. - Det är viktigt att barnen får göra något som är på riktigt, säger läraren Edith Hult.
KNUT, KK-stiftelsens arbete med att skapa ett nätverk för lärare och forskare, presenteras s 34.
DiU frågade Rinkebyskolan: hur arbetar ni med Internet?, s 36.
38 INTERNET & KUNSKAP
Vad gör eleverna egentligen med Internet?, undrade Kurt Wicke.
Några skrifter kring informationssökning recenseras, s 42 och 46.
44 INTERNET/ABC
DiU introducerar dig i konsten att söka i Internet med AltaVista, s 44.
ABC om e-post och diskussionsgrupper på Internet s 48.
53 DISTANS/KUNSKAPSLYFTET
Allan Westerdahl skriver om distansutbildning och Kunskapslyftet.
Anders Blomström om villkoren för pedagogiska processen när lärarna introducerar IT för lärande, s 54.
56 SVENSKA/DRAMA/MULTIMEDIA
Två tjugoåringar sätter upp egen föreställning om KAS i nyutkommen 3D Teater. Repotage om Bakom kulisserna, multimedia kring teater och arbetet med en Strindbergsuppsättning för ungdomar.
60 MEDIAVERKSTAD/INTERNET
Wicke om några verktyg för att göra webbsidor, s 60. Tekniker för webbsidor med strömmande ljud och video, s 62. Gunnar Jutelius ger lektion två i Diu's skola i JavaScript, s 64.

Redaktörer: Peter Becker (ansv utgivare, chef-red),
Kersti Hjertquist, Carina Näslundh, Lena Müller.
Redaktion: DiU, FFörridargrändouml;rridargrFörridargrändauml;nd 16, 165 52 H165 52 Hässelbyauml;sselby, Tfn+fax: 08-32 57 76
Manus och bilder arvoderas efter överenskommelse.
WWW : Mats Sandberg, Mats_Sandberg@lector.kth.se

Ur Diu nr 2/97. Synpunkter, tips och artiklar?
Skriv till redaktionen!
Artiklar ur DiU är copyrightskyddade. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!
Åter till DiUs indexsidaÅter till början på sidan Åter till DiU nr 2/97 löpsedel Skoldatanätet