2 |
SVENSKA/MULTIMEDIA - Vi använder många sätt att presentera arbeten, berättar Eva Marssh, Forshällaskolan i Uddevalla. Multimedia ger en ny möjlighet till skaparglädje när sex- och sjuåringarna i B1C arbetar med egna sagor. Ledare sid 7 |
9 |
HISTORIA/MULTIMEDIA Per Höjeberg recenserar Gleerups cd-rom "Alla tiders historia". Gunnar Steiner funderar kring Libers Medieboken, s8. Den årliga Ostkustkonferensen, s 10. |
12 |
![]() Det blev en årsbok för varje elev på cd-rom när Anne Hallberg såg möjligheterna med multimedia. "Det var ett sätt jag bara måste arbeta på - multimedialt." |
14 |
![]() Östersjön är det som förenar skolorna - varav 60-talet svensla - i Baltic Sea Project, BSP. Intervju med Siv Sellin som leder projektet, s 14. |
16 |
MILJÖ MED IT Elever på Koster tar regelbundna miljöprover i samarbete med Göteborgs universitet, stödda av IT och goda ISDN-teleförbindelser, s 16. Rungsteds gymnasium, utanför Köpenhamn, är navet i BSP's projekt om Östersjöns vattenkvalitet, s.18. Här genomför man dessutom studentprov på dator! |
20 |
![]() DiU ger länkar till miljön på Internet: svenska och utländska. Här finner du också fora där du direkt kan fråga forskarna. |
22 |
MILJÖ/MEDIER - Vi måste satsa på hållbar utveckling, säger Per Janse, Utbildningsradion. Han arbetar med alla medier i miljöinformationen - inklusive dataspelet Agent 21. Agent 21 recenseras av både elever och lärare, se sid 26. Agenda 21: Åtgärdslista för nästa århundrade, s 28. |
24 |
MILJÖ MED IT![]() - Intressekonflikter i miljöfrågor är centrala i det nordiska projektet MUVIN, berättar Margareta Werner, svensk koordinator, s 30. |
32 |
INTERNET/TIDNING![]() KNUT, KK-stiftelsens arbete med att skapa ett nätverk för lärare och forskare, presenteras s 34. DiU frågade Rinkebyskolan: hur arbetar ni med Internet?, s 36. |
38 |
INTERNET & KUNSKAP Vad gör eleverna egentligen med Internet?, undrade Kurt Wicke. Några skrifter kring informationssökning recenseras, s 42 och 46. |
44 |
INTERNET/ABC![]() ABC om e-post och diskussionsgrupper på Internet s 48. |
53 |
DISTANS/KUNSKAPSLYFTET Allan Westerdahl skriver om distansutbildning och Kunskapslyftet. Anders Blomström om villkoren för pedagogiska processen när lärarna introducerar IT för lärande, s 54. |
56 |
SVENSKA/DRAMA/MULTIMEDIA![]() |
60 |
![]() Wicke om några verktyg för att göra webbsidor, s 60. Tekniker för webbsidor med strömmande ljud och video, s 62. Gunnar Jutelius ger lektion två i Diu's skola i JavaScript, s 64. |
Redaktörer: | Peter Becker (ansv utgivare, chef-red), Kersti Hjertquist, Carina Näslundh, Lena Müller. |
Redaktion: |
DiU, FFörridargrändouml;rridargrFörridargrändauml;nd 16, 165 52 H165 52 Hässelbyauml;sselby, Tfn+fax: 08-32 57 76 Manus och bilder arvoderas efter överenskommelse. |
WWW : |
Mats Sandberg, Mats_Sandberg@lector.kth.se |