![]() Miljöfrågorna blir allt viktigare och engagerar allt fler, särskilt barn och ungdomar, världen runt. Det pågår många internationella projekt som skolor kan ansluta sig till. Ett av de projekt som engagerar många skolor i Sverige är Baltic Sea Project. Målet för Baltic Sea Project, BSP, är att intressera ungdomar runt Östersjön för miljöfrågor och skapa kontakter över gränserna. Över 200 skolor är aktiva i projektet, och det är skolor från alla länder runt Östersjön: Sverige, Finland, Ryssland, Estland, Lettland, Litauen, Polen, Tyskland och Danmark. I varje land finns en nationell koordinator, i Sverige är det Siv Sellin, Skolverket, som också är huvudkoordinator för hela Baltic Sea Project. – Miljöundervisningen är ämnesövergripande, understryker Siv Sellin. Det visar sig också vid de kurser och konferenser som anordnas. Tidigare var det till övervägande delen lärare i naturvetenskapliga ämnen som deltog, men vid den senaste konferensen som anordnades av Baltic Sea Project var hela 40 procent av deltagarna lärare i samhällsvetenskapliga ämnen och ekonomi. Baltic Sea Project har en klar pedagogisk målsättning som innebär att eleverna ska lära sig att ta ett större ansvar för miljön och för lärandeprocessen. – Det är intressant att se hur lärare och elever lär sig att samarbeta, på lika villkor. Både elevernas och lärarens roller förändras. Miljöhistoria Ett nytt ämne som får allt större uppmärksamhet är miljöhistoria. – Att titta på ett problem ur historisk synvinkel ger en ökad förståelse för nutidens miljö, menar Siv Sellin. Man utgår från dagens situation och söker förklaringar bakåt i tiden. ![]() Inom BSP finns ett nätverk kring miljöhistoria med kontaktpersoner från de olika länderna. Namn och adress finns på BSP’s webbplats, http://www.skolverket.se/baltic_sea. Där finns också tips och förslag på områden för miljöhistoriska undersökningar samt litteraturtips, sammanställda av Per Eliasson, Ekbackeskolan i Osby. Livskraft Baltic Sea Project startade redan 1989 och är ett Unesco-projekt. Projektet var Unesco:s första regionala miljöundervisningsprojekt och har rönt stor internationell uppmärksamhet. Nu har två liknande projekt dragit igång med Baltic Sea Project som förebild, ett om Karibiska havet och ett omkring Medelhavet. – Ett projekt av den här typen kan i princip hålla på hur länge som helst, menar Siv Sellin. – Man kan få mer eller mindre ekonomiskt stöd, men så länge det finns livskraft i projektet kan det pågå. – Det finns många eldsjälar runt om på skolorna som är mycket entusiastiska och det finns väl fungerande nätverk. Ringar på vattnet ![]() På Baltic Sea Project’s webb-plats inom det svenska skoldatanätet finns mycket matnyttig information att hämta. Det finns också en katalog över samtliga BSP-skolor där man kan se vilka projekt de arbetar med och vilka lärare som är kontaktpersoner. – På flera håll fungerar BSP-skolorna som spindlar i ett regionalt nät av intresserade skolor, berättar Siv Sellin. Många deltagande skolor kommunicerar säkert med varandra via dator, men än så länge sker den största delen av kommunikationen på vanligt papper. Det är stor skillnad mellan olika länder och olika skolor inom länderna när det gäller möjligheterna till datakommunikation. – Internet är ett sätt att sprida information om projektet, menar Siv Sellin. Och målet är att utöka informationen på nätet. Nu har vi också startat en diskussionsplats - ett forum - för deltagande skolor via Internet. Carina Näslundh Internetadress till BSP: http://www.skolverket.se/baltic_sea Kontaktperson: Siv Sellin, Skolverket, 106 20 Stockholm e-post: siv.sellin@skolverket.se |