Untitled DocumentFull tillgång till DIU genom årsprenumeration
Teckna årsprenumeration för att få tillgång till alla artiklar, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.
Text: Monica Esborn
Guldäpplet och pedagogisk utveckling
Tülay Gürgün, Guldäpplepristagare 2015:
– Man måste hålla sig uppdaterad
och lära sig något varje dag
Tülay Gürgün har haft många roller,
bland annat som biträdande rektor,
projektledare och klasslärare. Sedan
många år är hon modersmålslärare i
turkiska i Botkyrka kommun men också
mediepedagog och bibliotekarie och
kombinerar allt detta i arbetet med
eleverna på Grindtorpsskolan i Alby, ett
arbete som lett till ett Guldäpple.
– Det finns inga böcker som passar
mina elever, därför var det enkelt att
digitalisera undervisningen, säger
Tülay.
Hennes intresse för medier väcktes
tidigt och ledde till en utbildning till
mediepedagog på Dramatiska Institutet
i början av 1990-talet. Sedan dess
har hon arbetat med detta med sina
elever. Och Tülay har alltid varit mån
om att ge ut elevernas arbeten så att
fler kunnat ta del av dem. Innan digitaliseringen
var det böcker men med
den så blev räckvidden än större.
Visualisera språket
– När datorerna kom kunde vi lägga
ut elevarbeten på skolans hemsida
vilket ledde till att vi fick kontakt
med Turkiet. Det var spännande och
mycket roligt.
Genom åren har Tülay digitaliserat
allt sitt material. Det har naturligtvis
tagit mycket tid men den stora vinsten
är att det är lättillgängligt för eleverna
och för alla andra. Vad var det då hon
såg i mediepedagogiken och i digitaliseringen
som gjorde att hon satsat så
helhjärtat på detta spår?
– Det finns andra sätt att uttrycka
sig än med ord. Det är mycket enklare
med bilder och symboler, att visualisera
språket, och dessutom är det
mycket roligare.
I undervisningen med eleverna
arbetar Tülay med olika teman, till exempel
fabler och hon har lagt märke
till att eleverna lättare kommer ihåg
den när bild finns med.
– Eleverna använder bilder när
de jobbar med liknelser, till exempel
envis som en åsna, de jobbar med kollage
och visualiserar uttrycken och då
lär de sig bättre. När man visualiserar
språket så blir det rikare på många
sätt, säger Tülay.
Digitala böcker för utveckling
Jämfört med analoga böcker så lyfter
hon fram en annan fördel med bloggarna
– eller de digitala böckerna som
Tülay kallar dem.
– I bloggen kan man enkelt rätta
till eller till och med byta ut en text i
efterhand, det finns helt enkelt fler utvecklingsmöjligheter
med den digitala formen.
Högstadieeleverna får en ny blogg
varje år med olika teman. Temat kan
vara en virtuell resa i Turkiet där de
jobbar med olika historiska platser
eller presenterar kända personer som
har levt eller lever i Turkiet.
Kompetens för att skapa
Förutom Tülays engagemang för
elevernas språkliga utveckling i sitt
modersmål, turkiska, så vill hon att
eleverna ska bli kreativa. Även på detta
område menar hon att de digitala
verktygen kan vara till god hjälp.
– Det finns så många digitala verktyg
för att de ska bli mer kreativa och
kunna skapa själva. När de skriver
egna böcker använder vi till exempel
Storybird, där man tar andras bilder
och sätter ihop till en egen bok.
Ett annat inslag kan vara att eleverna
gör presentationer i multimodala
former där bild, ljud och text används.
– Eleverna har sina egna digitala
världar där de mest spelar spel och är
på sociala medier. Hos mig används
det digitala i ett annat syfte än det de
är vana vid vilket leder till att eleverna
ser andra möjligheter än att vara konsumenter,
att de kan använda digitala
verktyg för att skapa själva.
– När de skapar själva lär de sig
också mer om källkritik och upphovsrätt
eftersom vi pratar så mycket om
olika källor och vad man får och inte
får använda, säger Tülay.
Arbetet med att skapa själva påbörjas
tidigt och redan i årskurs tre
arbetar eleverna med att skriva egna
böcker, i årskurs fyra skriver de egna
sagor som Tülay sätter ihop till en
digital bok som alla andra sedan kan
läsa i bloggen.
– På högstadiet blir det lite mer avancerat
och eleverna jobbar med olika
presentationer med ljud, bild och text
som man lägger ut på nätet. Eleverna
ger varandra feedback på ett självklart
sätt, det är så tydligt att de inte gör
arbetet för lärarens skull, utan för sin
egen skull.
Makerspace och delakultur
Det är en snabb utveckling inom det
digitala området och lärandet måste
vara livslångt.
– Man måste hålla sig uppdaterad
och lära sig något varje dag, menar
Tülay.
Det senaste tillskottet i Tülays
digitala palett är att med pengar från
Botkyrka kommuns Kreativa Fonden
anordna makerspace. Varför är då
detta med makerkulturen ett angeläget
område?
– Skapandets kraft är den stora
vinsten med makerspace, om du kan
skapa dina egna spel med hjälp av
Scratch så förstår du därmed grunderna
i datalogiskt tänkande, säger Tülay.
Du blir medveten och du får makt
genom kunskap, understryker hon.
Jag är ingen programmerare ändå är
det enkelt för mig att programmera
robotar idag, kunskapen är så lättillgänglig.
Tülay Gürgün brinner för digitaliseringen
och hon vill att alla ska
komma med.
– Min uppgift är att dela med mig
och det är så lätt idag genom sociala
medier.
Visst lägger hon ner mycket tid
men det känns både roligt och bekräftande
när det hon delar med sig
av uppmärksammas eller används av
någon annan. Och hon får så många
goda idéer tillbaka.
– Jag blir alldeles lyrisk, det är ju
det här som är kollegialt lärande!
MONICA ESBORN
Film
På Guldäpplets webbplats finns
filmer där de fyra pristagarnas arbete
presenteras: diu.se/guldapple
I förra numret av DIU presenterades du pristagarna
Cecilia Johansson och Jenny Edvardsson.
Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.