”Det här kan ju faktiskt bli hur bra
som helst”, berättar B-O Ström, gymnasiechef Lapplands Gymnasium att Skol- inspektionen sammanfattade efter en kritisk granskning och dialog. Lapplands gymnasium driver med framgång blandad undervisning
med stort inslag av fjärrundervisning –
men för närvarande som undantag och
försöksverksamhet.
Så sent som i våras fattade riksdagen
beslut som för första gången lagreglerade
fjärrundervisningen. Beslutet har
kritiserats från många håll eftersom
det endast tillåter fjärrundervisning
inom en kommun. Kommuner som
vill följa lagen kan alltså inte köpa
tjänsten fjärrundervisning av varandra.
Något som ändå förekommer för
att kommunerna ska kunna uppfylla
andra krav i skollagen. Höstens situation
med stora flyktingskaror och det
kraftigt ökade behovet av elever med
rätt till modersmålsundervisning har
skyndat på en ny utredning.
– Vi har redan öppnat upp för
fjärrundervisning i en ny lagstiftning,
men det är fortfarande för krångligt
för kommunerna att hjälpa varandra.
Det ändrar vi nu, sa utbildningsminister
Gustav Fridolin, när den nya
utredningen presenterades. Redan i
februari 2016 ska utredarna komma
med förslag kring modersmålsundervisningen.
Lapplands gymnasium är en av
de skolor som genomför ett stort
antal kurser med hjälp av fjärrteknik.
Skolan har använt undervisningsformen
under sex års tid och utvecklat
en erfarenhet baserad på lyckade och
mindre lyckade insatser under den
perioden.
– Att det alls är möjligt för oss
att jobba så beror på att vi precis fått
klartecken från Skolverket för att
dessa kurser får ingå inom ramen för
beviljade försöksområden för fjärrundervisning,
säger B-O Ström, gymnasiechef
Lapplands Gymnasium.
En annan gymnasieskola som
arbetar helt fjärrbaserat är Korrespondensgymnasiet
i Torsås, en skola med
riksintag. Torsås kommun har i dag en försöksförordning
som tidigare förlängts
vid två tillfällen. Den gäller nu för
intag av elever till och med höstterminen
2016.
– Det faktum att regeringen tillsätter
ännu en utredning skulle kunna
tyda på att man inte anser att frågan
blev tillräckligt utredd i den förra utredningen,
vilket jag håller med om,
säger Johanna Fors, rektor på Korrespondensgymnasiet
i Torsås.
Johanna Fors påpekar också att det
är en mycket tydligare frågeställning
och bakgrundsmedvetenhet i detta
direktiv än i det tidigare.
– Bakgrundsbeskrivningen i
direktivet tyder på en ökad medvetenhet
om såväl behov som själva
distansutbildningskonceptet och det
är självklart bra. Samtidigt verkar
det fortfarande finnas en oro eller en
rädsla för just distansutbildning som
lärande på distans Politik
tillsatt
fjärrundervisning över kommungränser
ändå gör att den fulla insikten om
möjligheterna blir svår att greppa,
säger Johanna Fors.
FAKTA: Den nya utredningen
Bättre möjligheter till fjärrundervisning och undervisning på
entreprenad
• föreslå hur skolhuvudmän genom fjärrundervisning på entreprenad eller på annat
sätt kan ges ökade möjligheter att erbjuda elever modersmålsundervisning och
studiehandledning på modersmål
• ta ställning till om skolhuvudmän ska ges ökade möjligheter att erbjuda elever
undervisning i svenska som andraspråk genom fjärrundervisning på entreprenad
• föreslå under vilka förutsättningar skolhuvudmän, eller i vissa fall andra aktörer, i
övrigt bör ges ökade möjligheter att utföra undervisning åt andra skolhuvudmän
• utreda om distansundervisning inom vissa skolformer bör regleras
De två första punkterna ska redovisas i februari, de övriga i maj.
Ökande behov av undervisning på
distans i framtiden
Att behoven av olika former av fjärr- och
distansundervisning skulle minska
framöver tror varken B-O Ström
eller Johanna Fors.
– Vi lever i ett allt mer globaliserat
samhälle där vi inte längre är
bundna till våra hemorter. Vi är redan
nu, och kommer att bli i en allt större
utsträckning, allt mer obundna av
tid och rum. Detta innebär att skola
och skolgång kommer att begränsa
familjers och individers möjlighet att
utvecklas och att utveckla samhället,
säger Johanna Fors.
En annan orsak till det ökade behovet
av alternativa studieformer, som
till exempel distansutbildning, menar
hon är att en gymnasieutbildning i
princip är ett måste idag för den som
vill ha möjlighet att delta i samhället.
– Det är ju både ett individuellt
och ett kollektivt intresse att alla ska
kunna delta i det demokratiska samhället,
och dessutom på så lika villkor
som möjligt. För elever som har svårigheter
med att hantera skolmiljön
blir det absolut nödvändigt att hitta
alternativa vägar för att få en gymnasieexamen,
påpekar Johanna Fors.
– Med en väl utvecklad pedagogik,
metodik och teknik så ser jag stora
möjligheter att erbjuda såväl grundläggande
som avancerad utbildning
via fjärrteknik, såger B-O Ström.
– Att vi nu har en stor mängd nya
elever, som kommer som flyktingar,
finns det såväl individuella som kollektiva
vinster med att de så fort som
möjligt kommer in i skolsystemet. Det
innebär att vi måste hitta lösningar
som är mer flexibla än de traditionella
strukturerna i vårt skolsystem. Vi
måste kunna ge handledning till elever
på modersmålet och vi måste även
kunna ge dem, påpekar B-O Ström.
Bristande koll på verkligheten
– Det ligger ett relativt stort fokus
på entreprenadfrågan. Även om den
inte är vår största fråga eftersom vi är
ett förbund och nyttjar lärare mellan
skolorna men med samma huvudman
så känns det märkligt att det ska
vara ok att köpa undervisning från en
privat aktör men inte från en annan
kommun! Den frågan måste lösas
omgående via en vettigare skrivning i
lagtexten, menar B–O Ström.
Han påpekar också vikten av att
beslutsfattare och utredare gör besök i
verksamheten och ser hur fjärrundervisning
fungerar i verkligheten.
– Min uppfattning är att en skicklig
pedagog kan nå lika bra resultat
med hjälp av fjärrundervisning som i
ett klassrum.
Johanna Fors menar att det är
viktigt att distansutbildningen inte ses
som ett sämre alternativ, ett undantag.
– Se det istället som en möjlighet
till både skol- och samhällsutveckling.
Oavsett vem eller vilka som i
slutänden ges möjlighet att anordna
distansutbildning så är det oerhört
viktigt att det är elever och deras
vårdnadshavare som får avgöra vilken
utbildningsform som passar dem bäst
och att möjligheterna för den enskilde Digitala prov eleven inte begränsas, vare sig vad
gäller möjligheten att få studera på
distans, eller hur stor del av utbildningen
som detta kan omfatta, säger
Johanna Fors.
Frågan om kursplanering, ansvar
och betygssättning i fjärrundervisning
är inget större problem att lösa, menar
B-O Ström, rektor Lapplands gymnasium.
Grundprincipen är att det görs
på samma sätt som man annars löser
kursplanering, ansvar och betygssättning.
– Det innebär att kursen ska planeras
av lärare och elever gemensamt
i dialog. Det är då ingen skillnad om
man sitter i samma rum eller om man
träffas via en skärm. Ansvarsfrågan
om den syftar på ansvaret för undervisningens
genomförande och kvalitet
är det heller inte någon större skillnad
på. Det vill säga sändande lärare
under en ansvarig rektor ansvarar för
”sändningen” mottagande elever med
ansvarig rektor och ansvarig handledare
ansvarar för allt som rör mottagandet
av sändningen och genomförandet
av uppgifter och annat säger
B-O Ström.
Utbildning över kommungränser
Att entreprenad öppnar för nya former
och nya aktörer, kanske ävenkommersiella
aktörer, ser vare sig B-O
Ström eller Johanna Fors som något
problem.
– Jag har förstått att detta är ett
huvudbry för många politiker, men
egentligen ser jag inte något direkt
problem med att flera aktörer, även
kommersiella, utvecklar koncept för
såväl fjärr- som distansutbildning.
Det som är viktigt är dock att elever
och vårdnadshavare alltid vet vad det
är de väljer, så länge det alltid är tydligt
vad de olika alternativen innebär
så har jag svårt att se att det skulle
vara annorlunda än det fria skolvalet
idag. säger Johanna Fors.
– En kommersiell aktör har jag
inga problem med så länge de levererar
kvalitet till en kostnad som är
relevant, säger B-O Ström.
– Om kommuner, och även enskilda
utbildningsanordnare, kan erbjuda
distans- och fjärrundervisning
i enskilda kurser på entreprenad så
skulle elever generellt sett få tillgång
till ett större program- och kursutbud.
Korrespondensgymnasiet får flera
förfrågningar angående enstaka kurser
varje termin, säger Johanna Fors.
DIU ställer krav
DIU ställer krav på en offensiv syn
på nätbaserad undervisning som komplement till övrig undervisning.
I samband med diskussionerna kring den tidigare utredning om fjärr- och distansundervisning Utredningen om utbildning för barn och ungdomar i samhällsvård samt distansundervisning, gjorde DIU en serie artiklar och seminarier vid Framtidens lärande 2013 liksom i Almedalen samt presenterade en rapport med kompletterande perspektiv, Långt borta men nära – flexibelt lärande och nätresurser
för bättre måluppfyllelse i skolan.
DIU-rapporten Långt borta men nära – flexibelt lärande och nätresurser för bättre måluppfyllelse
i skolan finns att hämta i pdf-format: bit.ly/langt_borta
Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.