– Alla lärarstudenter har rätt till att
få en utbildning som kopplar ihop
digitala verktyg med lärande
För verksamma lärare har det funnits
ITiS och PIM och en rad kommunala
insatser men för blivande lärare har
det varit högst osäkert vilken digital
kunskap de får med sig under utbildningen.
I Göteborg satsar man på att
IKT ska genomsyra utbildningen. Och
man börjar med lärarutbildarna.
Sedan tre år finns tidigare IT-pedagogen
från Partille, Anette Meyer,
anställd som IKT-coach på lärarutbildningen
vid Göteborgs universitet,
med uppdraget att få lärarutbildarna
att använda IT med sina studenter.
Anette Meyer, IKT-coach vid lärarutbildningen
vid Göteborgs universitet.
– Alla lärarstudenter har rätt till
att få en utbildning som kopplar ihop
digitala verktyg med lärande. Det är
oansvarigt att släppa ut studenter utan
att ha fått denna erfarenhet, säger
Anette Meyer.
Hög egen digital kompetens
Digitaliseringen av skolan pågår och
det finns kommuner som har som
anställningskrav för nya lärare att de
uppnått motsvarande nivå tre i PIM.
Men för blivande lärare har det varit
högst osäkert vad de egentligen får
med sig från lärarhögskolorna.
– När det gäller studenternas digitala
kompetens så är den hög. Ber jag
dem göra en presentation med verktyget
Prezi så har de full koll, men det
är hur den digitala tekniken kan användas
som de inte vet så mycket om.
Anette Meyer har också upptäckt
att studenterna inte heller vet i vilken
hög utsträckning digitala verktyg
faktiskt används i dagens skola. Efter
sina första praktikperioder, så kallad
verksamhetsförlagd undervisning,
VFU, står det klart att på många skolor
har eleverna varsin dator, att klassrummen
innehåller mycket digital
utrustning och att lärarna använder
bloggar. Det är i denna verklighet de
så småningom själva ska arbeta. Just
bloggandet har slagit igenom stort ute
på skolorna.
– En del möter dessvärre också
skolor som saknar digital teknik och
då leder det till ett samtal om detta
studenterna emellan, berättar Anette.
Det börjar med lärarutbildarna
För att börja i rätt ände så går Anettes
uppdrag ut på att stötta lärarutbildarna
i att använda IKT i sin undervisning.
Det är meningen att användandet
av digitala verktyg ska genomsyra
hela utbildningen.
– Ett exempel på ett samarbete
som slagit väl ut har varit tillsammans
med Hanne Andersson, lärarutbildare
i svenska för 7-9 och gymnasiet. Det
är viktigt att samla på goda exempel
för att visa att det går att få in IKT i
lärarutbildningen, menar Anette.
I Hannes kurs läste studenterna en
gemensam bok med uppgiften att själva
skriva en fanfiction. Under arbetets
gång använde man sig av Google
drive, där de tränade kamratrespons
och wikispaces för att publicera de
färdiga texterna.
– Responsen från studenterna var
väldigt positiv, de har sett möjligheterna
med att använda digitala verktyg
och fått prova på att publicera det
de skrivit, framhåller Anette.
Blogg för reflektion
Gruppen provade också att reflektera
över sin praktik genom att blogga och
även en tidigare längre skriven rapport
byttes ut mot bloggen.
– Genom bloggen kan de ta del av
varandras praktik, det blir inte bara
lärarutbildaren som tar del av deras
erfarenheter, säger hon.
Bloggandet gav upphov till en
diskussion kring etiska frågor, om hur
man handskas med namn, hantera
känslig information, att inte hänga ut
någon, frågor som har med integritet
att göra.
– Studenterna sa vid utvärderingen
att de hade användning av bloggen
under praktiken både för att få
uppslag till lektioner men också för
att dokumentera och dela hur olika
elever till exempel löser ett mattetal,
berättar Anette.
Ett annat lyckat samarbete var
när en grupp studenter besökte en
lokal it-leverantör för att sätta sig in
i digitala läromedel som är på väg in
i skolan och starta ett samtal om hur
dessa kan tänkas användas.
– Redovisningen, som ersatte en
skriftlig inlämningstenta, skulle vara
i form av en 20 minuter lång muntlig
presentation där en del skulle vara
flippad, förklarar Anette.
Nå alla studenter!
En svårighet är att studenterna saknar
en lärarerfarenhet att koppla alla digitala
möjligheter till.
– När jag utbildat verksamma lärare,
vilket jag har gjort under många
år, och visar dem något verktyg som
jag använder mig av i till exempel
tyska, så kan de översätta det jag visar
till sin egen undervisningssituation.
En annan svårighet är att nå alla
studenter, något som man gjort en
plan för att råda bot på. I den satsar
man på de lärarutbildare som är
knutna till VFU.
– Vi har visat att det går att få in
IT i lärandet på lärarutbildningen,
det finns bra exempel, och nu behövs
en långsiktig och metodisk satsning,
menar hon.
En nationell IT-plan för skolan
som tydligt säger att detta ska vi ha
med är något som Anette Meyer
längtar efter och ser ett stort behov av.
Lärarstudenterna har rätt att veta vad
som förväntas av dem.
– Målet är att alla lärarstudenter
har med sig idéer och exempel på hur
man kan använda IT i lärandet när de
kommer ut på sin VFU, säger Anette
Meyer.
MONICA ESBORN
Verktyg 1: Prezi
Prezi är ett internetbaserat program
för att göra presentationer. Istället för
att bygga upp sidor som man gör i till
exempel Power Point så jobbar man
mer som med en mindmap.
www.prezi.com.
Verktyg 2: Google Drive
Google drive är en av många tjänster
som erbjuder lagring av filer online..
Gratisvarianten ger 15 GB utrymme.
Genom att bjuda in andra kan du visa,
hämta och samarbeta kring all filer på
Google drive.
Google drive.
Verktyg 3: Wikispaces
Med en wiki kan du snabbt skapa
enkla webbplatser som grupper av
människor, som till exempel en klass,
kan redigera och arbeta kring tillsammans.
Uppbyggnaden av en wiki är
ungefär som wikipedia, många kan
samarbeta kring samma innehåll.
www.wikispaces.com.
Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.