Per Ahlkvist och Martin Löfgren, Norrevångskolan i Karlshamn:
– Vi har lärt oss att det är när
motståndet finns som lärandet sker
De har hållit på länge och varit guldäpplenominerade
tidigare för sitt
arbete med nätbaserade samtal kring
laddade frågor. Nu är Per Ahlkvist och
Martin Löfgren på Norrevångskolan i
Mörrum finalister till Guldäpplet 2016
och de fortsätter att utveckla metoden att
samtala med stöd av digitala forum
som ett sätt att arbeta med värdegrundsfrågor.
– Det är ett krävande arbetssätt där
det kan finnas ett motstånd från eleverna
och det uppfattas inte alltid som
roligt, säger Martin Löfgren. Men vi
har lärt oss att det är när motståndet
finns som lärandet sker, säger han.
Per Ahlkvist och
Martin Löfgren på Norrevångskolan i
Mörrum
Allt började med en klass de delade,
som de trivdes oerhört bra med
och som hade väldigt mycket åsikter.
Två lärare, en debattglad klass och
en oskön stämning.
– Det var en väldigt bra klass med
stort engagemang och många som uttryckte
sina åsikter, berättar Per.
Som de engagerade lärare de är lät
de diskussionen få flöda i sitt klassrum.
Åsikterna som några elever gav
uttryck för gick i en rasistisk riktning,
något de inte gillade.
– En del diskussioner slutade
inte väl, vi använde vårt övertag som
lärare för att argumentera emot vissa
ståndpunkter. Det blev inte bra för
eleverna, inte för lärandet, inte för
oss, menar Per.
– Vi sökte konfrontation och ville
så gärna visa vilka värderingar som
var de rätta men det enda som hände
var att vi målade in oss i olika hörn,
cementerade grupper och skapade en
väldigt oskön stämning, säger Martin.
Flerstämmighet och respekt
Upplevelsen fick dem att tänka till. De
läste Olga Dysthes bok om det flerstämmiga
klassrummet. Där understryks
att det är oerhört viktigt att alla
åsikter måste få finnas i ett klassrum
men att man måste skapa vissa regler,
framförallt att ingen får kränka någon
annan. Reglerna skapar den trygghet
som behövs för att ett fördjupat samtal
ska kunna ske.
– I det här läget började vi tillsammans
med skolans IKT-pedagog fundera
över om det gick att flytta över
diskussionerna till något nätbaserat
forum, säger Per.
Det blev i verktyget Ning som
svarade mot de behov de hade, vilket
bland annat var att det skulle gå att
ställa följdfrågor till varje elev och det
skulle vara överskådligt och enkelt att
följa en fråga.
IKT-pedagogen Mikael såg till att
alla elever bjöds in till forumet och
när diskussionerna flyttade över till
nätet så innebar det ett lyft för alla.
Fördjupande samtal
– Just då läste jag i Växjö och kom i
kontakt med Jonas Svensson, en av
religionsvetarna där, säger Per.
Jonas bjöds in till forumet i egenskap
av expert. Han ställde följdfrågor
till varje elev och från att ha handlat
om att ha rätt och fel så växte istället
ett samtal fram.
– Eleverna uppmuntrades att hitta
och bifoga källor vilket gör att de får
möjlighet att bygga vidare på och
utveckla sina argument, framhåller
Martin.
– De lär sig också att lyssna på
varandra och att reflektera både över
vad de själva och andra skriver, menar
Per.
En annan viktig lärdom för eleverna
är att det finns olika perspektiv
på en fråga.
– Eleverna måste motivera sina
åsikter och belägga dem med källor,
berättar Per Ahlkvist.
– Det började alltså som ett värdegrundsprojekt
men idag tänker vi
också att det är ett språkutvecklande
arbetssätt, säger Per Ahlkvist. Till
exempel kommer begreppsanvändning,
något som testas på nationella
proven, in på ett naturligt sätt, säger
Per Ahlkvist.
– Vi tycker också att det utvecklar
elevernas tänkande och förmågor.
Per och Martin försöker inspirera
kollegorna att prova men de har
märkt att det är en tröskel att ta sig
över också för lärarna.
Tid att tänka
Nya samtalsämnen har tillkommit
och utvecklats.
– Nya områden man tar upp är
till exempel höga och låga skatter och
globaliseringen, berättar Per Ahlkvist.
I årskurs nio är de bra på att vända
och vrida på saker och ting.
– Vissa elever intar rollen som
kritiska läsare och då och då händer
det att elever själva modererar egna
samtal, inflikar Martin Löfgren.
Att samtalet sker på nätet gör att
det finns tid för att tänka efter. En
större del av klassen är också aktiva
om man jämför med ett vanligt samtal
då ofta bara ett fåtal kommer till tals.
– Många introverta elever skulle
inte komma till sin rätt på samma
sätt som nu, menar Martin Löfgren.
Eleverna upptäcker också varandra,
att någon som kanske är tyst har kloka
tankar att bidra med.
Varje samtal tar mellan två till tre
veckor och Det är lagom att använda
metoden för två områden per termin.
Vissa argument läser de upp i klassen
och samtalar om.
– Eleverna utvärderar också sig
själva och får välja ut det inlägg som
de är mest nöjda med. Det eleverna
utvärderar är hur väl de har argumenterat,
hur de använt källor och att de
sett frågan ur flera perspektiv, säger
Per Ahlkvist.
Det pågår ett samarbete med
Göteborgs universitet där man tittar
på vad som egentligen händer under
processen. Det är också tredje gången
som Per och Martin är nominerade
till Guldäpplet och de känner stolta
över att nu vara finalister.
– Vi är stolta över det vi har gjort
och vi har jobbat hårt under lång tid
med något som vi tror på.
MONICA ESBORN
Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.