Minska lärarnas administration,
men inte pedagogisk dokumentation
Förslag framfört av DIU vid utbildningsdepartementets hearing om it-stöd i lärares administrativa arbete
Ett sammanhållet förslag med fem
regeringsbeslut för utveckling av
skolan med stöd av digitala verktyg,
medier och samarbetsformer finns i
Beslutsboken, som presenterades i juli i
år i Almedalen av Stiftelsen DIU tillsammans
med IT- och telekomföretagen.
Där föreslås regionala resurscenter,
digitalt rektorslyft, fortbildning för
lärare, digitala undervisningsmetoder
i lärarutbildningen och forskning kring
digitalt stödd undervisning.
Mot den bakgrunden ger vi här fem
konkreta förslag och perspektiv för att
förenkla lärares administration och för
att förbättra lärandet.
1. Förenklat lärararbete med it
Först måste sägas att många uppgifter
– inklusive prov – kan göras enklare
med stöd av it. Administrativa uppgifter
som frånvaro och CSN-hantering
ska ta minimalt av lärares tid.
Enligt vår uppfattning är det en rad
ökade arbetsuppgifter som lagts på
lärarna, vilka gör att lärarna upplever
stress och mindre tid till förarbete
och efterarbete av undervisningen.
Lärare vill vara lärare dvs arbeta med
elevernas lärande och då är det viktigt
att lärarprofessionen äger frågan hur
framtida it-stöd ska utvecklas för att
lärarnas tid ska användas på bästa sätt.
2. Synliggjort lärande
Många forskare framhåller den formativa
bedömningens potential för
att generera goda lärandeprocesser.
Det handlar då om att läraren ska
tydliggöra för eleven hur den ligger
till i förhållande till kunskapskraven
och ge vägledning så att eleven förstår
hur den ska göra för att komma längre
i sin kunskapsutveckling. Feedback
som främst fokuserar om eleven gjort
rätt eller fel, byts ut mot mer komplex
bedömning som innehåller förklaringar
och aktiviteter för fördjupat
lärande och som gör eleven delaktig i
bedömningsprocessen. Det formativa
arbetet kräver bättre dokumentation, i
skrift, foto, video eller andra medieformer
med stöd av lättanvända,
anpassade digitala verktyg.
3. Delat lärande
Det är betydelsefullt att lärare med
stöd av it kan öka sitt samarbete både
internt på skolan och externt, dvs
dela erfarenheter och utbyta tankar.
Här finns mycket tid att vinna för den
enskilda läraren om skolorna bygger
upp smarta digitala mötesplatser för
att lärare ska kunna dela och utveckla
andra lärares material och diskutera
erfarenheter.
4. Digitala mallar för åtgärdsprogram
Ett förslag ligger att kraven på åtgärdsprogram
ska minska. Åtgärdsprogram
kan dock vara avgörande
för att en elev ska få relevant särskilt
stöd i sin kunskapsutveckling. I stället
för att ta bort kravet på att skriva
åtgärdsprogram tycker vi att Skolverket
utöver allmänna råd om arbetet
med åtgärdsprogram skulle kunna ta
fram en bra och enkel digital mall för
detta arbete. Vi hävdar att om själva
lärandet blir mer synligt kommer
en hel del stöd till elever att sättas in
tidigare. Detta kräver resurser; anställ
fler specialpedagoger för särskilt stöd,
utredningar och åtgärdsprogram.
5. Obligatoriska nätbaserade nationella
prov
Enligt undersökningar anser både
grundskolelärare och gymnasielärare
att nationella prov tar mycket tid att
administrera. Vi föreslår obligatoriskt
nätbaserat prov i varje treårs-stadium,
för att ge elever denna typ av kompetens
och studievana, självklar i dagens
samhälle och arbetsliv. Skolverket ges
i uppdrag att pröva former för hur
nationella prov kan digitaliseras och
rättas centralt.
Mer meningsfull dokumentation
och reducerad administration som inte
rör lärandet.
Under det senaste året har
det pågått en diskussion om
lärarnas arbetssituation. Olika
studier har genomförts för att
kartlägga vad lärare använder
arbetstiden till. Såväl politiker
som företrädare för fackförbund
och andra aktörer har
uttalat att administrativa sysslor
borde minska och mer tid
ägnas åt lärarnas kärnuppdrag.
Skolverkets studie Lärarnas
yrkesvardag, bit.ly/19FIlAW,
bygger på dagboksanteckningar
från 3 626 grundskollärare
insamlade under vårterminen
2012. I den framgår följande
fördelning av arbetstiden:
Som ett led i arbetet med
att minska onödig administration
tillsattes en arbetsgrupp i
november 2012. Den har under
våren lämnat två skrivelser
som har resulterat i förslag om
förändringar av skyldigheter
kring skriftliga individuella
utvecklingsplaner, skriftliga
omdömen Tid för undervisning
- lärares arbete med
skriftliga individuella utvecklingsplaner,
bit.ly/1eoW9CT,
och åtgärdsprogram Tid för för
undervisning - lärares arbete
med åtgärdsprogram, bit.
ly/15FoNxc. Förslagen syftar
till att ta bort kraven på skriftlig
information de år då betyg delas
ut och minska dem under
övriga skolår.
Det är, enligt arbetsgruppen,
svårt att definiera vad som
ingår i lärares administrativa
arbetsuppgifter och vad som
kan klassas som kärnuppdrag.
Om man studerar Skolverkets
resultat blir det uppenbart
att en del av det som ingår
i kategorin Bedömning
och dokumentation ibland
betraktas som administration,
då administration annars bara
utgör 13 procent av arbetstiden.
En delförklaring kan vara
att de IT-stöd som används för
bland annat dokumentation av
elevernas kunskapsutveckling
av många lärare anses vara
alltför krångliga och alltför
omfattande.
Ett viktigt utvecklingsområde
är därför frågan om hur
lärarnas arbete kan underlättas
med hjälp av ett bättre och
mer effektivt IT-stöd.