Mölndal:
Praktik och forskning – lära med varandra
– Det handlar om att utveckla skolan
och vi lär av varandra!
Christer Ferm, utvecklingschef i
Mölndal och Berner Lindström, professor
på Göteborgs universitet är eniga.
Samarbetet kommunen och universitetet
är något båda vinner på – i kunskap
och ökad förståelse.
Mölndal är en kommun som satsar på
att utveckla skolan, och där är de digitala
verktygen en viktig del av framtiden.
Det finns beslut om en flerårig
satsning på informations- och kommunikationsteknik
i skolan. Här ingår
digitala lärverktyg till alla elever, med
stor frihet för de olika skolorna att
välja det som bäst passar dem. Kompetensutveckling
är en stor och viktig
del liksom en uttalad inriktning på en
utveckling av de pedagogiska arbetssätten
för att bland annat bidra till att
utveckla ett aktivt och lustfyllt lärande.
Och så forskningsförankringen.
Forska i vardagen
Kompetensutveckling i Mölndal
handlar om många olika möjligheter
och vägar för att nå och erbjuda samtliga
pedagoger det just den enskilde
pedagogen behöver för att utvecklas
i digital kompetens och pedagogik
anpassad för att utbilda för morgondagens
kompetenser.
En del är det som kommit att få
namnet lärgrupper och är en del i ett
unikt samarbete, eller partnerskap
mellan Mölndals kommun och Göteborgs
universitet.
– Vi vill skapa en mötesplats, en
arena både för reflekterad kunskap
och pedagoger som gör saker i barn/
elevgrupp, säger Christer Ferm.
För de pedagoger som deltar i
samarbetet handlar det inte om att
i första hand ta akademiska poäng
utan om att tillsammans med forskare
från Göteborgs universitet titta
på sin verksamhet och utforska nya
vägar att utveckla undervisningen när
de digitala lärverktygen finns med i
ekvationen.
Lärgrupper för lärare och forskare
Samarbetet mellan kommunen och
universitet inleddes för knappt ett år
sedan. Från början var det tänkt att
omkring 25 pedagoger skulle ingå i
de sex lärgrupperna och tillsammans
med en företrädare från Göteborgs
universitet och en handledare från
skolans utvecklingsenhet arbeta med
att beforska sin egen verksamhet och
utveckla fungerande arbetssätt med
IKT. Men intresset var större än så och
i dagsläget är drygt 40 pedagoger involverade
i lärgrupperna som tar upp
olika ämnen: matte, specialpedagogik,
svenska (att skriva sig till läsning),
språkutveckling, inflytande och Ipads.
Allt i relation till IKT
I varje grupp finns en företrädare
för universitetet med liksom någon
från utvecklingsenheten.
– Det första året har varit lite
oformligt, konstaterar Christer Ferm
och Berner Lindström. Det finns inga
färdiga mallar och man prövar sig
fram.
Men entusiasmen går inte att ta
miste på. Från båda håll. Mölndals
pedagoger får möjlighet att beforska
sin egen verksamhet och Göteborgs
universitet får insikter och kunskaper
att ta med sig tillbaka till bland annat
lärarutbildningen.
Vi har också ett statligt uppdrag
att utveckla skolan, påpekar Berner
Lindström.
Exakt hur framtiden kommer att
se ut när de planerade första två åren
är till ända vet man ännu inte. Men en
fortsatt utveckling av en samverkan
står i alla fall på agendan.
I dagarna öppnar också Mölndals
nya digitala mötesplats, Skolarena
Mölndal och här finns nu för första
gången möjligheten att börja nå ut till
alla pedagoger i Mölndal med de erfarenheter,
arbetssätt och nya kunskaper
som kommer fram genom samarbetet.
Forskningen tar plats i Mölndals skolor
både reellt och virtuellt.