Untitled DocumentFull tillgång till DIU genom årsprenumeration
Teckna årsprenumeration för att få tillgång till alla artiklar, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.
Text: Monica Esborn
Demokrati - från arbete med värdegrund till handling
Dialog i stället för debatt
– ett lyft för viktiga samtal
De brukar starta med ett ämne som
engagerar eleverna, om varför tjejer
lyckas bättre i skolan än killar. Och så är
samtalet igång.
De har hållit på några år, skaffat sig
erfarenhet och föreläst både i Sverige
och utomlands om sitt sätt att arbeta,
de två Guldäpplenominerade lärarna
från Norrevångskolan i Mörrum, Per
Ahlkvist och Martin Löfgren.
– Det handlar om ett samarbete-
Jag undervisar i svenska och språk
och Per i SO, dessutom har vår IKTpedagog,
Mikael Jönsson som hjälpte
oss att hitta verktyget Ning, en stor
del i detta, säger Martin.
Skolans uppdrag består inte bara
av kunskapsuppdraget, utan skolan
har också ett uppdrag att fostra goda
samhällsmedborgare och att förbereda
eleverna inför fortsatta studier
och yrkeslivet. Enligt läroplanen har
skolan en skyldighet att bemöta främlingsfientlighet
och intolerans med
öppen diskussion, kunskap och aktiva
insatser. Något Per Ahlkvist och Martin
Löfgren tagit fasta på.
Klass med många åsikter
Allt började med en klass de delade,
som de trivdes oerhört bra med och
som hade väldigt mycket åsikter.
– Det var en väldigt bra klass med
stort engagemang och många som uttryckte
sina åsikter, berättar Per.
Som de engagerade lärare de är lät
de diskussionen få flöda i sitt klassrum.
Åsikterna som några elever gav
uttryck för gick i en rasistisk riktning,
något de inte gillade.
– En del diskussioner slutade
inte väl, vi använde vårt övertag som
lärare för att argumentera emot vissa
ståndpunkter. Det blev inte bra för
eleverna, inte för lärandet, inte för
oss, säger Per.
– Vi sökte konfrontation och ville
så gärna visa vilka värderingar som
var de rätta, men det enda som hände
var att vi målade in oss i olika hörn,
cementerade grupper och skapade en
väldigt oskön stämning, säger Martin.
Flerstämmighet och respekt
Upplevelsen fick dem att tänka till. De
läste Olga Dysthes bok om det flerstämmiga
klassrummet. Där understryks
att det är oerhört viktigt att alla
åsikter måste få finnas i ett klassrum,
men att man måste skapa vissa regler,
framförallt att ingen får kränka någon
annan. Reglerna skapar den trygghet
som behövs för att ett fördjupat samtal
ska kunna ske.
– I det här läget började vi tillsammans
med skolans IKT-pedagog fundera
över om det gick att flytta över
diskussionerna till något nätbaserat
forum, säger Per.
Det blev i verktyget Ning därför
att det svarade mot deras behov, det
skulle gå att ställa följdfrågor till varje
elev och det skulle vara överskådligt
och enkelt att följa en fråga.
Fördjupande samtal
– Just då läste jag i Växjö och kom i
kontakt med Jonas Svensson, en av
religionsvetarna där, säger Per.
Jonas bjöds in till forumet i egenskap
av expert. Han ställde följdfrågor
till varje elev och från att ha handlat
om att ha rätt och fel så växte istället
ett samtal fram.
– Eleverna uppmuntrades att hitta
och bifoga källor ,vilket gör att de får
möjlighet att bygga vidare på och utveckla
sina argument, säger Martin.
– De lär sig också att lyssna på
varandra och att reflektera både över
vad de själva och andra skriver, säger
Per.
En annan viktig lärdom för eleverna
är att det finns olika perspektiv
på en fråga.
– Eleverna får även en förståelse
för att det finns människor i deras
omgivning som sitter inne med klokheter,
men som kanske inte känner sig
tillräckligt trygga i sammanhanget för
att våga yttra sig, säger Per.
– Våra elever som gått vidare till
gymnasiet säger att det här har varit
bra, att de känner sig tryggare i att
våga uttrycka sin åsikt, att det kanske
inte alltid varit roligt men att det varit
meningsfullt, framhåller Per.
Formativ dialog
Genom åren har en form utvecklats
och för att förfina den har de läst en
hel del vetenskaplig litteratur. Det kan
gå ett tag mellan varje samtal, eller
formativ dialog som de kallar arbetssättet.
Ämnet väljs alltid utifrån att det
känns angeläget och aktuellt för klassen.
Och de har kommit fram till att
det bästa är att inleda med ett påstående
som eleverna får reagera på. Sedan
är det viktigt med en snabb feedback
från lärarna till varje elev. Feedbacken
inleds alltid med något positivt och
följs av en fråga.
– Den digitala tekniken gör att det
går att sitta varsomhelst med detta,
vilket är en stor fördel, säger Per.
När samtalet börjar ebba ut, vilket
brukar ske efter någon vecka, avslutar
de alltid genom att sammanfatta tillsammans
i klassrummet och då passar
de ibland på och lyfter fram någon
som inte vanligtvis hörs så mycket.
Martin och Per känner att de
också själva utvecklats, att de har varit
på tårna. Men förändring kräver mod.
– Vi har tagit oss tid att läsa, tagit
mod till oss att kontakta människor
utifrån, vi har skrivit artiklar eftersom
vi brinner så för det här, säger Per.
De har också kontaktat olika universitet
och drömmen är att titta på
arbetssättet tillsammans med forskare.
– Det här är inte bara en fluga, inte
bara någon app vi tycker är kul, utan
vi jobbar långsiktigt med utgångspunkt
i verkliga problem och det är
då det blir bäst, säger Per.
Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.