Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris.
Prenumerera här.

 


Innehåll/DIU nr 5/2014

5   Ledaren: Tillbaka från sommarens äventyr
Vårt fokus är att vara en partner för lärare, skolor och kommuner i skolans digitala resa. Med det här numret märker du pågående förändringar, att vi blir än mer konkret handgripliga, skriver Peter Becker, chefredaktör DIU i ledaren.

TEMAN i DIU 5/2014
Tema Lära med it
Så gör vi Partille Stories: Skriv- och berättarprojekt som engagerar och inspirerar en hel kommun sid 6
Nya perspektiv i undervisningen – Samla data och visualisera sid 10
Dokumentation del av lärandet sid 18

Tema Leda skolutveckling
En förändrad lärarroll: Att gå från undervisande lärare till projektledare sid 14
Jensinger har ordet: Ditt ansvar? Att påverka sid 20
Utan rektor lyckas inte 1:1 sid 41

Debatt
Bo Jansson, ordf LR: IT i undervisningen – dags för nästa steg framåt sid 28

Tema Ungas röster: skolan, valet och demokratin
Att bli hörd som elev #björklundsskola sid 34
Elevers film om mobbning öppnade för samtal om skolans utveckling sid 37
DIU i Almedalen: Räkna med de ungas röster i skola och sociala medier sid 38


6   Så gör vi Partille Stories: Berättarprojekt som engagerar och inspirerar en hel kommun
Lärarinitiativet ”Partille Stories” är nu inne på sitt tredje år och engagerar elever, lärare, föräldrar och kommuninvånare i hela Partille.
10   Nya perspektiv i undervisningen – Samla data och visualisera
Vi översvämmas av fakta om vår omvärld. Hur kan vi göra informationen begriplig och rolig att arbeta med i skolan?
14   En förändrad lärarroll: Att gå från undervisande lärare till projektledare
Mia Lägnert och Per Ahlqvist, lärare på Norrevångskolan i Mörrum, om utmaningar och en förändrad lärarroll.
18   Dokumentation del av lärandet
Det viktiga är att dokumentationen utförs med ökat lärande för ögonen. Pedagogiken ska alltid föregå tekniken, skriver Daniel Sandin, gymnasielärare.
20   Jensinger har ordet: Ditt ansvar? Att påverka
Hur ser IT-miljön ut i din kommun/friskola? Är den optimerad för de behov ni har på skolan med de specifika elevgrupper ni har? Edward Jensinger om makten över it-miljön.
24   Recension: Vi lever i en tid när nästan allting blivit internet
Krister Widell läser Pelle Snickars bok Digitalism.
26   Kungen, violinister och sociala koder
Stig Roland Rask om violinister, mobiltelefoner och en snabbt föränderlig värld.
28   Debatt: IT i undervisningen – dags för nästa steg framåt
Undervisning som bygger på ett IT-baserat lärande kräver ordentligt med tid för lärare att förbereda, skriver Bo Jansson, ordförande i Lärarnas Riksbund, i ett debattinlägg.
30   Unga, skolan och nätets baksida: De våldsamma datorspelen – debattfavorit i repris
Digitaliseringen av skolan har öppnat för fantastiska pedagogiska möjligheter men samtidigt bär den nya tekniken med sig ett antal problemområden. I detta nummer börjar DIUs höstserie kring nätets baksida.
34   Att bli hörd som elev #björklundsskola
Om Olivia som gick från en tweet till Studio Ett och vidare till ett möte i riksdagen. DIU publicerar utdrag ur Brit Stakstons ännu inte publicerade bok "Tre tweets är ingen folkstorm".
37   Elevers film om mobbning öppnade för samtal om skolans utveckling
När eleverna på introduktionsprogrammet vid Elfrida Andréegymnasiet i Visby fick möjlighet att göra film öppnades en ny dialog med skolans ledning.
38   DIU i Almedalen: Räkna med de ungas röster i skola och sociala medier
Skolan, ungas egna frågor och röster i sociala medier stod i fokus för DIU medverkan under Almedalsveckan.
41   Utan rektor lyckas inte 1:1
En rektor måste vara aktiv, engagerad, konstruktiv för att lyckas bäst. Det ska väl inte vara så svårt? Edward Jensinger om rektors möjligheter och ansvar, del 2.

Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris.
Prenumerera här.


Datorn i Utbildningen nr 5-2014. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen.

(Annons)



FL VÄST Trollhättan 14-15 nov 2019

































[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 5 - 14]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 52 Hässelby
Uppdaterad: 140830