Det är lätt att tro att det är så enkelt
att implementera lärplattan i skolan.
Den är så intuitiv, så lätt att använda,
eleverna själva kan hantera den, du
behöver knappt kunna nåt som lärare.
Den kanske nästan implementerar sig
själv?
Jag åker ut på lärplatteakut till
skolorna. Många lärare i min kommun
har fått tillgång till en lärplatta och de
behöver ibland lite hjälp för att komma
igång. Några har redan en smartphone
så de är ganska bekanta med tekniken
och hur man gör för att hämta hem appar.
Andra undrar var utforskaren finns
och hur man skriver ut. Det är en bred
klyfta, men entusiasmen och glädjen
är stor.
Det är några saker man som lärare
bör tänka på för att nöjdheten med
lärplattan ska bestå. Våga styra är
det första. Att som lärare lära sig att
använda lärplattan själv. Känna sig
bekväm med hur den funkar. Det börjar
krylla idéer direkt när du ser vilka
möjligheter det finns!
Jag tror också att det är bra att låta
eleverna leka och utforska och delta
i den pedagogiska planeringen. Men
låt aldrig lärplattan bli pausunderhållning
eller elevens egen pryl som du
som lärare aldrig blir riktigt bekväm
med. Ibland säger man att den är så
lätt att använda jämfört med pc, ”om
man har 5-10 minuter kvar på lektionen
kan man träna multiplikationstabellen
en stund, man behöver inte
vänta på att bli inloggad på datorn”.
Det är ju visserligen sant, men plattan
är värd mer än så.
Kraftfullt verktyg för lärande
Om vi hade råd att låta alla elever
få varsin skulle vi verkligen ha ett
kraftfullt verktyg för lärande. Planera
sitt arbete, föra anteckningar när man
diskuterar med klasskompisar, söka
och samla information från webbsidor,
filmer, artiklar, hämta och lämna
material i skolans lärplattform, spela
in intervjun, filma lite, fota förstås,
helt enkelt samla allt material man
behöver för att kunna visa sitt lärande.
Att det också är väldigt praktiskt
för elever som har lite svårt att hålla
ordning på sina grejer är en viktig sak.
Låt den ta plats, som den multifunktionella
pryl den är. Det är lätt att bli
överentusiastisk, men ingen teknisk
pryl är bättre än den pedagogiska planeringen
medger.
Lena Gällhagen och Elisabet
Wahlström har kommit ut med två
böcker kring lärplattor Lär och lek
med surfplatta i förskolan och Lär med
surfplatta åk 1-3. Båda böckerna har
en självklar plats på skolor och förskolor
i min kommun.
Thomas Kroksmark, professor på
Högskolan för lärande och kommunikation
i Jönköping, skriver i förordet
till Lär med surfplatta åk 1-3: ”Den
tekniska utvecklingen och spridningen
av de digitala artefakterna har gått
betydligt snabbare än den didaktiska
och pedagogiska kunskapen om och
kompetensen i hur lärarnas undervisning
och elevernas lärande ska stödjas
och förändras i digitala miljöer.” Han
avslutar med att konstatera att boken
fyller ett stort och viktigt behov och
det är ingen överdrift.
Det finns många goda exempel på
lärare i skolan som har både intuitiva
och faktiska kunskaper om hur digitala
artefakter kan stödja lärande, det
kan inte minst guldäppleutdelningen
varje år vittna om. Men klyftan finns
där, klyftan till dem som fortfarande
ser arbete med IKT som en krydda till
det verkliga skolarbetet. Något som
gör det hela lite roligare. Eller som något
man slänger in som belöning.
Nya dimensioner – praktiska tips
Med datorerna och lärplattorna öppnas
nya dimensioner. Jag gillar att
författarna ägnar ett kapitel åt Det utvidgade
klassrummet, att de visar på
lärplattans möjligheter att göra saker
som inte varit möjliga tidigare.
”Du och dina elever kan utforma
undervisningen på nya spännande
sätt. Surfplattan ger er många verktyg
som behövs för att söka kunskap,
kommunicera, dokumentera, analysera
och samarbeta.” Det är ju detta
som är själva bevekelsegrunden för
att jobba med IT i skolan, att det går
att utveckla lärandet. Inte bara för att
hänga med utan för att komma längre.
I boken får man många förslag
på hur man i arbetet med lärplattan
kan knyta an till förmågorna i
grundskolans läroplan. ”Det ska vara
tydligt vad eleven tränar och varför”.
Förbättringshjulet med sina fem steg:
Planera, Genomföra, Synliggöra och
publicera samt Åtgärda och förbättra
är bra att ha som stöd när man planerar
sin undervisning. Det finns en
originalmodell som man hänvisar till
men författarna har alltså lagt till ett
steg som man kallar Synliggöra och
publicera.
Att beskriva och förklara vad man
lärt, att publicera, ger ett djup i lärandet.
Synliggöra och publicera är ett av
mina favoritkapitel i boken. Det innehåller
tips om appar som är en bra
hjälp vid bloggande, både med text,
ljud, videoklipp och radio. Självklart
finns en bra text kring hur man kan
jobba med upphovsrätt, källkritik och
etik i anslutning till detta. Bra helhetstänk!
Kanske är det just när man själv
ska publicera sina alster som man kan
förstå det där med upphovsrätt?
Stöd för dem som behöver mest
Om boken hade riktat sig till äldre
elever hade det gärna fått vara ett
kapitel om lärplattan som fantastiskt
teknikstöd för elever med läs- och
skrivsvårigheter. Den inbyggda talsyntesen
är kanske inte den bästa,
men det finns fantastiska appar där
du kan skriva och få din text uppläst.
Snart kommer Inläsningstjänst med
en egen app där elever kan få sin litteratur
uppläst.
En elev med läs- och skrivsvårigheter
behöver träna läsning, men just
när man ska förbereda sig inför en
lektion eller skriva ett arbete är verkligen
inte rätt tillfälle. Det går åt så
mycket energi att få ihop och läsa ut
texten så en del av förståelsen riskerar
att gå förlorad. Om man kan få dela
på det där, träna läsning för sig, få
faktatexter eller skönlitteratur uppläst
för sig har man vunnit mycket. Då
kan eleven analysera skönlitteratur,
samla fakta och koncentrera sig på
förståelsen och reflektionen utan att
bli störd av att bokstäverna snurrar
och krånglar.
Alla elever har rätt att få den hjälp
som de behöver. Rätt teknikstöd kan
betyda allt för de här eleverna, inte
minst självförtroendemässigt. Många
föräldrar i mina klasser har berättat att
de ägnar timmar varenda vardagskväll
åt att läsa texter för sina barn. En fin
stund, absolut, men man kan vilja göra
något annat tillsammans. För eleven
betyder det mycket för självförtroendet
att få klara sig själv, att fixa läxorna
på egen hand som kompisarna.
Förutom appar med talsyntes finns
det skanningsappar. Man fotar helt
enkelt texten och omvandlar bilden
till uppläsbar text på ett litet kick.
Mattetalet blir förståeligt om man får
det uppläst. För eleven med annat
modersmål kan också lärplattan vara
ett mycket bra hjälpmedel med sin
uppsjö av lexikon.
Bra tips i bokform
Jag skulle gärna berätta om vartenda
kapitel i de båda böckerna, de innehåller
så bra tips. Men gå och köp dem
istället! Men du behöver inte ladda ner
alla appar du läser om. Antalet appar
säger inget om hur medvetet en lärare
jobbar med lärplattor. Det blir inte
bättre och bättre ju fler appar du laddar
ner. Snarare handlar det om att se
den pedagogiska möjligheten i en app,
som författarna ger flera exempel på.
Genomgående visar författarna på
hur man kan arbeta på ett medvetet
sätt med lärplattan. Hur och var den
kan komma in i lärprocessen. Extra
roligt är att författarna föreslår kreativt
tänkande kring appar som kanske
inte alls är skapade för lärande. Men
de kan bli – i händerna på en kreativ
och klok pedagog. Ett av bokens
exempel är appen Wordfoto. ”Tänk
dig att ni har maximalt tio ord på er
att beskriva något eller berätta en historia.
Ta sedan ett foto och låt orden
skapa bilden.” Appen är troligen inte
tänkt som annat än underhållning,
men en klok och kreativ pedagog ser
ett kraftfullt verktyg för lärande.
Böcker
Lär och lek med surfplatta i förskolan och
Lär med surfplatta åk 1-3
Författare: Lena Gällhagen och Elisabeth Wahlström
Förlag: Natur och Kultur, www.nok.se