"12 tankar kring skolans digitalisering"
Edward Jensinger och Lotta Persson föreläser kring temat på konferensen Framtidens lärande 23-24 maj.
Likvärdig skolutveckling kräver en medveten strategi och ett tydligt ledarskap med helhetsperspektiv. Frågan om skolans digitalisering är komplex med många infallsvinklar. Här kommer vi att ta upp 12 tankar kring det digitala utvecklingsarbetet och med det också en del ytterligare funderingar att ta ställning till och inspireras av.
Kan rektorn fixa
beställningarna?
- Saker ska vara som vi vill!
Rektorer i svenska skolor har många
olika ansvarsområden. En av uppgifterna
är att vara inköpsansvarig på skolan.
Digitala verktyg ska vara pedagogiska
verktyg men vilka kunskaper har rektorerna
för att köpa in digitala verktyg.
Hur är beställarkompetensen?
På DIU och partners resa till BETT
2017 medverkade Edward Jensinger
och föreläste om de olika stegen i arbetet
med skolans digitalisering. I detta
och det förra numret av DIU kan du läsa
om några av tankarna kring detta.
Att driva skola är en mycket krävande
verksamhet hur man än vänder och
vrider på det hela. Rektor ansvarar
för en skolas alla områden gentemot
elever och vårdnadshavare men också
gentemot personal, förvaltning, politisk
nämnd. Ja, rektorsrollen är i sanning
ett arbete för en tusenkonstnär.
Arbete för en tusenkonstnär
En rektor ska kombinera att vara
lärarnas och personalens pedagogiska
ledare men också arbetsgivare, politikernas tjänsteman
(eller friskoleföretagets styrelses
dito) och elevens rektor. Dessa tre
nivåer, lärare/personal, arbetsgivare
och elever hamnar ofta i olika typer av
intressekonflikter. Dessa intressekonflikter
åligger rektor att hantera utan
att någon känner sig förfördelad.
Utöver detta har en rektor en
myriad av arbetsuppgifter. Rektor ska
arbeta med pedagogik, utveckling, administration,
personalvård, personalförsörjning,
elevvård, elevrekrytering,
marknadsföring, författa handlingsplaner
och rapporter, budgetarbete,
omvärldsbevakning, systematiskt
kvalitetsarbete, analyser, arbetsmiljörapporter,
kvalitetsrapporter, hållbar
utveckling, likabehandling, genusarbete,
APT, SVG, förvaltningsmöten,
nämndsmöten, klassrumsbesök,
tjänstefördelning, schemaläggning,
lönesättning, spontanbesök av elever,
personal, vårdnadshavare, Öppet Hus
och marknadsföring, föräldramöten,
medarbetarsamtal, uppdragsdialoger
och så vidare i all oändlighet. Dessutom
ska rektor vara väl insatt i alla
lärarnas olika ämnesplaner likväl som
de ska ha förståelse för övrig personals
(exempelvis SYV, bibliotekarier,
specialpedagoger, administratörer, lokalvårdare)
särskilda förutsättningar.
Och rektor ska vara bra på allt detta.
Annars är risken att ”allt” blir rektors
fel om någonting går åt pipan.
En skola omsätter en hel del pengar
Vi ska heller inte glömma att en
normalstor skola i Sverige faktiskt
omsätter en hel del pengar. Det är
inte ovanligt med skolor som omsätter
både 40, 50, 100 och 150 miljoner
kronor. Skattemedel! Då är det också
viktigt att rektor har förmåga att
vända på slantarna på ett bra sätt. Det
håller inte att man som rektor handlar
möbler, kemikalier eller vad det nu
kan vara, utan att ha täckning för det
ta i budget. Rektor är också inköpsansvarig
på skolan. Rektor behöver klara
av att värdera vad som måste köpas
in och vad som kan avstås från att inhandla.
Dessutom måste rektor kunna
avgöra om det som ska köpas in ska
vara av modell/kvalitet/sort X, Y eller
Z. Rektor behöver helt enkelt ha det
som kallas för beställarkompetens.
Det här med att köpa in varor är
ofta inte så komplicerat. Ska du köpa
in bänkar till ett klassrum så har man som rektor ett utbud att välja på.
Rektor väljer om det ska vara enkla
bänkar eller bänkar för två elever
och så vidare. Det är förhållandevis
enkelt.
Vem har beslutanderätten till IT?
Samma sak gäller den IT-utrustning
som köps in på skolan. Rektor
får, i väl fungerande organisationer,
välja mellan att köpa in datorer och
plattor av olika prestanda, funktionalitet,
märken och prisklasser. I mindre
väl fungerande organisationer har
rektor inte själv möjlighet att påverka
vilka verktyg som ska användas i
undervisningen. Istället har vi olika
varianter av att en IT-avdelning styr
skolans pedagogiska arbete genom att
ta beslutanderätten ifrån rektorn och
verksamheten.
Det är fortfarande, 2017, rätt
vanligt att rektorer som köper IT för
miljontals kronor faktiskt inte
riktigt vet vad det är de beställer alternativt
att de inte har möjlighet att
påverka sin egen ekonomi genom att
göra informerade val vid beställning
av IT-utrustning.
IT är pedagogiska verktyg
Först och främst måste vi fastslå
en sak. Datorer och plattor som ska
användas i undervisningen är pedagogiska
verktyg ungefär på samma
sätt som att en lärobok i matematik
är det. Att lärare i matematik beslutar
tillsammans med rektor vilka
läroböcker som köps in till skolan är
därför självklart. Jag tror inte att man
i någon stad låter ett stadsbibliotek
besluta över skolans läromedel för att
det skulle passa deras bibliotekssystemen
eller liknande. En sådan tanke
tycker de flesta är mycket dum, nästan
så att exemplet anses som löjligt.
Men när vi ska köpa in digitala verktyg
till skolan är det fortfarande så
att i många kommuner låter man en
IT-avdelning styra de verktyg lärare
och elever ska ha i den pedagogiska
verksamheten. Det är, i min värld,
lika dumt och löjligt som exemplet
med stadsbiblioteket och läroböckerna.
Pedagoger ska styra de pedagogiska
verktyg som de ska arbeta med.
Svårare än så är det egentligen inte.
Det är därför viktigt att man som
rektor har en förståelse för vad som
är viktigt när det kommer till inköp
av digitala verktyg. Det är inte så att
rektor måste vara en IT-guru utöver
alla de där andra kompetenserna hen
också ska besitta. Men rektor måste ha en
förståelse för den verksamhet hen driver
och vilka verktyg som stödjer den
verksamheten.
Elevernas och utbildningens behov
ska styra
Alla i skolans värld är nog rätt införstådda
med att olika utbildningar,
stadier och inriktningar, mår bäst
av att inte tvingas ha ett och samma
verktyg bara för att en kommuns
administrativa system är baserat på
en stor leverantörs administrativa system.
Rektor och lärare behöver betänka
vad elevernas behov är. Elever som
arbetar mycket med ljud, bild och film
har ett annat behov än elever som arbetar
mycket med text. Elever som går
i lägre årskurser har andra behov än
elever i högre årskurser. Tittar vi på
gymnasiet är det självklart att elever
på ett fordonsprogram med mycket
arbetsplatsförlagd utbildning har helt
andra behov än elever som går ett
teknikprogram med mycket programmering.
För att inte tala om elever på
estetiska program, ekonomiprogrammet
eller språkintroduktionen. Det
måste alltid vara elevernas och utbildningens behov
som styr vilka lärverktyg som
köps in. Detta är rektors roll. Detta är
det rektor måste besitta kompetens
om. Att tillsammans med lärare gå
igenom vilka pedagogiska behov som
föreligger och utifrån dessa behov ta
beslut om vilka verktyg som köps in
till skolan.
De vanligaste verktygen i svensk
skola idag är, utan rangordning, pc,
Mac, Ipad och Chromebook. Dessa
verktyg har förstås många gemensamma
nämnare. Men de har, när man
går in på djupet av deras funktionalitet,
många skillnader, många olika fördelar
och nackdelar.
Dyrt kan vara billigt
Tittar man på dessa verktyg kan
man snabbt se skillnaden i kronor och
ören. Det är mycket tydligt att vissa
datorer kostar upp emot 15 000–
20 000 kronor medan en Chromebook
kanske bara kostar 2000 kronor. Det
är förstås känt att de olika verktygen
klarar av eller passar för olika saker.
Bara för att en dator är dyr behöver
dess ”total cost of ownership” inte
vara högt. Det kan vara så att ett dyrare
verktyg fungerar utan problem
för användare och organisationer
vilket gör att dess faktiska kostnad
primärt bara är inköpspriset medan
andra, billigare, verktyg skulle kunna
strula så mycket att både undervisningen
störs genom att verktygen inte
är pålitliga liksom att många personer
i personalen får lägga mycket
tid på att hjälpa elever hantera trasiga
maskiner. Detta är också något som
måste övervägas. Lärares och elevers
handpåläggning på en dator som inte
fungerar är också en kostnad som kan
översättas till pengar.
En riktlinje för rektorer är, enligt
mig, att man ska kunna kräva att teknik
som ska användas i pedagogisk
verksamhet ska fungera. Ni vet, så
där som teknik tenderar att fungera
hemma. Inga konstiga hinder i form
av systemuppdateringar som pressas
ut, inloggningar eller anpassningar
bör förekomma. För mig är en fungerande
dator eller platta och ett väl
dimensionerat trådlöst nät något som
är normen för verksamheten och något
som ingår i en bra, rimlig, digital
arbetsmiljö.
Jag själv har i egenskap av rektor
köpt in digitala verktyg till elever för
allt mellan 2 000 kr och 20 000 kr
stycket. När skillnaderna är så stora i
både pris, prestanda och funktionalitet
är det förstås viktigt att rektor, den
som beslutar om inköpen, har en förståelse
för vad som bäst passar för den
verksamhet hen driver. Vem skulle
annars ha den förståelsen?
Saker ska vara som vi vill!
Konklusionen vad gäller rektor
som beställare, eller det som kallas rektors beställarkompetens, är
den att en rektor inte måste vara den
som kan mest om tekniken men hen
måste vara den som förstår vad tekniken
kan innebära för pedagogiken
och ta beslut utifrån överväganden
kring pedagogik och ekonomi. Då IT
i skolan handlar om pedagogik bör
rektor hålla svansföringen hög och
se till att skolan utrustas med sådana
verktyg som gynnar lärare, elever och
pedagogik. Rektor får inte glömma
att i en normal kommun är cirka
75 procent av alla datorer inköpta av
skolan. Då kan vi inte komma med
mössan i hand och be om lov. Då ställer
vi krav på att saker ska vara som vi
vill.
Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.