I takt med att skolan digitaliseras
aktualiseras frågan om det nationella
provsystemets relation till detta.
Utifrån diverse olika utgångspunkter
framförs krav på förändringar, både
från politiskt och från till exempel lärarfackligt
håll. Frågan kommer därför
att ha en central plats i de diskussioner
som äger rum på Framtidens lärande i
Stockholm 6-7 maj.
Här har jag sammanfattat i punktform
de tio argument som jag upplever
som mest uppenbara. De skulle även
kunna rubriceras som fördelar att vinna
vid en digitalisering.
1 Ett samhälle i rörelse kräver att dess
institutioner hänger med. Annars får
de problem att behålla sin legitimitet
och trovärdighet. Om elever (och föräldrar)
uppfattar skolan som gammaldags
och bakåtsträvande, förlorar den
i status och relevans. Detta kan också
komma att gälla Skolverkets relation
till lärarkåren. Myndigheten måste gå
i takt med dem man skall betjäna.
2 Proven ska upplevas som en del
av undervisningen och bör därför
genomföras med likartade förutsättningar,
dvs. utnyttja elevers vana
att använda digitala verktyg. Ytterst
handlar detta om att eleverna ska
få förutsättningar att göra sig själva
rättvisa och få redovisa sina kunskaper
inom ramen för miljöer som de är
vana och bekanta med. Pennan är för
många unga ett klumpigt och ovant
verktyg.
3 En nationell satsning på IT-baserade
prov kommer säkerligen att indirekt
påverka undervisningen i övrigt och
därmed främja skolans digitalisering i
stort. Proven kan därmed bli idégivare
till lärarna och kanske även ge
inspiration till läromedelsförlagen.
Undersökningar har visat att redovisningarnas
utformning i många fall
styr pedagogiken. Vi får helt enkelt
ingen digitaliserad skola utan digitaliserade
prov.
4 Digitala prov kan på sikt ge större
möjligheter att pröva kunskaper på ett
djupare och bredare sätt än traditiomotiv
till
utveckling av nella pappersprov. Genom att IT-baserade
prov kan innehålla video, animeringar
etcetera kan provsituationer
skapas som prövar mer sammansatta
och mer reella situationer, till exempel
i virtuella laborativa miljöer.
Att beskriva en digitalisering som
stimulans för pedagogisk utveckling
kan synas märkligt för somliga, eftersom
en av tveksamheterna handlar
om motsatsen, dvs. att proven ska
tvingas in i maskinellt lättlästa flervalsmodeller.
Den oron är värd att tas
på allvar, men jag är övertygad om att
om de framsteg som tekniken gjort de
senaste åren fick möjlighet att ”gifta
sig” med innovativa pedagoger, så
skulle mycket spännande och kreativa
lösningar växa fram.
5 Ett femte och mycket central argument
är behovet av effektivisering,
rationalisering och arbetsbesparing.
Inte minst det senare är tydligt efterfrågat
från lärarkåren. Digitaliseringen
kan på sikt ge detta, både när det
gäller administration och inte minst
när det handlar om tid för rättning.
6 Ett utvecklat maskinellt rättande
skulle ge en större rättssäkerhet och
likvärdighet, som skulle befria oss
från diskussionen om betygsinflation,
fördomsfullhet och subjektiva
bedömningar. Inte minst har Skolinspektionens
kontroller av lärares bedömningar
pekat på behovet av detta.
7 Ett sjunde argument handlar om
analys och uppföljning. Redan idag
kan man till exempel i Norge (direkt
efter provtidens slut och med rätt behörighetsgrad)
gå in i materialet och
i tydliga grafiska modeller se skolans
och de olika klassernas resultat i relation
till varandra och det nationella
resultatet. Inte bara avseende medelvärde,
utan också på spridningen över
nivåerna.
Man kan också se den enskilde
elevens resultat och i en tydlig modell
se vilka frågor han/hon svarat rätt på
inom de olika svårighetsgradsgrupperingarna.
Här finns stora vinster som
väntar på att hämtas ut.
8 Inom ramen för ett digitaliserat provsystem
finns det flera smidiga sätt att
tillmötesgå elever med funktionshinder
eller andra typer av särskilda behov.
Som enkla exempel kan nämnas
att man i systemet kan lägga talsynteser,
möjlighet att förstora texten och
så vidare.
9 Ett nionde handlar på sikt om ekonomi.
Dock ska man inte förledas till
att tro att det finns snabba pengar att
tjäna. Självklart innebär en digitalisering
initiala merkostnader. Men en
metaanalys gjord i Norge hävdar att
på nationalekonomisk nivå har digitaliseringen
av provsystemet totalt sett
inneburit besparingar. Man får inte
glömma att dagens analoga hantering
också är mycket kostsam.
10 Till sist vill jag slå ett slag för möjligheten
att på sikt basera proven på
uppgiftsbanker, det vill säga att proven
faller ut individuellt och ser olika
ut för varje elev – se till exempel hur
körkortsproven fungerar. Då skulle
man kunna ha provveckor istället för
exakta provtider, fusket skulle förhindras,
teknikstrul blir mindre dramatiskt
och så vidare.
Listan skulle kunna göras mycket
längre. Jag nöjer mig med att presentera
de argument jag tycker ligger som
tio i topp. Säkert har du synpunkter
på listan och andra aspekter som du
skulle vilja addera.
På Framtidens lärande 6-7 maj kommer
frågan att vara ett av de teman
som diskuteras.
Välkommen dit för att delta i detta
viktiga samtal! Länk
www.diu.se/framlar
Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.