”Framtiden finns redan här – den är
bara ojämnt fördelad”, sa science fictionförfattaren
William Gibson. Låt oss
därför, för att få en bild av hur framtidens
skola kommer att se ut, spana i en
lite mer framtidsinriktad miljö än den
svenska.
Ett fenomen som växer snabbt i USA
är virtuella skolor. 32 delstater har
offentligt finansierade (och oftast offentligt
organiserade) virtuella skolor
som erbjuder hela eller delar av läroplanen
via nätbaserad undervisning.
Omkring fem procent av alla elever
i USA deltog i någon terminskurs på
nätet under läsåret 2011/12.
Antalet kursregistreringar var
omkring 620 000 (en kurs omfattar ett
ämne i en termin), en tillväxt på 16
procent sedan året innan. Det är cirka
275 000 elever som går i skolor som
finns enbart på nätet, för de övriga är
det ett komplement till den vanliga
fysiska skolan. Skolorna vänder sig
till alla elevåldrar, från Kindergarten
till de högsta klasserna i high school
(det vill säga K-12). Nästan hälften av
de 32 delstaterna med virtuella skolor
erbjuder heltidsundervisning på nätet
i något eller några ämnen även för de
yngsta eleverna.
Vad är en virtuell skola?
Det är inte helt enkelt att entydigt slå
fast vad en virtuell skola är, variationen
i utbudet tycks vara stor. Det som
kan slås fast är att amerikanska virtuella
skolor är offentligt finansierade
och är godkända av delstaten att bedriva
undervisning som kan ha olika
omfattning – 27 av 32 skolor drivs av
en delstat. Skolorna skiljer sig från
svenska exempel som Mattecoach.se
eller Matteboken.se som är frivilliga
läxstöd.
Oftast används den virtuella skolan
som ett kompelement till den ordinarie
undervisningen. Modellen där
klassrumsundervisning blandas med
virtuell undervisning kallas vanligen
för ”blended learning” eller blandad
undervisning. En utredning beskriver
följande olika modeller för virtuella
skolor.
Teknikinslaget i undervisningen
utgör en glidande skala från helt
traditionell utan tekniska inslag till
en undervisning som sker helt på
nätet. I sin genomgång skiljer Staker
and Horn mellan fyra huvudsakliga
modeller för blandad undervisning.
Klassificeringen av modellerna utgår
från två aspekter: grad av individuell
anpassning för eleven samt grad av
nätbaserad undervisning.
• Rotationsmodellen innebär att
eleven i ett visst ämne varierar mellan
klassrumsundervisning och nätbaserat
lärande antingen utifrån ett fast
schema eller när läraren bestämmer.
Den huvudsakliga undervisningen
sker i klassrummet och ansikte-motansikte.
Rotationen kan ske på i huvudsak
fyra olika sätt:
• I stationsrotationsmodellen
har man en eller flera fasta ”stationer”
där åtminstone en av stationerna är
nätbaserad. En station kan vara ett
grupparbete, helklassundervisning,
enskilt arbete, räkneövningar med
papper och penna, arbete runt fasta
datorer i klassrummet osv.
• I labbrotationsmodellen har
man en datasal och arbetet varieras på
samma sätt som i förra modellen men
ett inslag är att en (flipped classroom) lägger läraren ut
vissa delar av undervisningen på nätet
och eleven tar del av detta på hemmaplan.
• I den individuella rotationsmodellen
avgör läraren hur varje enskild
elev roterar mellan den vanliga och
den nätbaserade undervisningen utifrån
elevens behov.
• I flexmodellen ges den huvudsakliga
undervisningen på nätet och
eleven rör sig mellan den fysiska och
den virtuella skolan utifrån sina egna
behov. Det sker under ansvar av en
lärare. Utöver den nätbaserade undervisningen
finns olika mycket coachning
på plats. I vissa falla fungerar
läraren/den vuxna på plats enbart
som coach medan den ansvariga läraren
finns på nätet. Ibland kan ansvaret
mellan läraren på plats och på nätet
vara delat.
• I självblandarmodellen är det
eleven själv som bestämmer om
han/hon vill komplettera sin vanliga
undervisning med att få nätbaserad
undervisning.
• I den berikade virtuella modellen
utgår undervisningen för en
enskild elev från en helt nätbaserad
kurs, men denna berikas med besök i
en fysisk skola.
Varför har man virtuella skolor?
Det finns flera skäl till den snabba
tillväxten av virtuella skolor. De två
viktigaste argumenten som anges i litteraturen
är att man genom en virtuell
skola kan erbjuda ett komplement
till den undervisning som bedrivs på
orten och man kan höja kvaliteten i
undervisningen till en rimlig kostnad.
Ett tredje argument som används
av vissa delstater är att man tycker
det är en viktig kunskap för framtiden
att eleverna lär sig att plugga på
nätet. Det är just nu fem delstater som
kräver att varje elev ska ha läst minst
en nätbaserad kurs för att få ut sin
examen från high school. Ett fjärde
argument för virtuella skolor är att
man vill erbjuda bättre stöd till elever
som genomför sin skolgång hemma
(home schooling). Det argumentet är
dock inte framträdande.
Kompletteringsargumentet följer
den internetlogik som brukar kallas
”the long tail”, det vill säga att man
genom att virtuellt samla elever från
olika skoldistrikt (ibland även från
olika delstater) så kan man lättare få
ihop tillräckligt många för att kunna
arrangera kurser i smala ämnen.
Det är samma logik som t.ex. gör att
Högskolan Dalarna i flera år kunnat
arrangera språkkurser i koptiska – ett
språk som är utdött som talspråk men
som bibelforskare spridda över världen
är intresserade av. Kvalitetsargumentet
innebär att det kan vara svårt
för skolor att hitta kunniga lärare i
alla ämnen. Därför kan läraren på
plats behöva kompletteras med specialistlärare
på nätet.
Ytterligare ett möjligt argument
är produktivitetsargumentet. Amerikanska
utbildningsdepartementet
publicerade 2009 en vetenskapligt
rigorös genomgång av forskning om
IT-baserat lärande och kommit fram
till att blandad undervisning gav
bättre skolresultat än skolundervisning
utan IT-inslag och helt nätbaserad
undervisning (de båda senare var
lika effektiva). Nu har departementet
påbörjat granskning och forskning
runt kostnader och produktivitet för
olika IT-baserade undervisningsformer
och man ser tydliga tecken på att
det är minst lika ekonomiskt effektivt,
möjligen effektivare än traditionell
undervisning. Frågan är alltså om
man samtidigt kan få både bättre
resultat och lägre kostnader med ett
större IT-inslag i skolan.
Produktivitet i det här sammanhanget
kan innebära:
• samma resultat till minskad kostnad,
• bättre resultat till samma kostnad
eller
• både bättre resultat och lägre
kostnader.
Man urskiljer nio områden där
”online learning” kan leda till ökad
produktivitet. Det handlar om att
förbättra utbudet och tillgången till
utbildning och att höja kvaliteten
genom ökad individualisering. Andra
åtgärder strävar efter att sänka kostnaderna
för skolbyggnader, använda
lärarnas tid bättre och att utnyttja
stordriftsfördelar till exempel genom
att återanvända digitala lärresurser.
Departementet visar genom exempel
från amerikanska skolor hur var och
en av dessa punkter kan realiseras.
Mest intressant är en hänvisning
till framför allt två studier som
påvisar radikalt lägre kostnader för
nätbaserad undervisning kombinerade
med goda elevresultat. Skälet
till att resultaten av dessa studier inte
slås upp större och att departementet
inte redan nu hävdar att IT-baserat
lärande ger högre produktivitet är att
man menar att jämförelsematerialet
i studierna ännu inte är tillräckligt
exakt.
Virtuella skolor i Europa
Fenomenet med virtuella skolor är
inte okänt i Europa, men det har
(ännu) inte samma spridning som i
USA. Här används modellen främst
för elever som av medicinska eller
andra skäl inte kan gå i skolan samt
elever som bor utomlands som vill ha
kontakt med sin nationella skola. Ett
EU-projekt räknar med att det finns
ca 80 virtuella skolor i Europa. Det
svenska exemplet är Sofia Distans.
I Norge har man påbörjat arbetet
med att bygga en virtuell matematikskola
för alla högstadieelever. Ett
storskaligt pilotförsök med ca 1 000
elever påbörjas i augusti och enligt
planerna ska den virtuella matematikskolan
vara i full gång från läsårets
start 2014. Syftet är, precis som i de
amerikanska exemplen, att dels höja
kvaliteten på matematikundervisningen
och dels kunna erbjuda fler
elever möjlighet att läsa gymnasiematte
redan i grundskolan.
Som framgått av Mats Östlings
artiklar i DIU 2:2013, rör sig Sverige
just nu i motsatt riktning – de få
distansalternativ som finns blir ännu
färre. Det är tråkigt att notera att
utredningen om distansundervisning
(SOU 2012:76) endast har en enda
hänvisning till exempel på nätbaserad
undervisning från andra länder
(Queensland, Australien) och den
hämtas från en tio år gammal översikt
från Skolverket. Det är som om
utredning varit helt omedveten om
den utveckling som pågår internationellt.
Men, för att knyta an till citatet
i inledningen så kan denna ojämnlika
fördelning av framtiden knappast bestå
särskilt länge. Inte ens Sverige och
svenska politiker kommer i längden
att kunna blunda för den utveckling
som pågår och den potential som
finns i virtuella skolor.
Jan Hylén
Fristående utbildningsanalytiker och expert
åt Digitaliseringskommissionen.
E-Post:
jan@janhylen.se
Staker & Horn (2012): ”Classifying K-12 Blended Learning”, Innosight Institute, May 2012
Evaluation of Evidence-Based Practices in Online Learning: A Meta-Analysis and Review of Online Learning Studies, U.S. Department of Education (June 26, 2009)
Understanding the Implications of Online Learning for Educational Productivity, U.S: Department of Education (January 2012)