Framtidens lärmiljö är en fråga som
engagerar och väcker tankar. En ny
del i konferensen Framtidens lärande
handlar också just om lärmiljö. I programmet
för Studio Lärmiljö medverkar
flera av de arkitekter, konstnärer och
skolutvecklare som står bakom några
av de senaste årens mest uppmärksammade
fönyelseprojekt inom området
lärmiljöer. Studio lärmiljö inleds med
en workshop där arkitekter, studenter,
lärare och skolledare samlas kring uppgiften
att skapa en ny lärmiljö. En av
deltagarna är Moa Dickmark, arkitektstuderande
från Århus.
I denna artikel beskriver Moa sin syn
på arbetet med framtidens lärmiljöer
och det sätt hon vill arbeta på i framtiden.
Och hon efterlyser bland annat att
eleverna ska få mer att säga till om.
Einstein, en av personerna som fått erkännandet
för att ha myntat uttrycket
“Om du inte kan ge ett enkelt svar, förstår
du inte problemet tillräckligt väl”,
skulle inte vara nöjd med mitt svar till
denna fråga. Frågan är så enkel, men
svaret är, som dom flesta av oss troligtvis
upptäckt, otroligt komplext.
Vad vi ser mer och mer i våra
studier av olika ny-designade och omdesignade
skolor världen över är att
flertalet arkitekter använder lärares
och ledningens kunskaper gällande
sin arbetsmiljö som underlag för sitt
arbete. Detta tror jag i det stora hela
är en otroligt viktig del för att kunna
utveckla en mer mångfacetterad skola
än vi tidigare sett.
Och det är onekligen viktigt att
som arkitekt ta del av personer som
dagligen använder skolans miljöer
kunskaper, lyssna på vad de säger
och tyda det de själva inte kan sätta
ord på, för att på bästa möjliga sätt
tillsammans arbeta fram och vidareutveckla
de ramar i vilka de befinner sig
i dag. Vad jag dock lagt märke i mina
studier av projekt samt arkitektkontor
världen över är att allt för få väljer att
även lyssna till elevernas synpunkter
om sin omgivning på en seriös nivå.
Orsakerna till detta kan vara
många, men så vitt vi förstår så handlar
det till stor del om att elevernas
åsikter kan framstå som oseriösa eller
rent av oviktiga för vissa arkitekter.
Detta i sin tur kan bero på att det är
svårt för de flesta elever, speciellt i
grundskolan, att ge uttryck för sina
tankar om
den
miljö de befinner sig i. Men genom att
guida dem genom olika små workshop
i allt från hur de ser de existerande
ramarna på skolan och i hemmet,
till att ge dem exempel på existerande
miljöer på skolor och kontor från
andra delar av världen finner man
tillsammans fram till vad de tycker är
viktigt när de befinner sig på skolan.
Vaktmästaren, eleven och läraren
är också experter
Som arkitekt (studerande) kan det
vara otroligt svårt att släppa taget
om ”expert”-rollen när det kommer
till design, och det tycker jag heller
inte att man helt och hållet ska göra i
projekt där man använder sig av gemensamma
skapande processer. Man
måste dock erkänna för sig själv att
ens expertis som arkitekt inte är viktigare
än lärarens expertis, vaktmästarens
expertis, ingenjörens expertis
eller elevens expertis på deras olika
områden.
Många arkitekter ser tyvärr relativt
ofta kunden och/eller användaren
som ett störande element, jämförbart
med för strama budgetar och irriterande
regleringar. Om man istället
väljer att se det som en möjlighet
att tillsammans komma fram till en
design eller lösning som möter upp
till så många krav och förväntningar
som möjligt blir hela processen annorlunda.
Ett gemensamt mål om ett
gott samarbete där alla blir respekterade
för deras olika expertis leder till
intressanta och hållbara projekt. Det
må så vara att det kostar extra och tar
lite längre tid, men med en byggnads
livscykel i åtanke spelar inte 1-2 månader
någon större roll, speciellt inte
om resultatet övergår de vanliga.
Under hela min tid på Aarhus
Arkitektskola, samt vad jag hört från
elever från andra skolor, pratar våra
mentorer konstant om hur viktigt det
är med en bra process, samt att vi ska
studera våra klienter/användare så intensivt
som möjligt. Tyvärr ingår det
inte i utbildningen vare sig hur man
lägger upp sin egen process, hur man
samarbetar i grupp, hur man leder ett
team, hur man håller en workshop
eller hur man lägger upp en tidsplan.
Detta resulterar allt som oftast i elever
som tror att de har den allsmäktiga
smaken när det kommer till design
och att deras expertis väger tyngre
än de som, när allt är byggt och klar,
kommer att använda byggnaden.
Bästa stället bakom gardinen
Just nu arbetar min kollega Heidi
Lyng och jag med den danska skolan
Børnebyen Glesborg med att utveckla
deras existerande lärmiljöer. Många
av de personer (elever som lärare) vi
arbetar med i detta projekt vet inte
hur de på egen hand ska uttrycka sina
tankar runt läromiljöerna de befinner
sig i. Ord räcker ofta inte till, och
svaren på frågorna som ställs är ofta
uttänkta i all hast, eller rentav något
de tror vi vill höra. Detta är något vi
märker av genom alla åldersgrupper.
Redan från första klass lär sig barnen
att det finns något som heter Rätt och
något som heter Fel och detta följer
med dem genom livet. För att undgå
detta bygger vi upp våra alla våra
workshops (oavsett ålder) på ett sätt
som gör det lättare för dem att se det
hela som en enda stor lek, en roligt
tidsfördriv.
Till exempel kan en workshop
handla om att ta reda på vilka områden
barnen i en klass 1 tycker bäst om
att befinna sig i, i olika situationer.
För att göra detta kan man till
exempel arbeta med Rymd-sten. Här
får barnen sex stenar i tre olika färger,
varje färg representerar en situation
som de dagligen stöter på i skolan: Blå
= arbeta i grupp, Rosa = arbeta själv
och Gul = chilla. Efter det att barnen
fått stenarna ber vi dem att lägga
dem där de tycker att de passar bäst
in. Genom att använda denna metod
fick vi bland annat veta att man
både arbetade bra på egen hand samt
kunde chilla med vännerna i pausen
bakom de golvlånga gardinerna. Att
en av pojkarna föredrog att sitta mellan
väggen och soffan på fritisgården
eftersom det gav honom många olika
möjligheter beroende på vilket humör
han var i. Och att två av barnen tyckte
att det absolut bästa stället för att arbeta
tillsammans var vid schackspelet,
oavsett var det stod.
Detta är något som är svårt att
lägga märke till om man bara är där
och observerar eller pratar med eleverna
och lärarna eftersom det ofta är
ting som går obemärkta.
Många tror att grupptryck är något
som försvinner magiskt med åldern,
men så är inte fallet. Det är därför viktigt
att både ha individuella övningar
samt grupp övningar för att på så vis
säkerställa vikten av svaren/observationerna.
Vad personer svarar varierar
mycket med omständigheterna de befinner
sig i, det kan vara så enkelt som
att prata om rummen stående eller gående
istället för sittandes vid ett bord.
Hjärnan arbetar annorlunda och andra
sinnen aktiveras på helt olika vis.
Den ultimata lärmiljön
Jag har länge funderat över vad som
krävs för att skapa den ultimata lärmiljön,
och har kommit fram till att
den omöjligen kan existera. Allt vi
kan göra är att arbeta på att skapa ett
så fördelaktigt underlag för den som
möjligt. Detta gör vi genom att skapa
miljöer som samspelar med pedagogiken,
anställer lärare som brinner för
sina ämnen och ser till att anställda
och elever arbetar tillsammans för att
skapa en bra stämning i de lärmiljöer
de befinner sig i. Skolan, både byggnaden
och pedagogiken, ska kunna
rymma att människor är olika och har
olika behov för att kunna uppnå sitt
yttersta.
Att specificera vad det är som
skapar en fungerande lärmiljö är en
omöjlighet. Åter igen handlar det om
att skapa ramar, denna gång yttre ramar,
som samspelar med pedagogiken
och människorna som använder sig
av dem dagligen. Det är först efter att
man har fastställt människors olika
behov, krav och önskningar som man
kan börja diskutera vad det är som
skapar den ultimata miljön.
En sak som jag menar är ytterst
viktig under processen är att finna
lösningar som inte bara stöder nutidens
pedagogik, utan även uppmanar
och utmanar lärare och elever att
utveckla den vidare, så att resultatet
även kan möta framtidens behov.
Självklart är detta svårt med tanke på
att vi inte har den blekaste aning om
vilka behov som framtiden bringar,
men vi kan studera och inspireras av
byggnader och miljöer som bevisligen
fungerat genom generationer och på
så vis försöka arbeta oss fram till en
byggnad vi räknar med kan re-designas
vid behov.
För att lyckas med detta måste
vi (arkitekter, pedagoger, elever,
vaktmästare etc) lära oss att arbeta
tillsammans. Bara på detta vis kan vi
utveckla de bästa möjliga lärmiljöerna
för de snabbt föränderliga kontexter
vi befinner oss i idag.
Moa presenterar sig
Mitt namn är Moa. För oss svenskar är det ett vanligt namn, men så fort jag kommer
utanför landets gränser blir jag konstant påmind om just hur annorlunda
det är i gemförelse med namn så som Maria, Anna, Kristina etc. Om jag
dessutom presenterar mig med mitt efternamn, Dickmark, så gott
som garanterar det att personen jag pratar med antingen startar att
le öppet, eller försöker dölja det på ett eller annat vis.
När jag var yngre fann jag detta pinsamt: Varför hade mina
föräldrar valt ett så ovanligt namn till mig? Varför valde de inte
Olivia eller Louise eller något annat relativt normalt namn?
Denna inställning har förändrats med ålder och erfarenhet, och
jag har lärt mig att mitt namn rent utav är en tillgång. Vuxna ler
och barn skrattar rakt ut och skämtar om det. Men viktigast av
allt, de slappnar av och börjar prata om allt och ingenting. Jag
får en kontakt med människor på ett sätt som jag tror att en
Anna Svensson skulle ha svårt att skapa.