Hur lyckas man få framgång i skolutvecklingsarbetet
och få lärare och
elever att växa? På Wendesgymnasiet
i Kristianstad, med fem yrkesprogram
och sammanlagt 450 elever, tröttnade
man på kortsiktiga projekt och beslutade
sig för en mer långsiktig satsning
på skolutveckling.
– Vi har bland annat jobbat med det
som kallas arbetsplatsförlagt lärande,
APL, BRUK från Skolverket om självskattning
och PRIO från Stockholms
stad och SKL, men insåg att en ny
skolutvecklingsinsats varje år inte var
hållbart, berättar rektor Joakim Sahlin.
Som yrkesgymnasium har skolan
på det gamla militärområdet i Kristianstad
speciella förutsättningar.
Många av eleverna har dåliga erfarenheter
med sig i ryggsäcken från
grundskolan och liten tilltro till
skolan som institution. De har kanske
med nöd och näppe klarat antagningen
eller kommit in via introduktionsprogram.
Många har ingen studietradition
med sig från hemmet.
I lärarkåren är två tredjedelar
yrkeslärare med, i de flesta fall, låg
akademisk bakgrund.
Motivera elever och lärare
– Hur motiverar man elever med
dåliga erfarenheter och hur introducerar
man vetenskap och beprövade
metoder hos lärare som inte har en
akademisk bakgrund.
Elevernas utvecklingsbehov blev
starten för utvecklingsarbetet med att
förbättra relationerna: mellan elever
och lärare, mellan lärare, mellan eleverna
och mellan lärare och den övriga
personalen på skolan.
– En av de första åtgärderna var att
jag föreslog att vi vid personalmötena
skulle sätta oss så att alla kunde se
varandra i ögonen. En del tyckte nog
det var lite larvigt till att börja med.
Någon frågade om han skulle ta fram
gitarren och vi skulle hålla varandra
i händerna också, men det gick inte
lång tid förrän det kändes naturligt,
säger Joakim Sahlin.
Skaffa kunskap och sätta mål
Insamlande av data för att se elevernas
behov var nästa steg.
– Vi månade om att samla in de
data vi hade behov av och inte dem
som var lätta att hämta hem. Därefter
kunde vi sätta mål och ange riktningen
men hela tiden med möjlighet
att tänka om under resans gång,
säger Jenny Edvardsson, historie- och
svensklärare på Wendesgymnasiet
och en av Guldäppplepristagare 2015.
I ämnet svenska utgick skolan till
exempel från betygsstatistik i kursen
svenska från åk 9 när data skulle
samlas in. Men, man valde sedan att
screena eleverna för att få en bättre
bild av styrkor och utvecklingsbehov.
Screeningen gjordes i samband med
terminsstart på hösten och följdes
sedan upp i samband med vårterminens
slut.
– Då kunde vi se hur eleverna utvecklats
under året gällande läshastighet
och läsförståelse. Dessa tester
gav mer än bara ett betyg och det blev
lättare att veta hur man skulle stötta
eleverna under lektioner, men också
se vilka elever som behövde kompensatoriskt
stöd. Därefter kunde vi
sätta mål och ange riktningen men
hela tiden med möjlighet att tänka
om under resans gång, säger Jenny
Edvarsson.
Skolan valde att utgå från ett elevnära
ledarskap där det finns tydliga
mål och förväntningar. Skolledningens
ansvar är att vägleda lärarna och
utveckla deras kompetenser.
– Vi frågade oss vilka kunskaper
behöver vi och var finns de? Är det i
kollegiet, i litteraturen, på högskolan,
hos en föreläsare som kan komma på
besök, säger Jenny Edvardsson.
Kollegialt lärande
En stor uppgift var att bryta lärarnas
isolering i klassrummet och öppna för
kollegialt lärande. Lärarna uppmanades
att besöka varandras klassrum
och utbyta erfarenheter.
– Vi ville bryta jantelagen och visa
att det inte var så farligt att berätta
för kollegerna vad om vad som gick
bra och mindre bra. Att öppna dörren
till klassrummet, både symbolisk och
bokstavligt, säger Joakim Sahlin.
Lärarna uppmanades också delta
i arbetslag, utbyta erfarenheter med
andra pedagoger via bloggar och
videokonferenser, se föreläsningar på
nätet och läsa forskningsartiklar.
– Hela tiden är det viktigt att följa
upp, återkoppla och utvärdera. Hålla
fast och hålla ut och hela tiden stimulera
lusten att utvecklas, säger Joakim
Sahlin som i sin roll som rektor både
gör planerade och oplanerade besök i
klassrummen.
– Det ska vara ok att rektorn kommer
och ju oftare jag kommer desto
lättare har lärarna haft att acceptera
mina besök.
En del fysiska förändringar har
gjorts så att att alla i arbetslagen kommer
närmare varandra. Dessutom har
lunch- och fikapauser samlats för att
ge tid och möjlighet för informella
möten.
Wendesgymnasiet hade redan före
den nya satsningen goda resultat.
– Men i dag har vi lyckats jobba
upp en mer positiv stämning på skolan
som helhet och en större glädje
i arbetet för såväl lärare som elever,
säger Joakim Sahlin.
EWA ASTLY
Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.