Vart är vi på väg? En fråga som är viktig
att ställa när omvärlden och tekniken
förändras och det är lätt att fångas av
det som just nu verkar vara inne. Ibland
har liknelsen ”tåget går, det gäller att
inte bli kvar på plattformen” använts
som motivering för olika it-satsningar i
skolan, det handlade om att inte komma
efter i utvecklingen. Det finns ibland
skäl att starta en resa utan att veta
målet, men det kan åtminstone vara
bra att fråga i vilken riktning tåget går. I
denna artikel samanfattar Mats Östling
trenderna från årets BETT-mässa.
Att förstå sin omvärld handlar ofta
om att få syn på den, att hitta en utsiktspunkt
som ger möjlighet att se
lite mer än bara den egna vardagen.
En sådan utsiktspunkt är BETT-mässan
i London, en årlig mässa och konferens
med i år 868 utställare från hela
världen och drygt 35 000 besökare,
bland dem många svenska pedagoger
och skolledare. Svårigheten med
BETT är densamma som dess stora
fördel – mångfalden! Det kräver en
del arbete men är värt besväret att
försöka förstå vad som är på gång och
hur trenderna ser ut.
En allmän reflektion
Mässan visar en alltmer mogen och
pedagogisk verksamhet, ett ökat helhetstänkande
och ett minskat teknikperspektiv.
Den tidigare fokuseringen
på kursplaner och matriser har ersatts
av effektiva verktyg för att hantera dokumentation
och bedömning, enstaka
funktioner och program hålls idag
ihop till helheter och en ökad grad av
analys av elevers arbete är tydlig. Det
är svårt att hitta webblösningar och
plattformar som inte har stöd för den
pedagogiska processen, ett stöd för såväl
elever som pedagoger. I dessa ingår
dessutom ofta verktyg för att analysera
arbetet, inte bara utvärdera det.
En mer mogen mässa men också
en mässa som söker svaret på nästa
steg – vart är vi på väg?
Fläktar och skärmar
En mycket tydlig trend är att i stort
sett alla interaktiva tavlor var ersatta
med tryckkänsliga skärmar. Det
innebar bland annat att både ljudoch
värmealstringen hade minskat
avsevärt, men framför allt att
användningen av dessa plattor på steroider
kändes mer självklar. Kan du
använda en telefon kan du använda
en skärm.
Tack vare att platta skärmar i storformat
är en produkt som används
i många fler sammanhang än inom
skolan drivs utvecklingen snabbt
framåt samtidigt som priset sjunker.
Den enda rest som fanns av tidigare
satsningar på interaktiva tavlor var
leverantörer som sålde billiga projektorlampor.
Svårhittat
Några områden som inte såg ut att ha
ökat sedan tidigare mässor var gamification
och simuleringar. Det fanns
montrar och leverantörer, men inget
som såg ut som en trend. Det samma
gäller 3D-skärmar med speciella
glasögon.
Special Needs, en av de stora paradgrenarna
i tidigare mässor, var lätt
att missa i år och de leverantörer som
var representerade erbjöd ganska specialiserade
lösningar. En positiv tolkning
är att mycket av det som tidigare
utvecklades som särskilda lösningar
och verktyg idag har ersatts av plattor
och telefoner. Dagens teknik har
i så fall underlättat inkludering av de
flesta elever. En lite mer dyster tolkning
är att det inte satsas lika mycket
på elever med särskilda behov.
Satsningar på 1-1 och användning
av mobiltelefoner i skolarbetet är
också svåra att hitta, lösningar för att
ta med sig datorer och plattor hem är
inte vanligt och apparna vänder sig i
huvudsak till föräldrar och pedagoger.
Det typiskt engelska
Även om mässan idag är mer internationell,
med ganska många länder
representerade, finns det typiskt
engelska kvar i form av tjänster för
att föräldrar ska kunna betala för
skolmat, fritidsaktiviteter och annat
som är avgiftsbelagt. Fortfarande
hanterar de flesta skolor detta genom
att regelbundet samla in pengar som
eleverna har med sig. Det intressanta
är att problemlösningen när det gäller
betalning kombineras med möjligheterna
till en förbättrad kontakt med
föräldrar. Betaltjänsterna blir en del
av skolans övriga system för frånvaro
och kommunikation och kan på sikt
förbättra föräldrars engagemang kring
andra skolfrågor som läxor och resultat
– självklart via mobiltelefonen.
Safe and secure på Hawaii
En av de mer udda montrarna såg ut
som en beach, med bar, surfbrädor
och hawaiiskjortor. Gubbar i shorts
och unga flickor i korta solklänningar
sålde inte surfbrädor utan filter för
internet. Kanske var tanken Safe Surf,
men osmakligt var det.
På ett mer allmänt plan är frågorna
om säkerhet fortfarande viktiga
och finns med i många montrar. Det
handlar dels om fysisk säkerhet i form
av övervakning och inpasseringskontroll,
som är vanlig i engelska skolor,
dels om att internet upplevs som
skrämmande och osäkert. Manage,
monitor and filter var ett återkommande
tema, och det finns ett antal
lösningar för att erbjuda elever en
säkrare internetaktivitet. Det innebär
till eempel att Facebook och andra sociala
medier inte hade någon framträdande
roll på mässan.
Med den diskussion kring fysisk
säkerhet och åldersgräns för Facebook
som pågår i Sverige är kanske
skillnaderna inte så stora som vi
gärna vill tro.
STEM och STEAM
Satsningar på naturvetenskap och
teknik – Science, Technology, Engineering
and Math utvecklas starkt
och har nu också fått ett tillägg – Art
& Design. Den nya beteckningen är
alltså STEAM. Utvecklingen är tydlig
i ett internationell perspektiv och
syntes på mässan, dels i traditionella
montrar med digitala läromedel och
utrustning, men framför allt i en av
mässans nya kreativa avdelningar –
STEAM Village. Robotar och makerspace
samsades med olika kreativa
uttryck, Rasberry PI användes till allt
möjligt och den inneboende nörden
släpptes fri.
Trenden från förra året kring kodning
och programmering var i övrigt
inte lika framträdande, men det fanns
ändå gott om exempel på att bygga
och programmera robotar.
Visualisering
Att visa och dela på väggar är ett viktigt
inslag i skolarbetet och avspeglades
på mässan – video, platta skärmar,
dokumentkameror och projektorer
(särskilt små sådana) har därmed en
given plats i utbudet.
De större projektorer som finns
kvar sitter numera i taket och skapar
interaktiva miljöer på golvet, både
som upplevelse och som läromedel.
Nya plattformar
Ett tänkbart svar på frågan om vart
vi är på väg fanns förutom i STEAM
också i nya plattformar för lärande.
I vår omvärld har man hållit kvar
begreppet LMS – Learning Management
System, i Norden bytte vi ut det
mot det lite missvisande begreppet
lärplattform.
Det finns en uppsjö med plattformar
för att just organisera skola, undervisning
och elever i England, men
möjligen börjar utvecklingen gå mot
något som kan kallas för lärplattform
med stöd för arbetsprocessen, stöd för
att arbeta med digitalt innehåll och
självklart också stöd för dokumentation
och bedömning – en engelsk
specialitet. Fokus på individen och
stöd för pedagogens arbete med den
mycket omfattande dokumentation
som engelska kursplaner medför har
varit Englands sätt att lösa frågan om
pedagogers administration – många
och detaljerade kursplanemål kräver
bra verktyg.
Det fanns ett antal webblösningar
som utifrån lite olika infallsvinklar
rörde sig mot en mer sammanhållen
men inte begränsad plattform – skapande,
innehåll, webbverktyg för samarbete,
uppföljning eller projektmodeller
var några sådana ingångar. Även
plattformar med bra stöd för arbete
och lärande i grupp kan räknas hit.
Detta kan bli ett av de mer intressanta
utvecklingsområdena framöver
– plattformar som ger stöd till elever
och pedagoger och den pedagogiska
arbetsprocessen med utgångspunkt
i kursplaner och med stöd för en
individinriktad och precis dokumentation.
Neuroeducation
Den kanske hetaste trenden just nu
var svår att hitta på mässan, området
neuroeducation är så nytt att det
nästan inte finns några produkter än.
Området är en kombination av forskning
kring nervsystem, psykologi och
undervisning och har vuxit fram de
senaste 15 åren. Det är fortfarande ett
område i utveckling och forskarvärlden
är inte enig om varken inriktning
eller nyttan. Behovet av förbättrade
metoder för att hantera olika inlärningssvårigheter
och skapa bättre
pedagogiska situationer är dock alla
överens om.
En intressant utveckling är att
kombinera neuroeducation med learning
analytics, det vill säga att använda
insamlad data kring en enskild elev
tillsammans med kunskap om hjärna
och lärande för att skapa en bättre lärmiljö
för individen. Detta kräver dock
att det finns bra kvalitativ data kring
elevers arbete och resultat, framför allt
som en del av ett formativt arbete.
Vi kommer säkert att se en del
andra begrepp i samband med neuroeducation,
till exempel neuroethics.
Det finns ju en del uppenbara etiska
frågeställningar kring kopplingen
mellan biologi och pedagogik.
Lärstilar är ett vanligt men ofta
kritiserat begrepp, kanske kommer
någon på hjärnstilar i stället …
Effektivisering
En del i en mognadsprocess kan vara
att fundera över hur arbetet och resultatet
kan förbättras och effektiviseras.
Att skapa nytta, få ut mer av satsade
pengar, att få högre kvalitet och bättre
resultat till en lägre kostnad är en
självklar del av alla teknikinvesteringar,
inte minst it. Inom andra samhällssektorer
ingår detta i förutsättningarna
(dock utan att alltid lyckas), men
inom skolan nöjer vi oss ofta med det
lite intetsägande att ”uppnå kursplanemålen”.
Det handlar om en systematisk och
medveten kvalitetsutveckling, att basera
undervisningen på erfarenhet och
evidens så att digitaliseringen ständigt
förbättrar pedagogernas och elevernas
arbete. Här har uppenbarligen England
kommit längre på sin resa, även
om de inom andra områden har en bit
kvar till en svensk nivå.
Måste man åka till BETT för att se
och förstå detta? Ja, vart skulle man
annars åka som ligger inom rimligt
avstånd och ger mångfalden, som inte
bara stärker mina egna föreställningar
utan istället ger nya perspektiv på det
jag är van vid?
MATS ÖSTLING
Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.