I Danmark pågår för närvarande en kraftfull investering i digitala läromedel. Av de 500 miljoner danska kronor som danska staten satsar på it i den danska grundskolan under 2012-2017 går merparten av pengarna till just digitala läromedel. Något som gett den danska marknaden vind i seglen.
I Danmarks nationella strategi för it
Den digital vej till fremtidens velfærd,
pekades digitala läromedel ut som
en av de viktigaste faktorerna för att
utveckla användningen av it i den
danska grundskolan.
Satsningen på att stimulera marknaden
för digitala läromedel bygger
på en samfinansiering mellan staten
och kommunerna där skolorna kan
få tillbaka hälften av kostnaderna för
digitala läromedel. Detta har kombinerats
med en specifikation av vad
som krävs av ett digitalt läromedel för
att det ska ingå i satsningen.
För 2015 har det avsatts 65 miljoner
danska kronor för att stötta inköp
av digitala läromedel och kraven är
bland annat att de ska vara webbaserade,
ha en hög grad av interaktivitet
och vara uppmärkta med målen i den
danska grundskolans nya läroplan.
Från och med i år utökas satsningen
med särskilda pengar till utveckling
av nydanande digitala läromedel.
–Vi tycker läromedlen kunde vara
mer innovativa. Därför har det satts
av ytterligare 40 miljoner kronor för
att stödja utvecklingen av digitala
läromedel som förmår att kombinera
de digitala möjligheterna på nya och
innovativa sätt, säger Jakob Harder, vicedirektör,
Styrelsen for it og læring.
Andelen digitala läromedel ökar
Hittills har satsningen gett avsedd
effekt. De digitala läromedlens andel
ökar kraftigt. Det syns ett tydligt
trendbrott 2012 när staten började
dela ut pengar som stöd till kommunernas
inköp av digitala läromedel.
Ett sätt att räkna är att se på försäljningen
som under år 2013 ökade med
hela 43 procent, enligt den danska
Förläggareföreningen. Ett annat sätt
är att se på andelen digitaltlärmaterial.
Året innan satsningen drog igång,
2011, stod de digitala lärmaterialen
för 9 procent av den totala läromedelsmarknaden,
två år efter starten
var andelen, 33 procent.
Samtidigt har även danska skolor
problem med infrastrukturen. Digitala
läromedel kräver en fungerande
digitala läromedel i Danmark
infrastruktur och i en utvärdering
som gjorts av Ramböll och Boston
Consulting Group framkommer att på
många skolor har lärarna har haft tekniska
problem, en fråga som även den
ingår i den danska strategin att lösa i
samverkan med kommunerna.
Digitalt förlag på frammarsch
Janus Benn Sørensen, som tillsammans
med två kollegor grundade det
digitala läromedelsförlaget Clio Online
år 2007, medverkade under DIUs
studiedagar i Danmark.
Förlagets utveckling är en illustration
av tillväxten av den digitala
läromedelsmarknaden i Danmark i
spåren av den danska satsningen på
it i skolan. I dag är man Danmarks
största digitala läromedelsförlag,
har växt från 3 till 100 medarbetare
och ger ut digitala läromedel i alla
ämnen för grundskola. Omsättning
har ökat med cirka 50 procent per år
från starten och sedan 2012 när den
danska satsningen på it i grundskolan
startade har Clio Online tredubblat
sin omsättning.
– Grundidén är att förse skolorna
med helt digitala basläromedel. Inga
tryckta böcker ska behövas. Många
skolor uppdaterar inte längre sina
böcker, utan går gradvis över till digitala
läromedel, säger Benn Sørensen.
Att förlaget blivit så framgångsrikt
beror på att man från början satsat
digitalt menar han.
– Vi slipper hantera tryckta böcker
och har helt och hållet kunnat koncentrera
oss på digital utgivning.
Danmark har var tidigt ute med
e-tjänster för medborgarna och målet
är att 80 procent av alla samhällstjänster
ska vara digitala år 2015. Samma
sak gäller skolan där man tidigt hade
en personlig inloggning till nationella
pedagogiska tjänster, Uni-login.
– Regeringens IT-politik har varit
bra för många sektorer av samhället.
För skolan har den enskilt viktigaste
faktorn varit Uni-Login som gjort det
lätt för läromedelsproducenter att nå
elever och lärare. Likaså har det varit
lätt för elever och lärare att logga in
på skolan och kunna ta del av allt som
erbjuds, säger Janus Benn Sørensen.
Inför framtiden har han stora förhoppningar
på utveckling av Learning
analytics och Big data för att på ett
bättre sätt kunna samla och analysera
data på olika nivåer för att förbättra
förutsättningarna för elevers lärande
och ge beslutsstöd både till lärare, rektorer
och kommuner.
KRISTER WIDELL, CARINA NÄSLUNDH
Röst i debatten - I den svenska skoldebatten
har på sistone lyfts fram att
digitala lärresurser saknas i skolor
och kommuner. Det danska
exemplet är både närliggande och
inspirerande.
Åsa Steholt Vernerson, ordförande Läromedelsförläggarna
Full tillgång till DIU genom årsprenumeration:
Länkar, tilläggsmaterial, gör-det-själv-delar och samtliga artiklar får du tillgång som prenumerant. Teckna årsprenumeration, åtta nummer per år fullproppade med pedagogisk inspiration. Även 5 och 10-licenser för arbetsplatsen till rabatterat pris. Prenumerera här.