5 |
|
Ledaren: Framtidens lärande och ungdomars röst i
skolutvecklingen
Många elever har kommit längre än vi trott. Med professor Stephen Heppells ord, så ”har vi gått från lärande för elever, genom lärande med dem till att utrusta dem som reflekterande praktiker som själva driver, äger, sitt lärande”, skriver
Peter Becker i ledaren.
DIU 1/2014:
TEMA 1: UNGDOMSPERSPEKTIV- OCH RÖSTER
Ledare: Framtidens lärande och ungdomars röst i
skolutvecklingen sid 5
DIU@OECD: elever i dialog med forskare, sid 12
Krönika: Curlingföräldrar och post-PISA-traumatisk
stress
Spel, museer, eget medie- och spelskapande i skolan, sidorna 32-42
TEMA 2: BETT - VI HAR SPANAT ÅT DIG
Reste du inte med DIU? Något av allt det du kan ha missat från våra välkända tematiska guidningar: sidorna 22-31.
|
6
|
|
St Joseph: En skola att vara stolt över – tycker
både elever, personal och skolledning
St Joseph är en skola som får högsta betyg av Ofsted, den brittiska skolinspektionen, men vad krävs för att bli en lärande skola? Mikael Parknäs diskuterar frågan.
|
10
|
|
Lappa och laga räcker inte – skolan behöver ändras i grunden
Skolan måste transformeras i grunden menar forskaren
Valerie Hannon. Omvandlingen är redan i gång och frågan är hur vi gör för att säkra att alla får del av den.
Valerie Hannon var inledningstalare vid en hearing i Sveriges Riksdag som DIU och partners arrangerade den 5 februari.
|
12
|
|
DIU@OECD: Elever i dialog med forskare om innovativa
lärmiljöer
Ett tjugotal skandinaviska gymnasieelever, ett halvdussin
forskare samt politiker, skolledare tillsammans med organisationer, myndigheter och företag i skolvärlden diskuterade framtidens skola, när DIU arrangerade en workshop tillsammans med OECD.
|
17
|
|
Järfälla satsar på Framtidens lärande
– Att ”spänna bågen” och delta som partner i en stor och intressant konferens som FL-14 ger oss unika erfarenheter, säger Lena Elfvingsson, biträdande skolchef i Järfälla som är
kommunpartner i årets Framtidens lärande.
|
18
|
|
Curlingföräldrar och post-PISA-traumatisk
stress
I den post-PISA-traumatiska stress som det svenska samhället
upplevt sen rapporten presenterades i december 2013 har förslag på lösningar på skolans problem svämmat över i medier och diskussionsforum, skriver Stig Roland Rask.
|
22
|
|
BETTre än på länge
Den årliga BETT-mässan i London har varierat över tid i såväl innehåll, inriktning som omfattning. Många svenskar är på plats, men kanske ägnar de lite för lite tid åt själva mässan.
Här har vi samlat en verktygslåda med åtta sidor av tips, trender och tendenser från årets BETT. Från några av DIUs guider till mässan, sid 22-31.
|
32 |
|
TEMA Den omtumlande upplevelsen av att få ge sig
hän: En spelarkad på museet
På Tekniska museet i Stockholm lockar spelutställningen
Game On 2.0 jättepublik. Men vad berättar egentligen
utställningen? Och hur hänger den tematiskt ihop med
den svenska ungdomsfilmen IRL? Klas Viklund har besökt
utställningen och sett filmen.
|
36 |
|
TEMA Skolan kan inte väja för de moderna medierna
Ida Bengtsson och hennes kollegor är väl förtrogna med hur dataspel och andra populära medier lyfts fram i kursplanerna för grundskolan. De vill gärna utnyttja möjligheten att möta eleverna på populärkulturens arena.
|
39 |
|
TEMA "I ett dataspel kan man välja vem man vill vara"
Vad tänker svenska åttondeklassare om dataspel? I ett
samarbete mellan tidskriften DIU och Tekniska museet och Freinetskolan Hugin i Norrtälje reflekterar eleverna
kring utställningen, Game On 2.0 spel och lärande.
|