FREDRIK JEPPESEN:
IT-centralisering skapar sjunkande resultat
Tunna klienter eller
feta persondatorer?
Och vem har makten
över skolornas datorer
skolan, skolförvaltningen
eller kommunens
centrala it-enhet?
Det finns många aktuella
frågor kring it och
skola.
Fredrik Jeppesen,
tidigare rektor på Broängens
skola numera
verksam vid Rektorsakademien
är en flitig
debattör i skolfrågor.
Den debattartikel vi
publicerar här skrev
Fredrik ursprungligen
på sin blogg.
De olika IT-projekt som nu tumlar
upp i kommunerna och som iscensätts av ickepedagoger kommer att påverka
skolutveckling och måluppfyllnad negativt. I min gamla kommun Botkyrka
där jag var rektor kör man nu över alla skolledare och lärare
rakt av och IT-serviceenheten tar över ägande och drift av skolornas
redan investerade datorer.
I och med detta tvingar man skolorna
att fjärma sig från det övriga samhällets utveckling. Istället
för att skolornas lärare själva styr över VAD man vill syssla
med och HUR man vill utvecklas får nöja sig med den hårdvara
och mjukvara som IT-chefen bestämt är bäst för pedagogisk
verksamhet.
Problemen med dessa centraliseringar
är naturligtvis fl era, men det värsta är att man minskar lärares
möjligheter att utnyttja de nya mediernas styrkor för lärande
och genom det hämmas elevernas chanser till måluppfyllnad. Hela idén
i Botkyrkas fall är att ha alla program på en central server och
låta skolorna arbeta med dem direkt mot servern, det vi kallar för
tunna klienter.
Tunna klientsystemet klarar varken
av ljud, animerad bild eller fi lm. Man kan alltså inte se på Svt:s
Lilla Aktuellt eller Rapport via nätet, prenumerera på podcasts,
publicera elevers egna klippta fi lmer för föräldrarna att se
på eller se program från UR heller för den delen. Det enda
som fungerar är att skriva text, men i stort sett bara det. Man bör
därför tänka sig för både en och två gånger
här om man skall ta uppdraget som finns angivet i skollag och läroplan
på allvar, vilket man bör eftersom man annars bryter mot lagen. I
Västerås har datortäthet och IT-användandet över lag
minskat efter det att centraliseringen genomfördes för ett antal år
sedan. Och någon modernare utveckling av nya medier är svår
att upptäcka i den miljön.
Så här är det tänkt.
Skolan hyr datorer för minst 3500 kronor per år
Skolan hyr mjukvaran, där standardpaketet innehåller
till exempel Office-paketet, för 3500 kronor per år. Skall man
ha multimediaprogram (dock utan ljud och film som inte de tunna klienterna
klarar av) kostar det några tusen kr till.
Skolorna måste fråga IT-service om kommunen
kan köpa in en särskild programvara som kommunen installerar på
serven. Det betyder att IT-snubbar väljer pedagogiska metoder för
professionella lärare. Helt obegripligt!
Detta är såklart en inskränkning i skolornas
förmåga att utvecklas med sin samtid. Motivet är såklart
sänkta IT-kostnader. Men kostnaderna sjunker inte, de ökar för
de allra flesta skolorna. En skola som genom åren investerat i 100 datorer
kommer årligen att få ytterligare 700 000 kr i hyra och servicekostnader!
Det är nästan lika mycket som två heltidsanställda lärare.
Samtidigt går vi mot en utveckling där behovet av fler datorer i
undervisningen kommer att öka.
Frågan är ju om elevernas föräldrar
kommer att nöja sig med att deras barn får tillgång till lite
upphottade skrivmaskiner när förmågan att utnyttja mediesamhällets
kommunikation kommer att vara avgörande för elevens framtida studie
och yrkesval?
Detta är segregering och att aktivt medverka till framväxandet
av kunskapsklasssamhället, där de som inte kan hantera modern teknik
kommer att få lågkvalifi- cerade jobb eller en framtid i arbetslöshet
och/eller kriminalitet. Utifrån Botkyrkas situation är det besynnerligt
att tjänstemännen agerar så oansvarigt.
På min gamla skola Broängsskolan i Botkyrka har
man en kultur som gjort att man har fått pris efter pris i pedagogiska
sammanhang eftersom man faktiskt ökat resultaten i lärandet och skapat
en faktisk pedagogisk utveckling. Det har inte kostat kommunen några spänn
alls att tala om heller eftersom ALLA utvecklingskostnader tagits ur egen budget
genom elevpengen.
Nu riskerar den faktiska konstnaden att skjuta i höjden
och genom detta så kommer man att halshugga all utveckling och allt engagemang.
Skolor med moderna strukturer kommer inte att ha råd med sin nuvarande
IT-park. Det kan säkert kommunens tjänstemän stå ut med
genom att blunda slå igen öronen, men de tjänstemännen
som ansvarar för detta borde ha problem med att se sig i spegeln på
mornarna. De borde känna sig ynkliga när de tänker på alla
barnen som inte når de mål i skolan som de hade kunnat med en decentraliserad
IT-utveckling.
Jag skulle verkligen inte förvånas om de bäst
utvecklingsbenägna lärarna i kommunen kommer att sluta för att
ta jobb i andra mer utvecklingsbejakande verksamheter.
Faktum är att jag på riktigt SKÄMS över
Botkyrkas IT-strateger i denna fråga. Jag skäms eftersom kommunen
istället borde göra allt för att satsa på sina ungdomar,
de borde inte ha råd till annat. Botkyrka är en i övrigt fantastisk
kommun, men det hjälper inte här.