Untitled Document Av:Peter Becker
E-post: peter.becker@diu.se

 

Praktikanknyt forskningen

Idag är skolans forskningsanknytning i ropet. Regeringen vill förse skolan med 1000 lektorer och forskningsanknyta undervisningen. Skolvärlden rubricerar veckans ledare ”närmare band till forskningen”. Exemplen kunde göras många fler.

Och ja, jag håller med, anknytning till forskning är viktig. Den övertygelsen har Datorn i utbildningen konsekvent arbetat efter sedan 1999, med intervjuer, teman och debatter, liksom med konferenser som SVIT där forskare och lärare fört en dialog kring dokumenterade fall.

Men nej, samtidigt är det fel, av flera skäl. För det första därför att det är lika viktigt att framhäva det omvända att forskningen måste praktikanknytas. En disputerad lektor har aldrig varit en garanti för att skolans utveckling vägleds av relevant kunskap. När vi en lång period in på 90-talet haft en stark brist på forskning med anknytning till lärandeprocesserna i klassrummet, har både bristen på och behoven av relevant forskning varit stark. All forskning ger inte vägledning för praktiker i deras dagliga praktik. Det är inte säkert att den fråga en forskare ställer sig har relevans för lärare, för elever, eller för skolledare. Och det är en del av forskningens nödvändiga frihet.

Därtill kommer att forskning egentligen inte kan ge svar på dagens problem. Forskning kan ta reda på hur det ser ut idag och ge perspektiv på detta genom att se bakåt. Men framåt kan den bara blicka med hjälp av denna backspegel. Forskare har ingen kristallkula. Annnars skulle världen se ganska annorlunda ut – och forskarna ha makten. De kan ge mer eller mindre kloka synpunkter på framtiden, det är allt – och kanske gott nog.

Låt mig ta ett konkret exempel. Datorn i utbildningen har under det snart avslutade året intensivt rapporterat om, analyserat och debatterat användningen av it i det gemensamma arbetet i klassrummet, med anknytning till interaktiva skrivtavlor.

Här finns ytterst lite beforskad erfarenhet, allra minst i Sverige. Här har tvärtom pågått en intensiv spaning från skolors sida efter systematisk erfarenhet och forskningspartners intresserade av att följa utvecklingsverksamhet och finansiärer villiga att finansiera detta.

Det finns alltid risker när hållningar blir mode, och sedan mantran, upprepade utan verkligt innehåll och förankring i praktik. Håller ’forskningsanknytning’ på att bli ett sådant mantra? I stället för en nykter hållning kring att bygga skolutveckling på systematisk kunskap, baserad på verklighetsförankrad forskning med stark anknytning till skolans utvecklingsarbete. Vi behöver inte enögd forskning, men mer forskning behöver praktikanknytas.

Ett sätt att praktikanknyta forskning är att möjliggöra för fler aktiva lärare att medverka i forskning, att gå vägen från egen praktik, till systematisk reflektion kring denna. Det är ett stort steg, som kräver utrymme, skolledarstöd, tjänstekonstruktioner, finansieringsformer, forskningsintroduktion, utveckling av former och traditioner kring lärares självreflektion och mycket mer. Låt oss få mer praktikanknuten forskning som en del av det nya reformpaket för grund- och gymnaiseskola som är på väg!

 

Peter Becker,
Chefredaktör
E-Post: peter.becker@diu.se



Datorn i Utbildningen nr 8 2006. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 8 - 06]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 57 Hässelby
Uppdaterad: 061222