Innehåll/Datorn i Utbildningen nr 8-06

På www.diu.se publiceras ett urval ur varje utgivet nummer.
Vill du läsa hela tidningen, beställ här!


2 html  

Praktikanknyt forskningen
Det behövs mer skolforskning med praktikanknytning, menar Peter Becker i ledaren. Ett sätt att praktikanknyta forskning är att möjliggöra för fler aktiva lärare att medverka i forskning, att gå vägen från egen praktik, till systematisk reflektion kring denna.

4 html   Skola med en egen radiokanal
Glädje, lust och motivation är några av ledorden när eleverna jobbar med radio och film på Grevegårdsskolan i Göteborg. Det ger glädje och gör att de verkligen vill jobba. Och den känslan vill man ju ha, menar Jonas Humleklo.
6   Videomatte för ökad förståelse
Ett försök med att spela in matematikgenomgångar på video, för visning på datorn eller i mp3-spelaren, har gett lyckat resultat. Nu startar försök med videomatte på 10 skolor i landet.
9   En dröm om framtidens lärarhögskola
På min lärarhögskola dominerar inte längre de gamla, traditionella synsätten på lärande och utveckling. Idag krävs det nya pedagogiska metoder, och nya sätt att lära på, menar vi som går på skolan. Det går inte att undervisa på samma sätt som för hundra år sedan, när förutsättningarna i samhället har förändrats så dramatiskt! Liza Greczanik som snart är färdig lärare tecknar en bild av sin drömlärarhögskola.
 
12  

Det har kostat mycket, men det är värt pengarna
– Det här är att öppna världen för barnen. Det är ett sådant lyft, säger Kristina Hammar, rektor på Augustenborgsskolan i Malmö som har storsatsat på interaktiva skrivtavlor.

16   WEBB 2.0:
Gör allt via webbläsaren

Vad kan fria tjänster som bygger på det som kallas webb 2.0 göra för dig, ledningsgruppen, ditt arbetslag, dina vänner, familj och dina elever? Hur använder vi det fakum att vi alla har tillgång till internet i vårt arbete med lärande och undervisning? Bosse Andersson tipsar om nya användbara tjänster på nätet.

19

  Ska vi bygga med Lego?
De andra Lego-konferensen i Sverige har hållits i Uppsala. Syftet var att samla pedagoger som använder eller funderar på att använda Robolab och Lego Mindstorms för att lära ut matematik, teknik och NO i sina klassrum.
20 html Fredrik Jeppesen:
IT-centralisering skapar
sjunkande resultat

Problemen med it-centraliseringarna är naturligtvis flera, men det värsta är att man minskar lärares möjligheter att utnyttja de nya mediernas styrkor för lärande och genom det hämmas
elevernas chanser till måluppfyllnad. Fredrik Jeppesen inleder en debatt om makten över skolans datorer.
22 html

Tunt eller fett?
Uddevalla, Mölndal, Botkyrka, Sundsvall
om skolornas datorer

I sitt debattinlägg ställer Fredrik Jeppesen två centrala frågor för IT-användningen i dagens kommuner: tunna klienter och centraliserad it-hantering. Vi har pratat med fyra kommuner om vilka vägar de har valt. Peter Becker avslutar med en kommentar.

25

Asperger, dialog och koncentration
Datorerna är effektiva arbetsverktyg på Östra Reals gymnasium som har 30 elever med Aspergers syndrom, fördelade i 5 undervisningsgrupper, så små för att skapa den koncentration som dessa elever behöver. Var och en har sin studieplats, med egen bokhylla och dator.

30 Program för tankekartor del 2:
Smidigt verktyg för lärare och elever

Gunilla Celén avslutar det test av program för tankekartor som hon påbörjade i förra numret. Denna gång har hon prövat Mindmanager och Openmind.
32 Beställarkompetens en nyckelfråga för skolan
I vår serie med leverantörer möter du i detta nummer Mats Rosenkvist, PODB, som har arbetat med it-utveckling och skola i olika former sedan mitten av 1990-talet.
34 Plocket


Datorn i Utbildningen nr 8 2006. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 8 - 06]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 57 Hässelby
Uppdaterad: 061222