Untitled Document Av:Peter Becker
E-post: peter.becker@diu.se

 

Utveckla dialogen

Hur delar man erfarenheter kring hur förhålla sig och arbeta i klassrummet? Frågan var upprinnelsen till föreningen Datorn i utbildningen och tidskriften, och har sedan dess varit grundvalen. Tidskriften skapades som en mötesplats för erfarenhet och perspektiv kring IT i skola.

Tidskrift i alla ära, det direkta personliga mötet berör på ett starkare sätt, det är ofta avgörande. Därför konfererar vi. På 90-talet hade vi inom IT och lärandeområdet i svensk skola stora nationella konferenser av typen Mot bättre vetande och Links 98 med tunga presentationer och utställning av många skolförsök. Föreningen Datorn i utbildningen hade – årligen sedan starten 1984 – sina nationella Rikskonferenser, med tyngdpunkt på seminarier kring IT-erfarenheter. Utvärderingarna gav ofta beskedet: ”Tänk på pauserna. De personliga mötena är väl så viktiga som föreläsningar och seminarier.”

Regionala forum: Kk-stiftelsen inledde en ny era med sina Bokstödsseminarier, regionala arrangemang för att sprida lokala erfarenheter från skolförsök och ge övergripande perspektiv. Styrkan var det lokala erfarenhetsutbytet, men arrangemangen drog en avsevärd kostnad.

Under Itis fick studiecirkeln en renässans, med deltagande från en ofta extern handledare och en medverkande från lärarutbildningen. Det blev en välbekant lösning med stort genomslag, som förde diskussionen ut på ”golvet”. Centralt är det egna arbetet mellan träffarna, och utgångspunkten att den egna erfarenheten är värd att diskutera. Med Itis följde en central webbplats med textmaterial för diskussionen. Och KK-stiftelsen skapade sin webbplats Kollegiet, främst med debattartiklar av inbjudna forskare och lärare. En svensk tradition mötte modern forskning kring betydelsen av reflektion baserad på den egna erfarenheten. Med Donald Schöns perspektiv ”reflekterande praktiker” kom insikten att reflektionen är en nödvändig del i professionens utveckling.

Forskardialoger: Det senaste året har forskardialoger blivit populära. Det är lokala eller regionala träffar där en mindre grupp lärare möter en eller flera forskare, för enstaka möten eller en serie kring valda teman. Detta har kunnat genomföras med stöd av KK-stiftelsen, oftast genom den kvardröjande Itis-organisationen: regionala samordnare (RS, till årsskiftet 2004/05 förankrade i Myndigheten för skolutveckling). Intresset för dialogerna har varit påtagligt.

Framgången bottnar i dialog med praktiknära forskning. En forskning som länge lyst med sin frånvaro. En frånvaro som nog delvis förklarar den brist på tilltro och intresse som lärarkåren känner för pedagogisk forskning (’sju av tio lärare anser att man kan vara en bra lärare utan att följa forskningen’ enligt Vetenskap och Allmänhet, se www.v-a.se). DIU efterlyste en dialog med praktiknära forskning i ett upprop 2000 (se www.diu.se) och har sedan dess arbetet aktivt med frågan i ett samarbete med KKstiftelsen och LearnIT. Bland annat med en rad forskarintervjuer och presentationer under de senaste tre åren.

I dag börjar både denna praktiknära forskning och dialogen sakta ta fart. Mikael Alexandersson talar om övergången från förmedling till praxisnära perspektiv i dialogen (Pedagogiskt Magasin 1/04). Här finns stora problem, såsom att myndigheten sedan ett år fått se sitt sektorsforskningsansvar bortskuret (Annika Andrae Thelin, Pedagogiskt Magasin, nr 4/04). Ett annat är bristen på möjligheter för lärare till djupare kompetensutveckling, inklusive att på deltid gå in i forskarutbildning/forskning. Liksom klyftan mellan en muntlig tradition i skolan och en skriftlig i forskningsvärlden.

Om dialogen är nödvändig för professionen, krävs en part på andra sidan bordet. Och en part som lyssnar och bidrar. Både i kollega-, forskar- och myndighetsdialogen. Inte minst den sista är en utmaning idag.


Peter Becker,

Chefredaktör
E-Post: peter.becker@diu.se



Datorn i Utbildningen nr 8 2004. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 8 - 04]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 041217