Untitled Document Av:Peter Becker
E-post: peter.becker@diu.se

 

Omslaget

En lärare visar mig de arbeten hennes elever senast lämnat in, om en bok de läst i starten av sjuan. Jag bläddrar och ser snabbt att eleverna arbetat ambitiöst, texterna är genomarbetade, innehållsrika och formulerade med eget språk. Med lärarens yrkesvana går jag på texten och substansen. Men visst, jag måste ärligt erkänna att det är något annat som först fångar mig: omslaget och utformningen. Eleverna har gjort omslag som speglar hela arbetet – och deras inställning till detta. Känslan arbetena förmedlar är att de har älskat uppgiften! De lyser av lekfullhet och allvar, av omsorg i utförandet.

Bara dekoration, utsmyckning? Nej, många har en kvalité jag fastnar för - de uttrycker något. Det är medvetna tolkningar, i symboler, färg och form av den fantasiresa de gjort genom boken och nu vill förmedla till andra. Omslaget både tolkar innehållet i boken och ger en första kontakt med elevernas upplevelse av själva arbetet. Här är en skillnad mot mycket av marknadsföringens formspråk; här ser jag människan.

Innehåll och form, är ett klassiskt motsatspar och i skolan möter vi dem ofta. Vi betonar ofta innehåll – i läsämnena, medan form betonas mer i de estetisk praktiska ämnena. Men det är skenbart. Inte bara vokabulären har betydelse, utan textens form är viktig, dess uppbyggnad, logik och karaktär. Den arbetar vi med hela tiden. Också i matematiken, där uppställningen bär logik och uttrycker sammanhangen, är formen central. Form och innehåll hör samman; det är ingen nyhet.

Medieexplosionen under 1900-talet har med tiden lärt oss förstå nya sidor av oss själva, hur vi tolkar och förstår vår omvärld. Så blev engelskprofessorn Marshall McLuhan i Kanada 60-talets medieguru med sina blixtrande analyser kring hur medierna förändrar vår uppfattning av tid och rum (hans ”Media - människans utbyggnader” finns i nyutgåva från 1999). Många av hans uttryck som ”mediet är budskapet”, ”Gutenberggalaxen” och ”den globala byn” har gått in i det allmänna medvetandet. Andra riktningar som semiotik har förändrat vårt sätt att se bilder och medier, som tecken och koder. Ofta har debatten varit mindre intellektuell, ibland gränsande till mediepanik, som den om dataspelen, och före det om videovåld, serietidningsförfallet och dansbaneeländet.

Datorn i utbildningen har i detta nummer mestadels rört sig på ett konkret och jordnära, eller snarare skolnära, plan. Så visar Kristina Rudolfsson hur fotograferandet i en särskoleklass blir ett centralt verktyg för förståelsen. Det är ett av flera exempel på hur bild och medieuttryck kan ses som ett språkligt formuleringsarbete vilket är ett nödvändigt led i skapandet av förståelse. Detta blir då exempel på den ”radikala estetik” som Jan Thavenius efterlyser och är långt ifrån en syn på kultur och skapande som ”roliga timmen”, som lättsam avkoppling skild från annan verksamhet.

Det här temanumret om ”medier, skapande och lärande” är ett första resultat av ett närmare samarbete med Multimediabyrån liksom med Sharestudion vid Interactive Institute. Vi hoppas att numret ska stimulera fantasin, tanken och handlingen för våra kära läsare under jullovet. Men samtidigt räcka långt bortom årsskiftet i arbetet för en bra skola.

Redaktionen hoppas vi fortsätter att ses under 2004 och önskar läsarna en god jul och ett gott nytt år!

 

Peter Becker,
Chefredaktör
E-Post: peter.becker@diu.se


Datorn i Utbildningen nr 8 2003. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 8 - 03]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 031213