Innehåll/Datorn i Utbildningen nr 8-02
Vill du läsa hela tidningen. Beställ här.
2 html   Skapar distans närhet?
Närhet kan nås över distans, skriver Peter Becker i sin ledare. Men under vilka omständigheter och villkor? Hur ser det ut på individnivå respektive på kollektiv nivå?
4   Fanny blir forskare
Forskning.se som lanserades i våras är en samlingsplats på webben för information om svensk forskning. Målsättningen är att väcka intresse för forskning som källa till kunskap och insikt och fungera som en vägvisare till aktuell forskning.
6   Interaktion mellan människor med stöd av IT:
Vi är grottmänniskor och vi reagerar

Vi reagerar med både känsla och förnuft – och känslan är blixtsnabb och djupt rotad i vår biologiska natur. Detta menar jag är en viktig insikt som vi borde utnyttja när vi konstruerar interaktiva lärome
del eller läromiljöer, skriver Peter Becker.
9   Boktipset
Anders Selstam, datalärare och IT-pedagog i Värnamo har en favoritbok som hjälper till att reda ut begreppen inför byggandet av skolans hemsida.
11   Kul att bygga hus med Mulle Meck
Om man ska jämföra detta spel med de tidigare så tycker vi nästan att det här spelet är bäst. I det här spelet kan du göra mycket mer. Simon, Hannah och Rebecka recenserar det senaste Mulle Meck-spelet.
12   Se, skapa, använda – Film i undervisningen
Koncentrationen är total när en grupp lärare i Kungsbacka går på kurs i digitalt filmskapande. I Kungsbacka samverkar kulturförvaltningen och skolvförvaltningen för att ge lätare och elever möjlighet att både se, förstå, analysera och själva skapa film.
14   Den handledande läraren – en tur i
berg- och dalbanan

Resan från att ha varit Hermodselev till att själv handleda på nätet har varit lång och krokig. Det som jag har lärt är att ha ett kritiskt förhållningssätt till olika metoder och en tilltro till egna, kollegornas och elevernas erfarenheter och de sammanhang som vi arbetar i.
18 html   Distans, närhet och flexibilitet
Sofia Distans är grundskolan där all undervisning sker via nätet. Eleverna är spridda runtjorden. Men det är inte bara svenska elever i utlandet som studerar här, många är också svenska elever i Sverige, som av olika anlendingar inte kan gå i vanlig skola. Bräcke gymnasium och Näteverksgymnasiet i Jämtland har än så länge inga elever i utlandet. Men för att kunna ge eleverna i glesbygden möjlighet krävs flexibla lösningar, samverkan och skola på på nätet.
20 html   Handledaren – Lagledare eller kommentator
Hur påverkar handledaren studenterna i ett nätbaserat lärande. Finns det något angreppssätt som är bättre än något annat? Ulric Björck har hittat två typer av handledare i sin forskning. Den ena fungerar som pådrivande lagledare och den andra som kommentator på metanivå.
22 html   Handleda, lotsa, stötta
Hur agerar man som handledare då eleverna arbetar blandat i de fysiska och virtuella klassrummen? Bosse Andersson ger exempel på olika metoder och olika skeenden i processen.
24   Flexibel fortbildning i Sandviken
”Flexibelt lärande” handlar om så mycket mer än distansundervisning. I Sandviken ska fortbildning av personalen på grund- och gymnasieskolor ge de nödvändiga förutsättningarna för att bedriva Flexibelt lärande, med eller utan inslag av distansarbete.
28   – Min kompis var BÄST!
I Norrtälje startade Peter Carlsson och Royne Gustafsson ett kompisprojekt mellan två små skolor i samma kommun. Eleverna lärde sig hantera dator, e-post och webbkamera. De fick nya kompisar och hade kul.
31   Manipulera bilder i 7 steg
Att ha egen kunskap om hur lätt det är att manipulera bilder är ett stöd i undervisningen kring reklamens och bildernas påverkan, menar Gunilla Celén, Ljungaskolan i Sävsjö. Här visar hon steg-för-steg hur du kan manipulera ett fotografi.
34   Julbak för Flashkunniga
Gunnar Jutelius bjuder på pepparkakor bakade med hjälp av datorn och programmet Flash MX.


Datorn i Utbildningen nr 8 2002. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 8 - 02]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 021216