Untitled Document
Av:Bosse Andersson
E-Post:bosse.andersson@utbildning.lerum.se
Svaret är Internetfusk
vad var frågan?
Skapar Internet fusk? Kan
det vara så att vi lärare uppmuntrar till fusk genom
vår kunskapssyn? Eller är det en mer pressande arbetssituation
för lärarna som bidrar till att vi får svårare
att följa elevernas process? Frågorna är många
och några givna lösningar existerar inte.
En sökning på skolarbeten
med sökmotorn Evreka gav 2909 träffar. Antalet webbplatser
med skolarbeten ökar kontinuerligt. Mimers Brunn är
ett av nytillskotten. Webbplatsen drivs i form av ett handelsbolag
av elever vid IT-gymnasiet i Kista.
Till landets lärare skriver de:
Det pågick under
våren en debatt i media om Internetfusk med bakgrunden
att elever lämnade in färdiga arbeten från Internet.
Vi tycker detta är väldigt olyckligt och vill bestämt
ta avstånd från fusket. Men vi anser också
att problemet ej ligger i att stora mängder information
släpps fria på Internet (just detta är ju faktiskt
Internets styrka!) utan snarare att alla måste lära
sig hantera informationen. Också det vill Mimers Brunn
bidra till.
handskrivet säkrare
Att elever och studenter lägger ut sina arbeten på
Internet är inte konstigt i sig. En bärande idé
med nätet är att användarna byter och delar med
sig, samt att in-formationen ska vara fri. Att vissa elever fuskar
är inget nytt, det har alltid funnits ett fåtal elever
som ägnat sig åt att kopiera andras arbeten.
Ett allvarligare problem är om tenden-serna med krav på
mer kontroll och prov får större genomslagskraft i
skolan. Elever som tidigare arbetat med processer och inlämningsarbeten
får nu i vissa fall gå tillbaka till salsskrivningar
och prov ef-tersom deras lärare anser att de fuskar genom
att hämta texter på Internet. Det finns lärare
som förbjuder elever att skriva inlämningsuppgifter
med ordbehandlings- program. En handskriven text anses av dem
som en garanti för att eleven inte har tagit någon
annans tankar och arbete.
Eleverna som driver Mimers Brunn anser att problemet är att
alla måste lära sig att hantera informationen. Tyvärr
handlar mycket av debatten kring IT:s roll i skolan om information.
Visst är det viktigt att vi alla har ett kritiskt förhållningssätt
till det vi läser i tryckta och digitala medier. Men skolans
huvuduppdrag handlar om kunskapsbildning därför bör
fokus förskjutas från information till kunskap och
lärande.
Hur ser vi på datorn och IT:s roll som hjälpmedel i
skolan? Handlar det om att reproducera andras arbeten med stöd
av tekniken eller vill vi använda den för kommunikation
och konstruktion?
vem skapar problemen?
Kan det vara min kunskapssyn som skapar problem med fuskande elever?
Betygskriterierna för VG och MVG innehåller skrivningar
om att eleven ska kunna analysera , dra slutsatser, sätta
in i sammanhang mm
Jag kan då som lärare
inte konstruera prov- eller inlämnings-frågor som bygger
på att det räcker att återge andras tankar. Visst,
att konstruera bra frågor som inte har givna svar är
mycket svårt och innebär en utmaning för oss lärare.
Det sägs att några av Einsteins studenter klagade på
att det var samma frågor på årets tentamen som
föregående år. Einstein svarade: Det gör
inget eftersom det är andra svar i år.
Elevernas lärande styrs i många fall, enligt skolforskningen,
inte av en medveten syn på lärande utan av de fakta-
och övningsböcker som läraren valt att använda.
Roger Säljö, Göteborgs Universitet, anser att läroboken
innebär ett tillrättaläggande av innehåll
för en tänkt läsare och att denna anpassning sker
efter en viss föreställning om vad lärande innebär.
Anpassningen innebär nästan undantagslöst att helheter
styckas upp i delar och att det välbekanta beskrivs i sina
beståndsdelar. Elevernas uppgifter blir att lära det
som står i boken. Hur bra eleven lyckats återge det
som står i texten blir ofta kriteriet på lärande.
Om vi studerar de prov som eleverna får genomgå visar
det sig att i allmänhet är målet med lärandet
att återge lärobokstexten, menar Säljö.
Hans Åke Scherp, Karlstad
universitet, menar att det fortfarande är läraren som
styr elevernas verksamhet, den enda skillnaden är att eleverna
nu fått större ansvar men de har inte större makt.
Det kunskapsförmedlande och kunskapskonsumerande mönstret
i skolan upprätthålls genom att eleverna konsumerar
det som står i böcker, på dataskärmen eller
det de ser på olika videofilmer. Läraren har ersatts
av det som står i boken eller skärmen men det är
i hög grad samma ämnesstoff som nu förmedlas. Scherp
säger att:
Den traditionella
skolan är en skola dit eleverna går för att få
svar på de frågor de aldrig ställt medan den
skola där elevernas frågor ses som en viktig utgångspunkt,
är en skola dit eleverna går för att söka
och få svar på frågor som de ställer.
I sin strävan att förändra skolan mot mer elevaktiva
arbetssätt har många lärare hamnat i ett undervisningsmönster
som kan beskrivas som att eleverna själva i hög grad
får ta reda på svaren till frågor som de aldrig
själva ställt.
Alla som arbetar i skolan vet
att det är en svår uppgift att få eleverna att
ställa frågor istället för att läromedia
eller läraren gör det. En av skolans stora utmaningar
med och utan IT-stöd är hur vi skapar utmanande miljöer
för eleverna som stimulerar dem. En annan är hur jag
som handledare skapar stödjande strukturer i de miljöerna.
kunskapssyn en privatsak?
Ett problem är att det är svårt att på ett
öppet och konstruktivt sätt föra samtal i skolan
om lärande och kunskap. Många skolledare och kollegor
duckar för de frågorna det är lättare
att diskutera en ny omorganisation, jackor på eller av inomhus
och andra ordningsfrågor. Det verkar också vara lättare
att diskutera informationssökning än processer för
lärande. Idéhistorikern Sven-Eric Liedman tvekar inte
i dessa frågor.
I Pedagogiska Magasinet 3-2000, skriver han bland annat.
Det är inte
den färdiga elevuppsatsen som är intressant
det är vägen dit. Och den vägen går över
excerpter från det man läst, idéer om disposition
och utkast... Datorn underlättar sökandet, håller
ordning på anteckningar, gör hela processen överskådligare.
Men den förändrar inte själva det arbete som det
innebär för en individ att lära sig något
nytt. Vägen från den första idén till
ett hyggligt resultat ser i princip likadan ut som förr.
Det är denna process som en lärare måste följa
och inte nöja sig med att kontrollera resultatet. Resultatet
kan nämligen vara frukten av någon annans arbete.
vägen eller målet
Hur kan vi följa elevernas processer i deras skapande av
kunskap? Är vägen eller målet det centrala i en
målstyrd skola? Är kunskap och betyg oförenliga?
Går det att arbeta med processer och ett handledande arbetssätt
i tider när många lärare får större
grupper och högre arbetsbelastning?
Dessa frågor är mer angelägna att diskutera än
förekomsten av skolarbetsdatabaser på Internet.
Bosse Andersson
Lerums Gymnasieskola
E-Post:bosse.andersson@utbildning.lerum.se
artikel.referenser
Mimers Brunn www.mimersbrunn.se
Liedman Sven-Eric Långsamheten
och eftertankens dygd,
www.lararforbundet.se/web/papers.nsf/Framesets/007DE324
Scherp Hans-Åke
Om skolutveckling och skolledarens roll
www.itis.gov.se/studiematerial/kopia/pdf/285.pdf
Säljö Roger
Lärande i praktiken, Prisma 2000
Datorn i Utbildningen nr 8 2000. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!