Untitled Document

Av:Örjan Broman
E-Post:
orjan.broman@telia.se


Låt talen rulla

Med rullningslistens hjälp har vi oanade möjligheter att skapa interaktiva excelblad med vars hjälp eleven får undersöka matematiska samband och teorier.
Örjan Broman visar några exempel på rullningslistens användning både i grundskolan och gymnasiet.

 

Med hjälp av rullningslisten kan vi anpassa talområde och steglängd i varje enskilt fall. Användaren får studera ett begrepp, en formel, ett diagram, en funktion i sin egen takt. Excel visar hur en formel fungerar eller vad de olika värdena på en konstant har för betydelse.


en rullningslist – vad är det?
Du hämtar en rullningslist i Excel genom att välja Visa / Verktyg / Formulär. Du får en meny med 16 valmöjligheter.
Leta efter rullningslisten med musmarkören, klicka på symbolen och lägg ut musen på excelbladet. Markera var du vill ha den och hur stor den bör vara. Rullningslisten är ett objekt som du hanterar precis som andra objekt, nyp och dra så kan du flytta den och ändra dess storlek och form.


formatera rullningslisten

Att formatera rullningslisten betyder att du bestämmer i vilken cell talvärdet skall förändras då användaren klickar på rullningslistens öka- respektive minskaknapp. Du bestämmer också talområde och steglängd som skall vara möjliga i cellen. Det kallas för att du formaterar rullningslisten.

Gör så här vid formateringen:

Högerklicka i rullningslisten, det vill säga du markerar den och får en meny.

Välj Formatera kontroll/Kontroll. Här skall du ange Minimivärde, Maximivärde och Steglängd.

Observera att minimi- och maximivärdet är heltal i intervallet 0–30000. Det innebär speciallösningar för decimaltal och negativa tal. Se exemplen nedan.

I textraden för cellänk anger du den cell som skall styras av rullningslisten.

På de följande sidorna får du några exempel på hur man kan variera matematiken med hjälp av rullningslisten.


idé 1
Vi vill att eleverna skall få undersöka resultatet av beräkning a+b*c

Cellerna B5, D5 och F5 styrs av rullningslisterna 1,2 och 3 ovanför cellerna. Steglängden är 1 och talintervallet är 0 till 10. I cell H5 ligger formeln =B5+D5*F5.

I nedre raden vill vi att b och c även skall kunna få negativa värden.

Rullningslisterna 5 och 6 får därför styra cellerna A1 och B1 med talintervall 0 till 18.

I D10 skriver vi formeln =A1-9 och i cell F10 skriver vi =B1-9

Som du säkert inser är det inte svårt att gå in i excelbladet och ändra rullningslisternas talintervall eller steglängd så att de passar en viss elevgrupp eller individ.

Hämta handledningen Rullhand från datorn.i.utbildningens webb om du vill se hur excelbladet är utvecklat.


idé 2 – stapeldiagram
Vi vill att eleverna skall undersöka och förstå stapeldiagram.

Text som utgångspunkt för vårt resonemang:

Vi skall bygga stapeldiagram med våra vanliga mynt. Med rullningslisterna skall vi öka/minska antalet 10-kronor, 5-kronor, enkronor och femtioöringar. Stapeldiagrammet skall visa hur många mynt vi har för tillfället. För att göra excelfilen mer användbar kan vi formulera någon fråga i samband stapeldiagrammet.

För att få bra bilder i stapeldiagrammet begränsar vi antalet mynt till maximum 7 av varje sort. Skalan i den vertikala axeln låser vi till maxvärdet 7. Rullningslisternas intervall måste då bli 0 till 7.

Villkorsformeln i cell C13 kan skrivas: =OM(10*D4+5*D5+D6+0,5*D7 =C12;”Rätt”;”???”)


idé 3 – linjediagram
Vi vill att eleverna skall undersöka och förstå linjediagram

Text som utgångspunkt för vårt resonemang:

Vi mäter temperaturen varje morgon kl 8.30 måndag till fredag under en vecka. Resultatet visas i ett linjediagram.

Vi ritar en tabell i rad 3 och 4 och lägger rullningslisterna ovanför varje dag.

Vi vill kunna registrera 51 heltalsvärden i intervallet –25 o till +25 o . Nu kan vi använda samma excelblad under olika årstider. Rullningslisternas min. och maxvärde får då bli 0 till 50. För att kunna få minusgrader (negativa värden i cellerna C4 till G4) måste rullningslisterna få styra till exempel cellerna C1 till G1. Formeln i cell C4 blir =C1-25, i cell D4 =D1-25 och så vidare.

Ett pedagogiskt värde med rullningslisterna är att eleverna kan simulera temperaturvärden och direkt se hur linjediagrammet ändras.

Frågeställningar:

  • Vad betyder en horisontell linje?
  • Vad innebär en brant linje mellan två punkter?

Skalan längs temperaturaxeln skall inte låsas. Den får flyta med och ge de aktuella värdena.


idé 4 – cirkeldiagram
Vi vill att eleverna skall undersöka ochförstå cirkeldiagram

Text som utgångspunkt för vårt resonemang:

Vi låtsas att vi har 25 röda och 25 blå kulor i påse. Vi tar fram några kulor och diskuterar hur många procent av dem vi plockat fram som är röda osv.

Hämta handledningen Rullhand från Webbsidan om du vill se hur excelbladet är utvecklat.


idé 5 – konstanten och grafen
Vi vill att eleverna skall undersöka vilken betydelse koefficienterna eller konstanten i olika funktioner har för inverkan på grafens utseende.

Text som utgångspunkt för vårt resonemang:

Vi studerar funktionen 0,5x 2 +2x+a och ger eleven möjlighet att med rullningslisten variera konstanten a. Arbetsgången för att undersöka andra funktioner, till exempel f(x) = a sin (x+b) är densamma.

Rullningslisten får ge värden mellan 0 och 40 i cell B1.

Formel i cell B2: =B1/2 –10 för att dels negativa värden och dels intervall på 0,5..

Formel i cell B6: = B2 för att eleven inte skall kunna ändra värdet i cell B2 då bladet skyddas.

Innan du skyddar bladet måste skyddet för cellerna B1 och B2, som döljs under textrutan, tas bort.


pröva själv
Excelfilen ”Rullningslist.xls” finns att hämta på Datorn i utbildningens webbplats: www.diu.se.

Excelbladet innehåller fem blad med de exempel som finns med i artikeln. Där kan du se hur de olika excelbladen är uppbyggda. Hämta dem gärna och prova på egen hand och med eleverna.

Vill du delta i erfarenhetsutbyte med syfte att använda Excel i skolan? Kontakta mig gärna via e-post.

 

 

Örjan Broman
E-Post:orjan.broman@telia.com


fil.banken
(högerklicka på filnamnet och välj "Spara Som")


SamlingsFiler från de tidigare Excelartiklarna:



Datorn i Utbildningen nr 8 2000. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 8 - 00]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 010111