Untitled Document
Av:Örjan Broman
E-Post:orjan.broman@telia.se
Låt talen rulla
Med rullningslistens hjälp
har vi oanade möjligheter att skapa interaktiva excelblad
med vars hjälp eleven får undersöka matematiska
samband och teorier.
Örjan Broman visar några exempel på rullningslistens
användning både i grundskolan och gymnasiet.
Med hjälp av rullningslisten
kan vi anpassa talområde och steglängd i varje enskilt
fall. Användaren får studera ett begrepp, en formel,
ett diagram, en funktion i sin egen takt. Excel visar hur en formel
fungerar eller vad de olika värdena på en konstant
har för betydelse.
en rullningslist vad är det?
Du hämtar en rullningslist i Excel genom att välja Visa
/ Verktyg / Formulär. Du får en meny med 16 valmöjligheter.
Leta efter rullningslisten med
musmarkören, klicka på symbolen och lägg ut musen
på excelbladet. Markera var du vill ha den och hur stor
den bör vara. Rullningslisten är ett objekt som du hanterar
precis som andra objekt, nyp och dra så kan du flytta den
och ändra dess storlek och form.
formatera rullningslisten
Att formatera rullningslisten betyder att du bestämmer i
vilken cell talvärdet skall förändras då
användaren klickar på rullningslistens öka- respektive
minskaknapp. Du bestämmer också talområde och
steglängd som skall vara möjliga i cellen. Det kallas
för att du formaterar rullningslisten.
Gör så här vid formateringen:
Högerklicka i rullningslisten, det vill säga du markerar
den och får en meny.
Välj Formatera kontroll/Kontroll. Här skall du
ange Minimivärde, Maximivärde och Steglängd.
Observera att minimi- och maximivärdet är heltal i intervallet
030000. Det innebär speciallösningar för
decimaltal och negativa tal. Se exemplen nedan.
I textraden för cellänk anger du den cell som skall
styras av rullningslisten.
På de följande sidorna får du några exempel
på hur man kan variera matematiken med hjälp av rullningslisten.
idé 1
Vi vill att eleverna skall få undersöka resultatet
av beräkning a+b*c
Cellerna B5, D5 och F5 styrs av rullningslisterna 1,2 och 3 ovanför
cellerna. Steglängden är 1 och talintervallet är
0 till 10. I cell H5 ligger formeln =B5+D5*F5.
I nedre raden vill vi att b och c även skall kunna få
negativa värden.
Rullningslisterna 5 och 6 får därför styra cellerna
A1 och B1 med talintervall 0 till 18.
I D10 skriver vi formeln =A1-9 och i cell F10 skriver vi =B1-9
Som du säkert inser är det inte svårt att gå
in i excelbladet och ändra rullningslisternas talintervall
eller steglängd så att de passar en viss elevgrupp
eller individ.
Hämta handledningen Rullhand från datorn.i.utbildningens
webb om du vill se hur excelbladet är utvecklat.
idé 2 stapeldiagram
Vi vill att eleverna skall undersöka och förstå
stapeldiagram.
Text som utgångspunkt för vårt resonemang:
Vi skall bygga stapeldiagram
med våra vanliga mynt. Med rullningslisterna skall vi öka/minska
antalet 10-kronor, 5-kronor, enkronor och femtioöringar.
Stapeldiagrammet skall visa hur många mynt vi har för
tillfället. För att göra excelfilen mer användbar
kan vi formulera någon fråga i samband stapeldiagrammet.
För att få bra bilder
i stapeldiagrammet begränsar vi antalet mynt till maximum
7 av varje sort. Skalan i den vertikala axeln låser vi till
maxvärdet 7. Rullningslisternas intervall måste då
bli 0 till 7.
Villkorsformeln i cell C13 kan skrivas: =OM(10*D4+5*D5+D6+0,5*D7
=C12;Rätt;???)
idé 3 linjediagram
Vi vill att eleverna skall undersöka och förstå
linjediagram
Text som utgångspunkt
för vårt resonemang:
Vi mäter temperaturen
varje morgon kl 8.30 måndag till fredag under en vecka.
Resultatet visas i ett linjediagram.
Vi ritar en tabell i rad 3 och
4 och lägger rullningslisterna ovanför varje dag.
Vi vill kunna registrera 51 heltalsvärden i intervallet 25
o till +25 o . Nu kan vi använda samma excelblad under olika
årstider. Rullningslisternas min. och maxvärde får
då bli 0 till 50. För att kunna få minusgrader
(negativa värden i cellerna C4 till G4) måste rullningslisterna
få styra till exempel cellerna C1 till G1. Formeln i cell
C4 blir =C1-25, i cell D4 =D1-25 och så vidare.
Ett pedagogiskt värde med rullningslisterna är att eleverna
kan simulera temperaturvärden och direkt se hur linjediagrammet
ändras.
Frågeställningar:
- Vad betyder en horisontell
linje?
- Vad innebär en brant
linje mellan två punkter?
Skalan längs temperaturaxeln
skall inte låsas. Den får flyta med och ge de aktuella
värdena.
idé 4 cirkeldiagram
Vi vill att eleverna skall undersöka ochförstå
cirkeldiagram
Text som utgångspunkt för vårt resonemang:
Vi låtsas att vi har
25 röda och 25 blå kulor i påse. Vi tar fram
några kulor och diskuterar hur många procent av dem
vi plockat fram som är röda osv.
Hämta handledningen Rullhand
från Webbsidan om du vill se hur excelbladet är utvecklat.
idé 5 konstanten och grafen
Vi vill att eleverna skall undersöka vilken betydelse koefficienterna
eller konstanten i olika funktioner har för inverkan på
grafens utseende.
Text som utgångspunkt för vårt resonemang:
Vi studerar funktionen 0,5x
2 +2x+a och ger eleven möjlighet att med rullningslisten
variera konstanten a. Arbetsgången för att undersöka
andra funktioner, till exempel f(x) = a sin (x+b) är densamma.
Rullningslisten får ge
värden mellan 0 och 40 i cell B1.
Formel i cell B2: =B1/2 10 för att dels negativa värden
och dels intervall på 0,5..
Formel i cell B6: = B2 för att eleven inte skall kunna ändra
värdet i cell B2 då bladet skyddas.
Innan du skyddar bladet måste skyddet för cellerna
B1 och B2, som döljs under textrutan, tas bort.
pröva själv
Excelfilen Rullningslist.xls finns att hämta
på Datorn i utbildningens webbplats: www.diu.se.
Excelbladet innehåller fem blad med de exempel som finns
med i artikeln. Där kan du se hur de olika excelbladen är
uppbyggda. Hämta dem gärna och prova på egen hand
och med eleverna.
Vill du delta i erfarenhetsutbyte med syfte att använda Excel
i skolan? Kontakta mig gärna via e-post.
Örjan Broman
E-Post:orjan.broman@telia.com
fil.banken
(högerklicka på filnamnet och välj "Spara
Som")
SamlingsFiler från de tidigare Excelartiklarna:
Datorn i Utbildningen nr 8 2000. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!