Untitled Document

Av:Gunilla Celén
E-Post:
gunilla.celén@swipnet.se


Räkna med tusen och en natt

Bra matteövningar i österländsk palatsmiljö. Och en del elever är förtjusta. Men övningarna är svåra att hitta, det är lätt att gå vilse och det föreligger risk för åksjuka.
Gunilla Celén har prövat mattespelet ”Tusen och en natt” med sina elever

 

Tusen och en natt är ett matematikspel från Gleerups och ingår i deras Talriket-serie. Där ingår också Mästerkatten i stövlar, 6-8 år och Snövit, 7-10 år. Tusen och en natt är främst tänkt för 9-13-åringar.

Spelet har varit ute ett tag och jag var ganska nyfiken på det eftersom jag hörde att barnen på lågstadiet uppskattade Snö-vit, ett tidigare spel, väldigt mycket. Och jodå, helt fel är det inte.


på jakt i palatset
Miljön är enligt handledningen ”öster-ländsk palatsmiljö” och i de olika salarna och korridorerna får man leta efter räkneövningar.

Övningen är innesluten i en stor bollformad stålkonstruktion som svävar högt uppe i palatsets tak och du får helt enkelt skjuta ner den för att komma åt att pröva den. Detta tilltalar de skjutgalna eleverna, som jublar högt.


Inne i själva räkneövningen byts den svala palatsmiljön ut till något som mer liknar en display i ett rymdskepp. Mycket svart och läckert neongrönt och det tar en liten stund att förstå vad som förväntas av en.


bra övningar

Det finns olika svårighetsgrader att välja mellan, på en skala mellan ett och tre. Ett är tämligen enkelt, lagom för en 9-åring ungefär. Tre är rätt svårt, åtminstone vissa övningar.

Övningarna är väldigt bra. Det finns nio stycken och de är i tur och ordning:

  • Master Mind – logiskt tänkande.
  • Dela repet på fyra – addition med heltal och decimaltal (valfritt).
  • Väga paketen – enhetsomvandling kg-hg-g.
  • Kombinera tal och räknesätt till ett givet svar.
  • Vilket tal saknas? Multiplikationstabellen.
  • Vad står x för? Ekvationer.
  • Hitta multiplikationen – multiplikationstabellen
  • Ta tiden – tidsdifferenser samt omvandling timmar – minuter och timmar – timmar.
  • Det regnar subtraktioner – subtraktionstabellen.

De flesta övningarna är jätteroliga och favoriten är nog ”Det regnar subtraktioner” där det gäller att fånga rätt subtraktion innan den faller i marken. Kul!


slott eller koja

Jag hade hoppats på en koppling till just Tusen och en natt men jag fattar inte alls valet av namn?

Matteuppgifterna kunde satts in i vilken miljö som helst – ett slott i Skottland, ett tempel i Indien, en hyresfastighet i Växjö – vad som helst. Varför tar man inte vara på den fantastiska möjligheten som miljön erbjuder? Övningarna kunde kopplats till några av de fantastiska sagorna i Tusen och en natt. I stället är det alldeles tomt på folk, man strövar runt alldeles ensam, allt mer desperat efter kontakt med Aladdin eller Ali Baba eller vem som helst, till och med de fyrtio rövarna hade varit kul.

Jag har svårt att förstå mig på spel som är alldeles tomma på folk – det blir så ödsligt.


vilse och åksjuk

Det finns mycket som är positivt med spelet, men två av de negativa sakerna som mina elever sagt är att man lätt går vilse. Några har klagat över att de känner sig åksjuka när de rör sig lite för snabbt i miljöerna. Jag kände också av det när jag testade, men trodde mer det berodde på att jag har ett dåligt utvecklat lokalsinne.

Som tur är finns det en karta i handledningen, men det hade varit bättre om inte miljöerna hade varit så invecklade (de har ju ändå inget med spelet att göra) och det dessutom hade funnits en minikarta på skärmen där man kunde se var man befinner sig.

Miljöerna inne i palatset är vackra med mycket sten, marmor och glasmosaikfönster. Grafiken är hyfsat snyggt gjord och många av mina elever är mycket förtjusta i att spela det här spelet.

Allt det här med att vandra runt i vackra miljöer och skjuta på föremål känns igen från andra spel och man undrar lite om miljöerna och skjutandet är tänkt som ”lite socker i botten så går medicinen ner”?


bra för en del elever

Lite överdrivet kan man säga att matteövningarna mest blir besvärliga hinder som stör i ens strävan att komma vidare. Det blir ganska lite matte.

Förutom att hitta matteövningarna ska man dessutom hitta ”toner” som mot slutet av spelet ska kombineras ihop till rätt melodi. För den som har lite svårt med lokalsinnet blir det mycket jagande fram och tillbaka i likartade miljöer. ”Var vi inte här nyss” hör man ofta eleverna säga.

Om jag själv ska spela väljer jag tveklöst att bara köra själva matteövningarna. Mycket mer underhållande och så slipper jag bli galen av den enerverande musiken. Fiolgnidandet är en riktig pers. Har man hört det ifrån grupprummet i ett par timmar blir man minst sagt trött på det.

Fast, några av mina mest spelvana elever som inte är så förtjusta i matte gillar faktiskt det här spelet. Och då är det ju bra. På mattelektionerna är det ju oftast så att det krävs att man koncentrerar sig och jobbar ganska hårt och det är inte så dumt att bryta av emellanåt och gå och spela ett pedagogiskt mattespel. Dels för att variera sig, dels som motivationshöjare för elever som inte har matte som sitt älsklingsämne. Alegas Chefrens pyramid är fortfarande vår favorit men den här kan väl också få godkänt. Men inte mer.

 

Gunilla Celén,
Ljungaskolan,Sävsjö
E-Post:gunilla.celén@swipnet.se


program.fakta
Tusen och en natt, Gleerups förlag: www.gleerups.se

Pris: ca 400 kr, skollicens ca 1600 kr (exkl moms)

Systemkrav: PC, cd-rom(4-spin), Pentium 90 MHz, 16 Mb RAM, 30 Mb hårddiskutrymme, Windows 95/98, 16 bitars ljudkort, Soundblasterkompatibelt, Grafikkort - DirectX 5.0 kompatibelt.

Datorn i Utbildningen nr 8 2000. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 8 - 00]

Datorn i Utbildningen, Frejgatan 32, 113 26 Stockholm
Uppdaterad: 010111