Untitled Document
Av:Gunilla Celén
E-Post:gunilla.celén@swipnet.se
Räkna med tusen och en natt
Bra matteövningar i
österländsk palatsmiljö. Och en del elever är
förtjusta. Men övningarna är svåra att hitta,
det är lätt att gå vilse och det föreligger
risk för åksjuka.
Gunilla Celén har prövat mattespelet Tusen och
en natt med sina elever
Tusen och en natt är ett matematikspel från
Gleerups och ingår i deras Talriket-serie. Där ingår
också Mästerkatten i stövlar, 6-8 år
och Snövit, 7-10 år. Tusen och en natt
är främst tänkt för 9-13-åringar.
Spelet har varit ute ett tag och jag var ganska nyfiken på
det eftersom jag hörde att barnen på lågstadiet
uppskattade Snö-vit, ett tidigare spel, väldigt mycket.
Och jodå, helt fel är det inte.
på jakt i palatset
Miljön
är enligt handledningen öster-ländsk palatsmiljö
och i de olika salarna och korridorerna får man leta efter
räkneövningar.
Övningen är innesluten i en stor bollformad stålkonstruktion
som svävar högt uppe i palatsets tak och du får
helt enkelt skjuta ner den för att komma åt att pröva
den. Detta tilltalar de skjutgalna eleverna, som jublar högt.
Inne i själva räkneövningen
byts den svala palatsmiljön ut till något som mer liknar
en display i ett rymdskepp. Mycket svart och läckert neongrönt
och det tar en liten stund att förstå vad som förväntas
av en.
bra övningar
Det finns olika svårighetsgrader att välja mellan,
på en skala mellan ett och tre. Ett är tämligen
enkelt, lagom för en 9-åring ungefär. Tre är
rätt svårt, åtminstone vissa övningar.
Övningarna är väldigt bra. Det finns nio stycken
och de är i tur och ordning:
- Master Mind logiskt
tänkande.
- Dela repet på fyra
addition med heltal och decimaltal (valfritt).
- Väga paketen enhetsomvandling
kg-hg-g.
- Kombinera tal och räknesätt
till ett givet svar.
- Vilket tal saknas? Multiplikationstabellen.
- Vad står x för?
Ekvationer.
- Hitta multiplikationen
multiplikationstabellen
- Ta tiden tidsdifferenser
samt omvandling timmar minuter och timmar timmar.
- Det regnar subtraktioner
subtraktionstabellen.
De flesta övningarna är
jätteroliga och favoriten är nog Det regnar subtraktioner
där det gäller att fånga rätt subtraktion
innan den faller i marken. Kul!
slott eller koja
Jag hade hoppats på en koppling till just Tusen och en
natt men jag fattar inte alls valet av namn?
Matteuppgifterna kunde satts in i vilken miljö som helst
ett slott i Skottland, ett tempel i Indien, en hyresfastighet
i Växjö vad som helst. Varför tar man inte
vara på den fantastiska möjligheten som miljön
erbjuder? Övningarna kunde kopplats till några av de
fantastiska sagorna i Tusen och en natt. I stället
är det alldeles tomt på folk, man strövar runt
alldeles ensam, allt mer desperat efter kontakt med Aladdin eller
Ali Baba eller vem som helst, till och med de fyrtio rövarna
hade varit kul.
Jag har svårt att förstå mig på spel som
är alldeles tomma på folk det blir så
ödsligt.
vilse och åksjuk
Det finns mycket som är positivt med spelet, men två
av de negativa sakerna som mina elever sagt är att man lätt
går vilse. Några har klagat över att de känner
sig åksjuka när de rör sig lite för snabbt
i miljöerna. Jag kände också av det när jag
testade, men trodde mer det berodde på att jag har ett dåligt
utvecklat lokalsinne.
Som tur är finns det en karta i handledningen, men det hade
varit bättre om inte miljöerna hade varit så invecklade
(de har ju ändå inget med spelet att göra) och
det dessutom hade funnits en minikarta på skärmen där
man kunde se var man befinner sig.
Miljöerna inne i palatset är vackra med mycket sten,
marmor och glasmosaikfönster. Grafiken är hyfsat snyggt
gjord och många av mina elever är mycket förtjusta
i att spela det här spelet.
Allt det här med att vandra runt i vackra miljöer och
skjuta på föremål känns igen från
andra spel och man undrar lite om miljöerna och skjutandet
är tänkt som lite socker i botten så går
medicinen ner?
bra för en del elever
Lite överdrivet kan man säga att matteövningarna
mest blir besvärliga hinder som stör i ens strävan
att komma vidare. Det blir ganska lite matte.
Förutom att hitta matteövningarna ska man dessutom hitta
toner som mot slutet av spelet ska kombineras ihop
till rätt melodi. För den som har lite svårt med
lokalsinnet blir det mycket jagande fram och tillbaka i likartade
miljöer. Var vi inte här nyss hör man
ofta eleverna säga.
Om jag själv ska spela väljer jag tveklöst att
bara köra själva matteövningarna. Mycket mer underhållande
och så slipper jag bli galen av den enerverande musiken.
Fiolgnidandet är en riktig pers. Har man hört det ifrån
grupprummet i ett par timmar blir man minst sagt trött på
det.
Fast, några av mina mest spelvana elever som inte är
så förtjusta i matte gillar faktiskt det här spelet.
Och då är det ju bra. På mattelektionerna är
det ju oftast så att det krävs att man koncentrerar
sig och jobbar ganska hårt och det är inte så
dumt att bryta av emellanåt och gå och spela ett pedagogiskt
mattespel. Dels för att variera sig, dels som motivationshöjare
för elever som inte har matte som sitt älsklingsämne.
Alegas Chefrens pyramid är fortfarande vår favorit
men den här kan väl också få godkänt.
Men inte mer.
Gunilla Celén,
Ljungaskolan,Sävsjö
E-Post:gunilla.celén@swipnet.se
program.fakta
Tusen och en natt, Gleerups förlag: www.gleerups.se
Pris: ca 400 kr, skollicens ca 1600 kr (exkl moms)
Systemkrav: PC, cd-rom(4-spin), Pentium 90 MHz, 16 Mb RAM, 30
Mb hårddiskutrymme, Windows 95/98, 16 bitars ljudkort, Soundblasterkompatibelt,
Grafikkort - DirectX 5.0 kompatibelt.
Datorn i Utbildningen nr 8 2000. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får
användas för enskilt bruk. I övrigt får de
enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill
du ha hela numret på papper, sänd en
beställning via detta system!