Untitled Document

Av: Monica Sandorf


FÖRENINGEN DATORN I UTBILDNINGEN VÄST:
Från Västfronten – massor av nytt

Under senhösten har Föreningen Datorn i Utbildningen Väst fortsatt sin verksamhet med några olika träffar för medlemmarna. Vi håller för det mesta till i Göteborg för att det känns centralt, men våra medlemmar finns runt om i hela Väst-sverige.

PIM-certifiering
Att visa vad man kan både för sig själv och andra – det är vad PIM går ut på. Föreningen, FDiU Väst, har tidigare haft möten kring PIM (se DiU nr 4/2005) och vi har kunnat följa hur PIM har vuxit fram. Nu var tiden mogen för föreningens första certifiering. Hur skulle det gå? Skulle vi klara oss?

Max 16 personer kunde certifieras vid samma tillfälle och vi fyllde kvoten snabbt. Alla anmälda informerades om att 24 timmar före certifieringstillfället skulle uppgiften komma per e-post. Nästan på minuten kom också uppgiften. Detta gav oss tillfälle att fundera över hur vi vid certifieringstillfället ville lägga upp vår redovisning. Samla lite eget material att ta med, kunde vi också göra.

På plats i lokalen började så arbetet med uppgiften. Till en början rådde tystnad och febrilt arbete: Skulle vi hinna klart på den begränsade tiden? Visst gjorde vi det. Efterhand lättade trycket och den kreativa glädjen släpptes loss. Alla blev godkända och certifierade på nivå tre, som var nivån för kvällen. Examinatorerna Mikael Iselow och Lasse Carlsson var nöjda med vad de fått se. Att de certifierade var nöjda kan alla se på bifogade bilder.

Vi hoppas att många skolor ska upptäcka det genomarbetade kursmaterial som finns i PIM och använda det som fortbildning i grupp eller enskilt.

SVIT05
SVIT05 i Väst genomfördes på IT universitetet i en fantastisk miljö. Föreningen hade marknadsfört dagen i respektive hemkommun och som vanligt var Uddevalla bäst på plan. En stor grupp pedagoger tillsammans med IT-chefen Britt-Inger Berntsson, tillika ledamot av styrelsen i FDiU, kom med buss till vårt arrangemang.

Dagen inleddes bland annat med ett brandtal av förvaltningschefen i Ale kommun, Björn Ringholm, som för dagen även representerade GRUC, Göteborgsregionens utvecklingscentrum. Björn tryckte på IT:s och medias stora roll för barn och ungdomar idag.

IT/media öppnar för ett kreativt lärande där skolan som positiv användare är viktig. IT/media kan även tydliggöra hur vi som vuxna agerar i verksamheten. Dokumentera med hjälp av tekniken och reflektera därefter över vad vi ser.

Förmiddagen med tv-sändningen, som UR stod, för väckte många tankar och gav inspiration till eftermiddagens program där våra lokala förmågor gjorde ett utmärkt jobb. Vi erbjöd fem inspirationsseminarier á 50 minuter vardera där deltagarna kunde välja två.

Att skriva sig till läsning – med datorn
Eva Ericsson från Tjörn och Leena Carlsson från Härryda beskrev hur de arbetar vidare med skrivning och läsning, spökskrift, ordlistor, sagor och mycket mer med datorns hjälp. Få arbetssätt har väl fått samma genomslag på så kort tid.

Intresset för att arbeta med att skriva sig till läsning är stort bland pedagoger i vår region och i hela landet. Eva och Leena visade också filmen Att skriva sig till läsning med dator som kan lånas på AV/Media-centraler runt om i landet.

film och bild som språk
Filmpedagogerna Mikael Kowalski och Johan Holmberg bjöd på 50 minuters inspiration att arbeta vidare med filmpedagogik. Mikael och Johan visade exempel på hur betraktaren kan tolka filmbudskap olika beroende på vilket perspektiv berättaren antar.

Vi fick också se tydliga exempel på hur utvecklingen av nyhetsrapportering förändrats sedan TV:ns barndom. Dessutom arbetade vi med filmanalyser och hur vi kan använda rörliga bilder som pedagoger. Behöver du hjälp så finns mer att läsa på: www.filmpedagogik.nu.

lärarutbildning för IT-samhället
Vad innebär egentligen införandet av informationsteknologi (IT) för det mänskliga lärandet? Hur kan man på bästa sätt utnyttja de möjligheter som den nya tekniken för med sig?

Dessa frågor ställde sig lärare och studenter på IT universitetets inriktning av lärarprogrammet – Lärande, undervisning och IT, 40 poäng. Vi fick ta del av ett VFU-projekt som en av lärarstudenterna genomfört i en klass. Tänk om alla lärarstudenter fick möjlighet att göra det. Fram för mer IT i lärarutbildningen generellt.

digitalt berättande
URs mediepedagoger var övertygade – alla har en berättelse och alla kan göra en digital berättelse! Rum för berättande ger många uppslag till hur man kan arbeta.

Utbildningsradions mediapedagoger åker också ut och besöker skolor. Då har man med sig datorer, kameror med mera och anordnar en workshop. Besöken kan vara en eller två dagar och alla kan vara med.

språk och kommunikation i IT-klassrummet
Under detta seminarium visade pedagoger från Mölndal och Lerum hur man kan arbeta om man har en takmonterad projektor, ordentligt ljud, video och dator i sitt klassrum. Klassrummet blir ett rum för lärande där kommunikation är ett centralt begrepp.

Pedagogerna tryckte på nya möjligheter att synliggöra och stärka individen när dennes produktioner och presentationer presenteras.

Dagen avslutades med att professor Berner Lindström från Göteborgs universitet och IT universitetet gav oss nyttiga ord på vägen om IT/media och lärande.

Open Mind – visst har vi det?
Har ni inte tidigare träffat på Open Mind 1 så skaffa Open Mind 2 direkt. Häromkvällen samlades några medlemmar i FDiU Väst på Myndigheten för skolutveckling i Göteborg tillsammans med Matchwares Andreas Höynälä för

att titta lite närmare på Open Mind 2. Föreningen hade för två år sedan en visning av programmets första version och ett antal medlemmar skaffade också Open Mind 1.

Andreas visade oss alla nya finesser som 2:an innehåller och vi insåg snabbt att i det nya IT-klassrummet är detta ett program som borde vara standard. Här kan eleverna se sitt lärande växa fram, möten kan protokollföras, berättelser disponeras med mera. Andreas tryckte på att programmet är lätt att använda och vår försökskanin Helene Brodin instämde. Programmet är användarvänligt. Helene skapade snabbt en mind-map över en tänkt skolresa.

våren 06
Den 14 december träffades styrelsen för FDiU Väst på GR Utbildning i Göteborg för att planera vårens aktiviteter. Men vi tar gärna emot dina idéer om vad vi ska hitta på, när som helst till vår e-postadress: fdiuvast@grutbildning.to

Några tankar inför våren – ett digitalt läromedel i biologi, besök i IT-klassrum i Partille – kom gärna med fler. För övrigt jobbar vi oförtrutet vidare med att stärka IT/media i alla skolformer. Hälsningar och tack för i år

 

Styrelsen FDIU Väst
Monica Sandorf

mer.info

Föreningen Datorn i utbildningen Väst – program våren 2006

Måndag 23 januari kl. 19.00 – 21.00 – Tema NO ”Digitalvarvet” läromedel på webben + Universeum, GR Utbildning, Göteborg

Tisdag 21 februari kl. 19.00 – 21.00 – Workshop - Multimediabyrån, videomöte från Skövde (Högskolan), Kungälv (Mimers Hus) och Göteborg (GR Utbildning)

Onsdag 15 mars kl. 19.00 – 21.00 – Tema modern språkundervisning IT klassrum i Partille med Anette Meyer, Öjersjö brunn

Torsdag 4 maj kl. 19.00 – 21.00 – Workshop - Podradio med Skolutvecklingsenheten i Göteborg, GR Utbildning

Torsdag 1 juni kl. 18.00 – 21.00 - Skrytmöte – ta med dina bästa tips! Avslutningsfest på Marstrand

Anmäl dig till fdiuvast@grutbildning.to

Välkomna!
Styrelsen



Datorn i Utbildningen nr 7/8 2005. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 7/8 - 05]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 57 Hässelby
Uppdaterad: 060131