Untitled Document

Av: Ingela Ekit
E-post: ingela.ek@edu.botkyrka.se

 

Svit-konferens på distans

Om jag var där? Jo, jag var också med på SVIT-konferensen. Men jag fanns inte på Lärarhögskolan i Stockholm utan tog del från hemmaplan.

Jag hade tänkt mig att åka till Lärarhögskolan men planerna blev ändrade och det beslutet och möjligheten att få följa seminariet på distans, gav mig många positiva tankar om framtida seminarieformer.

förberedelserna viktiga
Jag förberedde mig väldigt noga inför seminariet för det tror jag är en förutsättning för att distansformen ska vara meningsfull. Vi deltar ibland i sådant som vi bara ägnar halva vår uppmärksamhet åt och sedan är vi besvikna över kvaliteten och undrar vad det egentligen gav oss.

Ofta är det kanske inte kvaliteten på innehållet utan kvaliteten på vår uppmärksamhet som är problemet då.

För mig innebar den insikten att jag hade läst på ordentligt om hur dagen skulle se ut. Jag hade sladdar och kopplingar under kontroll och alla länkar inlagda som favoriter i de två datorer jag hade ställt bredvid varandra.

Jag hade förstås också tagit fram den färdigbredda smörgåsen och kokat mitt te och lagt ett äpple till menyn på skrivbordet.

Två datorer för kommunikation
Avsikten med att ha två datorer igång var för att jag då skulle kunna ta del av föreläsningarna på den ena och kommunicera och göra mina egna anteckningar på den andra. Dessutom var det en extra försäkran om något skulle haka upp sig på en av datorerna.

hemma men ändå där
Jag läser Mats Östlings inlägg i forumet

:”Det finns material att hämta hos Myndigheten för skolutveckling och Datorn i utbildningen, forumet är igång, SMS-funktionen är på plats, de medieintresserade pedagogerna är på väg - då kör vi väl igång!”

så började seminariet
All min teknik fungerade som den skulle, men ingen fanns där på skärmen och jag undrade vad jag missat. Jag som hade läst så noga.

Det visade sig att inledningen från LHS inte var med i live-sändningen. Så jag fick stilla mig en halvtimme tills det började även för mig.

När sändningen väl började, var det samma sändning som jag såg, som den som visades för deltagarna i föreläsningssalen på LHS.

fördelar och nackdelar
Självklart missar man den gemenskap som man får av att träffas fysiskt, när man följer det hela på distans. Diskussionerna på rasterna uteblev för mig och även möjligheten att få träffa människor som det var längesedan jag såg och att få knyta nya kontakter.

Men tiden, kommunikationen, överblicken och mycket annat fick jag på pluskontot.

Det här gjorde att jag fick tid för både eftertanke och reflektion och att påbörja de här raderna.

framtiden
Vi är alla olika, och för mig är detta en form som ger mig stort utbyte. Det passar inte alltid och i alla sammanhang, men det är viktigt att det finns som alternativ.

Någon ryser kanske vid tanken på att vi sitter solitära vid våra datorer och kan inte tänka sig detta. Vi får därför inte ta bort den ena eller den andra formen. Båda formerna behöver finnas som komplement, sida vid sida.

Den som av olika fysiska skäl inte kan ta sig till seminarier och föreläsningar, ja för dem är detta idag en självklar lösning.

Vad jag skulle önska för ett kommande seminarium är att webbdeltagare ska få en större känsla av äkta deltagande. Den som deltar via webben är en deltagare på samma villkor som andra.

Självklart ska man då även anmäla sig till seminariets webbversion på samma villkor. På seminariedagen loggar man in sig vilket motsvarar den namnskylt som deltagarna i den fysiska miljön får att sätta på bröstet. Webbdeltagaren loggar in och visar sin närvaro för de andra på detta sätt.

Det möjliggör även delar av den rast-kommunikation som diskuterades tidigare.

Det skulle också innebära att man som arrangör efter seminariet kan konstatera och summera antalet deltagare man haft i salen men även antalet deltagare på webben.

workshop på webben – går det?
Workshops är inte heller något man måste avstå ifrån.

En av Multimediabyråns kurser kan utgöra en sådan workshop.

Webbdeltagaren följer någon av de utvalda kurserna och får livesupport, under den timmen.

min dyrbara tid
En ansenlig tid före och efter seminariet, skulle jag ha tillbringat på tunnelbanan och sedan pendeltåget. Den tiden ägnade jag förutom reflektion och eftertanke, även till att göra arbetsuppgifter som var viktiga för mig.

Jag kunde delta i ett seminarium jag kanske annars inte skulle ha haft möjlighet att delta i. Det är jag nu mycket glad över att jag gjorde.

Det var ett mycket bra och inspirerande seminarium och jag ser redan fram emot nästa års SVIT-konferens – via webben förstås!

Ingela Ekit
pedagogisk utvecklare Botkyrka kommun
E-post: ingela.ek@edu.botkyrka.se



Datorn i Utbildningen nr 7/8 2005. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 7/8 - 05]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 57 Hässelby
Uppdaterad: 060131