Ett nytt år närmar
sig raskt, med nya utmaningar för läsarna och för Datorn
i Utbildningen. Det blir ett viktigt år för tidskriften. Nu vidareutvecklar
vi Datorn i Utbildningen och siktar mot att Nya Datorn i Utbildningen startar
efter sommaren 2006. Och vi vill göra denna fortsatta resa tillsammans
med Dig. Vi börjar i detta dubbelnummer.
Grunden för utvecklingen av Nya Datorn i Utbildningen
är tidningens och föreningen
Datorn i utbildningens dialog med läsare och med lärarkåren
och skolan i stort. Vi tänker nytt och vi utvecklar samarbetet på
bred front med lärarutbildningar, kommuner
och skolor, förlag och IT-bransch, myndigheter och organisationer. Men
mest avgörande för oss är samspelet med läsarna som
medarbetare, kritiker och användare av tidskriften. Det är bara i
samspel vi kan utveckla Nya DIU.
Vi talar om Nya Datorn i Utbildningen
Datorn i utbildningen ska vara en IT-pedagogisk tidskrift som skolan inte kan
leva utan. Nya DIU ska vidareutveckla tidskriften som en inbjudande och samtidigt
självständig, aktiv och kritiskt granskande tidskrift kring IT, medier
och lärande. Läsekretsen är lärare, medie-/it-pedagoger,
it-ansvariga (även på kommunerna centralt), skolledare, lärarutbildare
och -studerande.
Utgivningen blir som förut med 8 nr/år i
tryck men med en successivt större satsning
på vår webbplats som komplement. Webbplatsen är redan nu välbesökt,
men nu vill vi låta den växa också som forum, mötesplats,
community.
Nyckeln för att förverkliga detta är
samspelet med läsarna och en utvidgad redaktion,
med mer tid och fler personer, med journalist på heltid, en ny webbutvecklare,
och en kraftigt vidgad redaktion och ett redaktionsråd som knyts till
tidningen. Det betyder att:
Utveckla webbplatsen, med en vidgad webbredaktion,
nyhetsbrev, veckovis uppdaterad
webb, forum och tipsfunktioner, medlemsareor, ev bokklubb mm och annonser
på den idag livligt besökta webbplatsen. Mycket kommer att hända!
Vidga gruppen av testredaktörer som regelbundet
testar och skriver om programvaror
och teknik, liksom tipsredaktörer mm.
Arbeta med tematiska paket, med skolreportage, forskarintervjuer,
steg-för-steg introduktioner, debattartiklar och studiehandledningar
till våra material.
Det förutsätter att vi:
Utvecklar samspelet med lärarkåren.
Vi arbetar med nätverk som tar upp, sprider vidare och berikar det material
som finns i tidningen som inslag i kompetens- och skolutveckling. Föreningen
Datorn i utbildningen, liksom regionala och nationella SVIT-arrangörer
och andra aktörer är grundbultar i vår verksamhet.
Utvecklar dialogen med lärarutbildningarnas
lärare och studerande, med målsättningen
samverkan kring uppsatser, praktikrapporter och reflektioner, liksom deltagande
i tidskriften - och en prenumeration till var och en.
Utvecklar dialogen med forskare, med artiklar, intervjuer
och bidrag från forskare.
Utvecklar samspelet med förlag och IT/mediebranschföretag,
i fler nivåer, med annonser men också spegling av utvecklingsprojekt,
teknik och lösningar.
Nya Datorn i utbildningen utvecklas i dialog med läsare
och lärarkår, med forskare, IT- och mediebransch, organisationer
och myndigheter. Du ser i detta dubbelnummer glimtar av den nya bredare DIU
men också annonser där vi söker dina förslag eller din
medverkan. Låt oss höras.
God jul och Gott Nytt År!
Stockholm den 1 december 2005,
Peter Becker