Untitled Document Av:Peter Becker
E-post: peter.becker@diu.se

 

Framtiden närmar sig

Ett nytt år närmar sig raskt, med nya utmaningar – för läsarna och för Datorn i Utbildningen. Det blir ett viktigt år för tidskriften. Nu vidareutvecklar vi Datorn i Utbildningen och siktar mot att Nya Datorn i Utbildningen startar efter sommaren 2006. Och vi vill göra denna fortsatta resa tillsammans med Dig. Vi börjar i detta dubbelnummer.

Grunden för utvecklingen av Nya Datorn i Utbildningen är tidningens och föreningen Datorn i utbildningens dialog med läsare och med lärarkåren och skolan i stort. Vi tänker nytt och vi utvecklar samarbetet på bred front med lärarutbildningar, kommuner och skolor, förlag och IT-bransch, myndigheter och organisationer. Men mest avgörande för oss är samspelet med läsarna – som medarbetare, kritiker och användare av tidskriften. Det är bara i samspel vi kan utveckla Nya DIU.

Vi talar om Nya Datorn i Utbildningen
Datorn i utbildningen ska vara en IT-pedagogisk tidskrift som skolan inte kan leva utan. Nya DIU ska vidareutveckla tidskriften som en inbjudande och samtidigt självständig, aktiv och kritiskt granskande tidskrift kring IT, medier och lärande. Läsekretsen är lärare, medie-/it-pedagoger, it-ansvariga (även på kommunerna centralt), skolledare, lärarutbildare och -studerande.

Utgivningen blir som förut med 8 nr/år i tryck men med en successivt större satsning på vår webbplats som komplement. Webbplatsen är redan nu välbesökt, men nu vill vi låta den växa också som forum, mötesplats, community.

Nyckeln för att förverkliga detta är samspelet med läsarna och en utvidgad redaktion, med mer tid och fler personer, med journalist på heltid, en ny webbutvecklare, och en kraftigt vidgad redaktion och ett redaktionsråd som knyts till tidningen. Det betyder att:

  • Utveckla webbplatsen, med en vidgad webbredaktion, nyhetsbrev, veckovis uppdaterad webb, forum och tipsfunktioner, medlemsareor, ev bokklubb mm och annonser på den idag livligt besökta webbplatsen. Mycket kommer att hända!
  • Vidga gruppen av testredaktörer som regelbundet testar och skriver om programvaror och teknik, liksom tipsredaktörer mm.
  • Arbeta med tematiska paket, med skolreportage, forskarintervjuer, steg-för-steg introduktioner, debattartiklar och studiehandledningar till våra material.

Det förutsätter att vi:

  • Utvecklar samspelet med lärarkåren. Vi arbetar med nätverk som tar upp, sprider vidare och berikar det material som finns i tidningen som inslag i kompetens- och skolutveckling. Föreningen Datorn i utbildningen, liksom regionala och nationella SVIT-arrangörer och andra aktörer är grundbultar i vår verksamhet.
  • Utvecklar dialogen med lärarutbildningarnas lärare och studerande, med målsättningen samverkan kring uppsatser, praktikrapporter och reflektioner, liksom deltagande i tidskriften - och en prenumeration till var och en.
  • Utvecklar dialogen med forskare, med artiklar, intervjuer och bidrag från forskare.
  • Utvecklar samspelet med förlag och IT/mediebranschföretag, i fler nivåer, med annonser men också spegling av utvecklingsprojekt, teknik och lösningar.

Nya Datorn i utbildningen utvecklas i dialog med läsare och lärarkår, med forskare, IT- och mediebransch, organisationer och myndigheter. Du ser i detta dubbelnummer glimtar av den nya bredare DIU men också annonser där vi söker dina förslag eller din medverkan. Låt oss höras.

God jul och Gott Nytt År!
Stockholm den 1 december 2005,

Peter Becker



Datorn i Utbildningen nr 7/8 2005. Artiklar ur Datorn i Utbildningen är copyrightskyddade ©. De får användas för enskilt bruk. I övrigt får de enbart spridas efter överenskommelse med redaktionen. Vill du ha hela numret på papper, sänd en beställning via detta system!

[Åter till början av sidan]
[Åter till nr 7/8 - 05]

Datorn i Utbildningen, Förridargränd 16, 165 57 Hässelby
Uppdaterad: 060131